Gå til innhold

Kobling inn på "gammel" ADSL kabel.


Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg og nabo skal spleise på internett.

Har montert hos meg fra leverandør og skal koble videre til nabo. Nabo har sitt gamle utstyr for ADSL plassert i kjøkkenøya si. Såkalt standard "female" veggkontakt for nettverk er ferdig trukket fra yttervegg (tidligere ADSL tilkobling). Kan jeg komme med en CAT 6 kabel fra meg og koble meg inn på denne kabelen? Og nabo feks kobler til en trådløs ruter via kontakten som tidligere ble brukt til modem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kontakten er RJ45 og oppfyller kravene for.. tja... CAT5 eller CAT5E, så skulle vel selve kontakten kunne gjenbrukes.

Når det gjelder å bare koble seg på kabelen, så er det vel langt mer usikkert at det kan brukes med et godt resultat gjennom en slik skjøting.

Lenke til kommentar
doosern skrev (3 timer siden):

Hallo.

Jeg og nabo skal spleise på internett.

Har montert hos meg fra leverandør og skal koble videre til nabo. Nabo har sitt gamle utstyr for ADSL plassert i kjøkkenøya si. Såkalt standard "female" veggkontakt for nettverk er ferdig trukket fra yttervegg (tidligere ADSL tilkobling). Kan jeg komme med en CAT 6 kabel fra meg og koble meg inn på denne kabelen? Og nabo feks kobler til en trådløs ruter via kontakten som tidligere ble brukt til modem?

Du tenker å spleise kabelen fra deg med den som ligger hos ham på yttervegg? 

Skjøter er generelt noe man unngår, men det finnes rj45 skjøtestykker om man absolutt må. Men forsikre deg om at kabel er minst Cat5. 

Om hans kabel ligger i tør, trekk den ut og legg sammenhengende kabel hele veien. Du kan bruke kabel som trekkes ut til å dra inn ny kabel. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, sedsberg said:

"Standard ADSL kabel" er vel Cat3 eller noe? Telefonkabel?

Stemmer. Men veggkontaktene kan for RJ45 kan gjenbrukes hvis de tilfredstiller CAT5-kravene eller bedre. Kommer vel litt an på når dette ble installert - kan vel godt være en RJ11-kontakt...

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Kabel som går inn til kjøkkenet hos nabo har følgende kabler i en hvit ytterkappe:

Sort, rød, blå og gul farge.

Det ser ut som det bare er en "leder" i hver kabel. Slik jeg ser det var ADSL kun koblet opp med farge rød og blå.

 

 

 

16335151735589217031578462035336.jpg

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Ratleto said:

Feil tvinning vet jeg ikke noe om, men etter det jeg har fått med meg, så bruker man egentlig bare 2 par i en standard nettverkskabel. Så teoretisk så kunne det fungert.

I teorien kan du få 10Mb (megabit) over 100 meter. Det heter TP (twisted pair) av en grunn.

Edit: Jeg er ikke sikker på om det faktisk er Cat3 engang.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
doosern skrev (1 time siden):

Takk for innspill.

Kabel som går inn til kjøkkenet hos nabo har følgende kabler i en hvit ytterkappe:

Sort, rød, blå og gul farge.

Det ser ut som det bare er en "leder" i hver kabel. Slik jeg ser det var ADSL kun koblet opp med farge rød og blå.

 

 

 

16335151735589217031578462035336.jpg

Det der ser ut som en telefonkabel noe ADSL også bruker. Den kan ikke skjøtes med en Cat 6 kabel. Du må da strekke ny kabel helt frem til vegguttaket inne i huset hos naboen, når det gjelder om det gamle vegguttaket kan benyttes så ville jeg ha åpnet det og sett om det er merket med Cat5 eller 6.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Ratleto said:

Feil tvinning vet jeg ikke noe om, men etter det jeg har fått med meg, så bruker man egentlig bare 2 par i en standard nettverkskabel. Så teoretisk så kunne det fungert.

Det spørs hvilken Ethernet variant man bruker over kabelen.

Følgende specs lar seg bruke bruker med bare 2 (twisted) par:

  • 10BASE-T (Cat3 kabel, 10 Mbit, 100 Meter)
  • 100BASE-T2 (Cat3 kabel, 100 Mbit, 100 Meter)
  • 100BASE-TX (Cat3 kabel, 100 Mbit, 100 Meter)

Av moderne utstyr man får kjøpt er ikke det sikkert at disse er støttet. 100BASE-TX er kanskje den man finner mest støtte for i dag, men selv det forsvinner på moderne utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, MegaMann2 said:

Av moderne utstyr man får kjøpt er ikke det sikkert at disse er støttet. 100BASE-TX er kanskje den man finner mest støtte for i dag, men selv det forsvinner på moderne utstyr.

100Base-TX støttes vel av det meste i dag, om jeg husker og har forstått det riktig. Kobler du til en kabel med 2 trådpar, så ender man med 100 Mbps. Man kan vel også kjøre dette via ett trådbar hvis man setter ting opp som half-duplex. Men i praksis her med "jallakabling" blir det fort fare for en god del feil.... så problemer, dårlig ytelse etc...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...