Simen1 Skrevet mandag kl 14:16 Skrevet mandag kl 14:16 Dachs33 skrev (4 timer siden): Det jeg fant ut da 12v'en tok kvelden i Outlanderen til datteren min - var det å lade batteriet mens det står i bilen ikke var spesielt lurt. Systemene begynte å starte når spenningen kom litt opp (voldsom releklikking) og vindusviskerne gikk så vidt over ruta. Måtte ta det helt ut for at det skulle ta til seg strøm (nå var det original batteri, 12 år gammelt, så det i seg selv kan jo skape all verdens av gremlins i elektronikken). Koble fra en pol og lade helt opp med batterilader før du kobler til polen igjen. Mykesider skrev (50 minutter siden): når bergingsbil kom, så nevnte han om det, å sette varme apperatet på fullt, fordi da må motoren gå hele tiden. Da får batteriet mulighet å lade seg opp igjen. Det finnes en egen knapp ved girspaken som tvinger motoren til å gå. Det står "charge" og et 12V-batteri symbol på knappen.
Simen1 Skrevet mandag kl 14:30 Skrevet mandag kl 14:30 Mykesider skrev (55 minutter siden): ja, det må jeg selvsagt vurdere. Man finner vel raskt ut om batteriet begynner å bli gåen. Er det noen jeg kan spørre om det? sedsberg skrev (48 minutter siden): Min hybrid plug-in lader 12-batteriet automatisk hver gang jeg kobler til laderen. Og den starter også ladinga av 12V-batteriet når motor- og kupévarmeren skrur seg på. Dette er en ussel VW så det er garantert enda bedre på andre merker. Og når bilen er parkert i lengre tid skrur alt seg av så det knapt går strøm. Eneste som våkner av og til er gateway-module som kommuniserer med appen. Men denne har helt eget batteri igjen. Tja, det fungerer til en viss grad på Outlander PHEV også, men som beskrevet tidligere i tråden skjer det mye rart dersom batterispenninga kommer under 10V. Da kan noe elektronikk slå seg på, andre ting være helt dødt og noen rele stå og slå av og på. Bilen blir helt kokko når noen enheter i bilen ikke klarer å få kontakt med andre enheter og noen ganger ting som går syklisk av og på. Da kommer det et skred av rare feilmeldinger. Bilen MÅ ha godt over 10V for å fungere. Har du prøvd med under 10V er eneste løsning å lade opp batteriet skikkelig (12V ++) og slå den av og på flere ganger. Etter et par sånne episoder kjøpte jeg nytt batteri og nå fungerer alt som det skal.. toralfb skrev (54 minutter siden): Jeg har montert flere BM2 Battery Monitor Bluetooth på ulike biler. Denne loggfører 12V lading over tid, og en kan dermed se når det lades automatisk av bilen. Logg hentes ned til mobil via en BM2 app. Jeg tror det er 30 dager minne på denne - så trenger ikke koble til mobilen ofte. https://www.aliexpress.com/item/1005008058900833.html Jeg er veldig skeptisk til kinesiske apper og personvern. Vet du noe mer om denne appen og tillatelser osv? Jeg tenkte jeg skulle kjøpe gjøre et smartere kjøp av "dum" batteritester fra Biltema i stedet for.
sedsberg Skrevet mandag kl 14:35 Skrevet mandag kl 14:35 3 minutes ago, Simen1 said: Jeg er veldig skeptisk til kinesiske apper og personvern. Vet du noe mer om denne appen og tillatelser osv? Jeg tenkte jeg skulle kjøpe gjøre et smartere kjøp av "dum" batteritester fra Biltema i stedet for. Den krever tilgang til GPS. Samt BT, logisk nok. Den der fra Biltema bør være kurant. Smartere enn vanlig multimeter.
Mykesider Skrevet mandag kl 15:32 Skrevet mandag kl 15:32 toralfb skrev (1 time siden): 12 V start batteri på en elbil og plugg inn hybrid lades i disse tilfeller: - Når bilen kjøres / er på. - Ved lading av fremdrifts batteri. - Automatisk ved "behov", fra fremdrifts batteri. Sistnevnte krever fremdrifts batteri har et vist nivå, og mulig Mitsubishi Outlander PHEV bare lader når WiFi funksjon er aktivert. (Se tidligere innlegg.) Lades ikke fremdrifts batteriet vil også 12V batteri lading falle bort og ved lite bruk kan det være større risiko det går tomt. En hybrid kan kjøres via forbrennings motor, men ladingen skjer bare når bilen lades. Spesielt i sterk kulde kombinert med svekket kapasitet fra før kan dette vise seg med at bil ikke lar seg starte. (Noen hybrider bruker strøm fra fremdrifts batteri til å starte forbrenningsmotor, i stedet for 12V. Det stiller lavere krav til 12V batteri, men elektronikk trenger fortsatt 12V. ) Det jeg har forstått med hybrid plug-in outlander, iallfall 2019 modell. Den av seg selv kl. 14 lade vedlikeholder batteriet. Jeg vet ikke x antall minutter. Men i dette tilfellet som jeg er mitt opp i ekstrem kulde, så har den ikke fungert i praksis. Samt det jeg har erfart å starte bilen i kulde, er at du får masse varlinger, f.eks å starte bilen straks, og levere bilen til nærmeste verksted. (ja, det er det jeg leser i instruksjonsboken) og klart når man ikke kjenner bilen fullt og helt enda, og får disse varslingene, så får man det fokuset, men summen i seg selv er egentlig at det er kulde, og batteriet er ikke bra nok ladet. Med start boosteren så startet den straks. Så det gjenstår for meg i kveld og starte bilen igjen, selv om det er rett under - 30 grader.
Mykesider Skrevet mandag kl 15:33 Skrevet mandag kl 15:33 Simen1 skrev (1 time siden): Koble fra en pol og lade helt opp med batterilader før du kobler til polen igjen. Det finnes en egen knapp ved girspaken som tvinger motoren til å gå. Det står "charge" og et 12V-batteri symbol på knappen. Det skal jeg undersøke nærmere, vet iallfall det står charge, så skal jeg se etter 12V.
Mykesider Skrevet mandag kl 15:35 Skrevet mandag kl 15:35 Simen1 skrev (1 time siden): Etter et par sånne episoder kjøpte jeg nytt batteri og nå fungerer alt som det skal.. har du link til batteri som fungerer på outlander, 2019 modell.
Mykesider Skrevet mandag kl 15:41 Skrevet mandag kl 15:41 (endret) Simen1 skrev (1 time siden): Tja, det fungerer til en viss grad på Outlander PHEV også, men som beskrevet tidligere i tråden skjer det mye rart dersom batterispenninga kommer under 10V. Da kan noe elektronikk slå seg på, andre ting være helt dødt og noen rele stå og slå av og på. Bilen blir helt kokko når noen enheter i bilen ikke klarer å få kontakt med andre enheter og noen ganger ting som går syklisk av og på. Da kommer det et skred av rare feilmeldinger. Bilen MÅ ha godt over 10V for å fungere. Har du prøvd med under 10V er eneste løsning å lade opp batteriet skikkelig (12V ++) og slå den av og på flere ganger. Etter et par sånne episoder kjøpte jeg nytt batteri og nå fungerer alt som det skal.. Jeg er veldig skeptisk til kinesiske apper og personvern. Vet du noe mer om denne appen og tillatelser osv? Jeg tenkte jeg skulle kjøpe gjøre et smartere kjøp av "dum" batteritester fra Biltema i stedet for. Den virker fin den batteritesteren. Endret mandag kl 15:41 av Mykesider
Mykesider Skrevet mandag kl 15:42 Skrevet mandag kl 15:42 Simen1 skrev (1 time siden): Koble fra en pol og lade helt opp med batterilader før du kobler til polen igjen. Det finnes en egen knapp ved girspaken som tvinger motoren til å gå. Det står "charge" og et 12V-batteri symbol på knappen. Og da vil bilen starte?
toralfb Skrevet mandag kl 16:49 Skrevet mandag kl 16:49 Simen1 skrev (2 timer siden): Koble fra en pol og lade helt opp med batterilader før du kobler til polen igjen. Det finnes en egen knapp ved girspaken som tvinger motoren til å gå. Det står "charge" og et 12V-batteri symbol på knappen. Jeg vil anta 12V batteri lades uansett så lenge bilen er "på"? Om forbrenningsmotor ikke går lades 12V fra hovedbatteriet / fremdrifts batteriet. Kappen "Charge" benytter forbrenningsmotoren til å lade hovedbatteriet i Mitsubishi Outlander PHEV. Strømmen som er ladet til hovedbatteriet kan benyttes til fremdrift via knappen "EV" senere. Når det er kaldt vil rekkevidden på hybrider være kort, så forbrenningsmotor starter gjerne uansett? Vil anta det blir høyt forbruk av drivstoff å lade via forbrenningsmotoren? Skal en spare drivstoff må en plugg inn hybrider lades med strøm. Mykesider skrev (44 minutter siden): Og da vil bilen starte? For at hybridbil skal "starte" må 12 V batteri holde tilstrekkelig spenning og det må ikke være andre feil. Tilstrekkelig spenning på 12V batteri forutsetter batteri tar lading, og har nok tid til å lades opp. En alminnelig batterilader kan bruke lang tid å lade opp. Er kapasiteten begrenset vil det ikke hjelpe med lading, da det går ikke noe strøm inn i batteriet. Problemet vil oppstå igjen. Det kan eksempelvis fungere om bilen benyttes ofte nok, eller temperaturen er høyere. Når det er kaldt vil redusert kapasitet vise seg med lav spenning og lav kapasitet, som igjen fører til startproblemer. I tillegg er en forbrenningsmotor tyngre å dra rundt når motor og olje er kald. Det setter større krav til spenning som skal dra rundt startmotor. Men, noen hybrider benytter strøm fra hovedbatteriet / fremdrifts batteriet for start, så usikker om det vil direkte gjøre start av Mitsubishi Outlander PHEV "tyngre".
Mykesider Skrevet mandag kl 18:34 Skrevet mandag kl 18:34 Jeg anser som konklusjon er at man har både defa motorvarmer ment for outlander og defa ladekit montert på bilen, og rammeverket for å ha en outlander 2019 modell i kalde omgivelser innfrir 100%.
mobile999 Skrevet mandag kl 18:44 Skrevet mandag kl 18:44 (endret) toralfb skrev (5 timer siden): https://www.myoutlanderphev.com/threads/charging-algorithm-for-12v-battery.5031/ Sitat If the WiFi is enabled, the car apparently charges the 12V battery daily (from the main drive battery) even if it's just parked and unplugged, but if WiFi is disabled, it won't ever charge the 12V battery unless you connect it to a EVSE or put it in READY mode. Kan tyde på at lading av 12V fra bilens fremdrifts batteri bare skjer når WiFi er aktivert. på Mitsubishi Outlander PHEV 2019 Jeg vet ikke hva du har tenkt. Det står egentlig at 12 V batteriet lades når bilen er koblet til ladepunkt (EVSE) selv om WiFi ikke er aktivert. Jeg regner med at 2019 Outlander plugin-hybrid starter motoren ved å bruke fremdriftsbatteriet/elmotoren (dvs. ikke har tradisjonell starter). Videre at den heller ikke har tradisjonell generator (de fleste sier "dynamo"), men en 12V "ladeenhet" som lader batteriet fra framdrifts batteriet. Det er stor mulighet for at det er noe galt med ts sin bil. Det kan være at batteriet er defekt under en viss temperatur eller noe som trekker støm når bilen er parkert. Kanskje hadde ikke eieren merket noe dersom bilen hadde blitt koblet til EVSE hjemme over natten slik man burde gjøre. Endret mandag kl 19:25 av mobile999
Simen1 Skrevet mandag kl 18:49 Skrevet mandag kl 18:49 Mykesider skrev (3 timer siden): har du link til batteri som fungerer på outlander, 2019 modell. I fare for å bli litt mye biltemareklame her, så gikk jeg for denne. Billig, men funker. Jeg har 2014, men regner med det er samme på 2019. Mykesider skrev (3 timer siden): Simen1 skrev (4 timer siden): Koble fra en pol og lade helt opp med batterilader før du kobler til polen igjen. Det finnes en egen knapp ved girspaken som tvinger motoren til å gå. Det står "charge" og et 12V-batteri symbol på knappen. Og da vil bilen starte? Hvis batteriet er i orden, ja. Det er uansett lurt å ha en 12V lader hjemme og topplade batteriet noen ganger i løpet av vinteren. Hvis batteriet har vært veldig tomt i mange minusgrader så kan det være fullstendig ødelagt og må skiftes. Det er verdt å prøve seg fram med 12V-laderen og se om det kan reddes før man eventuelt busser til Biltema for å skaffe et nytt.
kremt Skrevet mandag kl 18:58 Skrevet mandag kl 18:58 Hvis det er plass til et større batteri ville jeg valgt det. Gir lengre levetid og man er bedre sikret mot trøbbel spesielt i kulden. Den anbefalte 50 ah til min bil men dersom jeg må bytte vil jeg trolig sette inn 63 eller 72 ah, så fremt det er plass, noe jeg tror det er, men må selvsagt måles. Prisforskjellen er et par hundre kroner.
Simen1 Skrevet mandag kl 19:06 Skrevet mandag kl 19:06 toralfb skrev (2 timer siden): Når det er kaldt vil rekkevidden på hybrider være kort, så forbrenningsmotor starter gjerne uansett? Forbrenningsmotoren på min 2014 starter uansett når det er kaldt, men ikke på grunn av rekkevidde. Jeg tror årsaken er varmeproduksjon som sendes til varmeapparatet ved frontruta + sikkert flere årsaker som jeg ikke har funnet ut av. EV-knappen kom i 2017. Jeg har en 2014 og på denne starter forbrenningsmotoren uansett når det er kaldt. Ikke på grunn av rekkevidde men på grunn av varmeapparatet til frontruta. Muligens også til varmekabel i framdriftsbatteriet, men den biten er jeg usikker på. Jeg har egentlig aldri fått noen fullgod forklaring på kriteriene bilen bruker for å starte opp fossilen. toralfb skrev (2 timer siden): Vil anta det blir høyt forbruk av drivstoff å lade via forbrenningsmotoren? Skal en spare drivstoff må en plugg inn hybrider lades med strøm. Ja, hensikten med knappen er bare å tvinge lading av 12V-batteriet. F.eks når man gir starthjelp til noen andre, eller akkurat fått starthjelp av noen og vil være sikker på at bilen lader 12V-batteriet, eller man står parkert med lys på av en eller annen grunn (det kan være noe man vil lyse opp), eller står parkert og lader mobiler og powerbanker fra 12V-uttaket. mobile999 skrev (12 minutter siden): Det er stor mulighet for at det er noe galt med ts sin bil. Det kan være at batteriet er defekt under en viss temperatur eller noe som trekker støm når bilen er parkert. Kanskje hadde ikke TS merket noe dersom bilen hadde blitt koblet til EVSE hjemme over natten slik man burde gjøre. TS har en 2011 2,2L diesel. Tråden ble etter hvert kapret av en som har en 2019 PHEV.
Simen1 Skrevet mandag kl 19:12 Skrevet mandag kl 19:12 kremt skrev (9 minutter siden): Hvis det er plass til et større batteri ville jeg valgt det. Gir lengre levetid og man er bedre sikret mot trøbbel spesielt i kulden. Den anbefalte 50 ah til min bil men dersom jeg må bytte vil jeg trolig sette inn 63 eller 72 ah, så fremt det er plass, noe jeg tror det er, men må selvsagt måles. Prisforskjellen er et par hundre kroner. Det er romslig plass i batteribrønnen, men braketten som holder batteriet på plass begrenser både høyden og dybden på batteriet. Et større batteri må i så fall være lengre. Siden batteriet står inne i kupeen så har originalbatteriet en liten ventilerende slange som kobles på toppen av batteriet. Den skal føre eventuelt overtrykk trygt ut av kupeen gjennom et lite hull i chassiet nært batteriet. Mitt billigbatteri fra biltema hadde et sånt hull å dytte den slangen inn i, men sjekk nå for sikkerhetsskyld at batteriet du velger har det.
mobile999 Skrevet mandag kl 19:29 Skrevet mandag kl 19:29 Simen1 skrev (20 minutter siden): TS har en 2011 2,2L diesel. Tråden ble etter hvert kapret av en som har en 2019 PHEV. Mente selvfølgelig eieren.
Mykesider Skrevet mandag kl 21:40 Skrevet mandag kl 21:40 Simen1 skrev (2 timer siden): Det er romslig plass i batteribrønnen, men braketten som holder batteriet på plass begrenser både høyden og dybden på batteriet. Et større batteri må i så fall være lengre. Siden batteriet står inne i kupeen så har originalbatteriet en liten ventilerende slange som kobles på toppen av batteriet. Den skal føre eventuelt overtrykk trygt ut av kupeen gjennom et lite hull i chassiet nært batteriet. Mitt billigbatteri fra biltema hadde et sånt hull å dytte den slangen inn i, men sjekk nå for sikkerhetsskyld at batteriet du velger har det. Det er jo en veldig viktig informasjon å ha ved batteribytte.
Mykesider Skrevet mandag kl 21:42 Skrevet mandag kl 21:42 Simen1 skrev (2 timer siden): Ja, hensikten med knappen er bare å tvinge lading av 12V-batteriet. F.eks når man gir starthjelp til noen andre, eller akkurat fått starthjelp av noen og vil være sikker på at bilen lader 12V-batteriet, eller man står parkert med lys på av en eller annen grunn (det kan være noe man vil lyse opp), eller står parkert og lader mobiler og powerbanker fra 12V-uttaket. Jeg har hele tiden tenkt at charge knappen skal benyttes under kjøring, ikke når man står parkert. Men på 2019 modell så har vi ikke knapp, men en slags pendel, du velger mellom sportkjøring, charge og snow.
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 06:21 Skrevet tirsdag kl 06:21 toralfb skrev (17 timer siden): Med tanke på Mitsubishi Outlander PHEV ble lansert i 2014 bør eventuelle problemer med lading av 12V være løst på en 2019 modell. Det var ikke det på 2017-modellene ihvertfall.
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 06:33 Skrevet tirsdag kl 06:33 Mykesider skrev (14 timer siden): har du link til batteri som fungerer på outlander, 2019 modell. Legg inn reg.nr. her: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå