Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilskilt


Tamer

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en gammel bil som har et gammelt bilskilt. I dag lar jeg merke til at bilskilt mitt ikke har flagget eller bokstav N. Se vedlegg . Er det lov å kjøre med dette bilskilt ? Må jeg bestille et nytt bilskilt med flagget og bokstav N eller kan jeg kjøre med dette som jeg har ?

Takk forhånd

20210928_191833.jpg

Endret av Tamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får bot om du modifiserer et bilskilt. Blir vel regnet som en form for dokumentforfalsking selv om det kun er endring av en bakgrunsfarge på et sidefelt.

Du har et gammelt bilskilt som ikke har det blå sidefeltet og nasjonalitetsmerke. Så lenge vegvesenet ikke finner på å tilbakekalle gamle skilt kjører du helt fint med disse. Det du må huske på er å ha en "N" bak på bilen om du kjører i utlandet. Ikke sikkert Svenskene tar det så hardt, men man bryter teknisk sett noe regelverkt uten dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Big_JT skrev (4 timer siden):

Du får bot om du modifiserer et bilskilt. Blir vel regnet som en form for dokumentforfalsking selv om det kun er endring av en bakgrunsfarge på et sidefelt.

Du har et gammelt bilskilt som ikke har det blå sidefeltet og nasjonalitetsmerke. Så lenge vegvesenet ikke finner på å tilbakekalle gamle skilt kjører du helt fint med disse. Det du må huske på er å ha en "N" bak på bilen om du kjører i utlandet. Ikke sikkert Svenskene tar det så hardt, men man bryter teknisk sett noe regelverkt uten dette.

Det er nyttig informasjon. Tusen takk

 
Lenke til kommentar

Vil du virkelig kjøre rundt med falmete rustne bilskilter som trekker ned utseende på bilen din, når du kan kjøpe nye erstatningsskilter for under prisen av en maskinvask på bensinstasjon? (120 kr for to nye skilter) Jeg kan forstå det hvis du bor langt unna en trafikkstasjon og er avhengig av bilen hver dag da. Evt. om man ikke har mulighet til å besøke trafikkstasjon i åpningstidene. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Det kan nok hende det ja. Men det er ikke noe i veien med å sminke grisen så lenge sminken er billig nok og den ikke dekker over feil og mangler.

Enkelte lar ting skure og gå for lut og kaldt vann så lenge som mulig (da tenker jeg ikke nødvendigvis på trådstarter her), takk og pris for at vi har pkk så vi får luket ut de verste bilene fra veiene.

Ellers har jeg ikke noe imot den gamle skilttypen, tvert imot synes jeg typiske youngtimere og oldtimere som f.eks. w124 og w123 ser bedre ut med tidskorrekte skilter enn den nye typen. Men det forutsetter at skiltene er i god stand, er de slitte og stygge så blir det alltid bedre å bytte til noen nye. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (22 minutter siden):

Ellers har jeg ikke noe imot den gamle skilttypen, tvert imot synes jeg typiske youngtimere og oldtimere som f.eks. w124 og w123 ser bedre ut med tidskorrekte skilter enn den nye typen. Men det forutsetter at skiltene er i god stand, er de slitte og stygge så blir det alltid bedre å bytte til noen nye. 

Er vel bare å bytte til rustfrie skruer her, og pusse vekk rustrender, så høynes inntrykket 100% med en gang. Originale skilt er best på original bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...