Gå til innhold

Ingen skjerping av norsk klima­mål på COP26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dajus skrev (2 minutter siden):

55% kutt på 8 år blir nesten 10% per år (0.905^8=0.45). Tidligere har det vist seg vanskelig nok å klare 5% nedgang på 10 år. Har våre politikere noen som helst anelse om hvordan dette skal gjennomføres eller har man bare slengt ut et tall?

2029: «Ehm.. vi er Norge og skal selvfølgelig kutte utslipp som resten av EU har gjort til nå. Vi skal bare.. tjene litt mer og droppe konfliktene med omstilling. Vi sliter Veldig med å selge det til norske velgere skjønneru’ for vi er jo et lite land så hva vi gjør har jo eeegentlig ikke noe å si. Også har vi lovt 6G dekning, ultrafiber og psykologtjenester overalt, også til de to husstandene på indre Senja. Men vi skal greie å kutte de resterende 48% iløpet av høsten og før nyåret. Og har som alvorlig ment mål at vi skal greie opp mot 60%»

Lenke til kommentar
Emil skrev (15 timer siden):

2029: «Ehm.. vi er Norge og skal selvfølgelig kutte utslipp som resten av EU har gjort til nå. Vi skal bare.. tjene litt mer og droppe konfliktene med omstilling. Vi sliter Veldig med å selge det til norske velgere skjønneru’ for vi er jo et lite land så hva vi gjør har jo eeegentlig ikke noe å si. Også har vi lovt 6G dekning, ultrafiber og psykologtjenester overalt, også til de to husstandene på indre Senja. Men vi skal greie å kutte de resterende 48% iløpet av høsten og før nyåret. Og har som alvorlig ment mål at vi skal greie opp mot 60%»

Nå bor de fleste innbyggerne på Senja i det som kalles Indre Senja, så der bommet du nok. Det er Ytre Senja, og da de minst gjestmilde kyststrøka som det knapt bor folk.

"Folketallet innbefatter de to mindre øyene Husøy og Lemmingvær. 54 % av befolkningen er bosatt på Innersida av Senja, (36 % langs Gisundet og Laksfjorden, 6 % langs Solbergfjorden og Tranøybotn, 12 % på innlandet), 19 % bor på Nord-Senja (fra Lysbotn til Mefjorden), 18 % på Yttersida (fra Ersfjord til Flakstadvåg) og 8 % bor på Sør-Senja "

https://no.wikipedia.org/wiki/Senja

Forøvrig, norske utslipp er det først og fremst olje-industrien som står for. Etterfulgt av annen industri og transportbransjen, hvorav veitransport og annen transport er nær likeverdig.

Planen er å kutte endel av utslippene ved å elektrifisere plattformene, elektrifisere mer av annen industri, redusere de totale utslippene fra transport ved å øke andelen elektrisk, og gå for hydrogen der batterier ikke er godt nok foreløpig.

Bare fra overgang til BEV, vil vi få se større utslippskutt etterhvert som bilparken blir renere med stadig mindre andel diesel, bensin og hybride kjøretøy. Selv om andelen av nybilsalget er høyt nå, så ma det fortsette å øke mer, samtidig som folk velger å selge ice-kjøretøyene så de eldste bruksbilene kan tas ut fra trafikkbildet.

Tviler på at vi vil se se flyindustrien elektrifiserer så mye av flåten sin som beveger seg i lufta, men andre kjøretøy som benyttes, vil lettere la seg bytte med elektriske versjoner. Samme med annen veitransport, som nok vil stå for den største utslippsreduksjonen blant kommersiell transport.

Men og økende bruk av hybride og helelektriske fartøy (BEW - Battery Electric Wessels, og FCEW - Fuel Cell Electric Wessels, også kalt hydrogendrevne fartøy) vil sørge for store reduksjoner fremover.

Største utfordringen er å få skiftet over raskt nok til at det monner godt nok til å innfri optimistiske målsetninger innen fristene.

Endret av Snowleopard
skriveleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...