Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Byggesøknad levert i 2015


Gjest 4e0a8...fdb

Anbefalte innlegg

Gjest 4e0a8...fdb

Hei! 
Jeg leverte en byggesøknad i 2015 som fortsatt ikke er ferdigbehandlet hos kommunen.
Min daværende byggesaksbehandler sa at søknaden skulle behandles etter reglene som var når den ble levert (tek10), men nå har jeg fått beskjed om at den blir behandlet etter reglene på vedtaksdato? Er dette riktig? Det er ikke min feil at de har brukt 6år på saksbehandlingen 😞

takk for tilbakemeldinger 

Anonymous poster hash: 4e0a8...fdb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4e0a8...fdb
Loko skrev (1 time siden):

Min første tanke med 6års behandlingstid er at du bare har latt ting skure og gå og ikke fulgt opp?

Nei, har hatt en dispensasjonssak 6 ganger oppe i formannskapsmøter samt 2 ganger hos fylkesmannen 2 ganger pga rot fra kommunens side. Tidsbruken er det kun kommunen som er skyld i.

Anonymous poster hash: 4e0a8...fdb

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at forvaltningen skal følge gjeldende rett på vedtakstidspunktet. Lov-, forskrifts- og praksisendringer i perioden søknaden er til behandling er altså søkerens risiko. 

Noen unntak finnes. Det kan for eksempel gjelde der saken har drøyd lenge uten at søkeren er ansvarlig (dvs. at forvaltningsloven § 11a er brutt) og søkeren ville hatt rettskrav på tillatelse hvis saken var behandlet i tide. 

Hvis søkeren er avhengig av dispensasjon for å få byggetillatelse har han ikke rettskrav på tillatelse, og da vil hovedregelen om gjeldende lov på vedtakstidspunktet gjelde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 4e0a8...fdb
krikkert skrev (På 24.9.2021 den 13.03):

Utgangspunktet er at forvaltningen skal følge gjeldende rett på vedtakstidspunktet. Lov-, forskrifts- og praksisendringer i perioden søknaden er til behandling er altså søkerens risiko. 

Noen unntak finnes. Det kan for eksempel gjelde der saken har drøyd lenge uten at søkeren er ansvarlig (dvs. at forvaltningsloven § 11a er brutt) og søkeren ville hatt rettskrav på tillatelse hvis saken var behandlet i tide. 

Hvis søkeren er avhengig av dispensasjon for å få byggetillatelse har han ikke rettskrav på tillatelse, og da vil hovedregelen om gjeldende lov på vedtakstidspunktet gjelde. 

Hmm, da ble jeg litt klokere. 
Har ikke blitt varslet om hvor lang tid dette kom til å ta, har egentlig ikke fått noe info fra kommunen selv når jeg har henvendt meg til dem med spørsmål. Jeg fikk beskjed om å søke om dispensasjon, men hadde også reist krav om retting av matrikkelen som jeg venter svar på. Om de retter matrikkelen så vil jeg ikke trenge å søke om dispensasjon som de tidligere sa 🙄

Det er dog ikke første gangen jeg er blitt feilinformert fra kommunen 🤷🏻‍♀️ Det var faktisk tidligere byggesaksbehandler som sa at søknaden ble behandlet etter reglene på søknadstidspunktet når jeg leverte søknaden 🙄😞🤦🏻‍♀️

Så da avhenger dette faktisk av om jeg får rettet matrikkelen eller ikke da 🤔 men vil ikke dette på en være retroaktivt lovverk om de bruker behandlingstidspunktet i stedet for søknadstidspunktet? 
 

takk for tilbakemelding 

Anonymous poster hash: 4e0a8...fdb

Lenke til kommentar

Nei. Rettslige handlinger blir vurdert etter lovgivningen på det tidspunktet handlingen får rettslig virkning. 

En søknad er, i rettslig sammenheng, en anmodning til forvaltningen om å vurdere det søknaden ber dem vurdere. Denne anmodningen vurderes etter kravene som gjaldt på tidspunktet den ble fremmet. Derfor kan f.eks. ikke nye krav til søknader få virkning for søknader som allerede er fremmet. Kommunen kan altså ikke innføre krav om elektronisk søknad og så avslå alle liggende søknader for å få søkerne til å fremme dem elektronisk. 

Et vedtak er en annen rettslig handling, og må vurderes etter reglene på det tidspunktet vedtaket fattes. 

Så har man den festlige konstruksjonen "hva når man har krav på vedtak" (med et gitt innhold). Hvis en søker har krav på å få det han søker om etter reglene på søkertidspunktet, så er det fortsatt reglene på avgjørelsestidspunktet som gjelder, men noe modifisert. Hvis vedtaket hadde vært omfattet av gamle regler hvis søknaden hadde blitt behandlet på den måten loven krever (uten ugrunnet opphold, fvl. § 11a, eller innen lovens frister etter pbl, etc), så har søkeren krav på behandling etter de reglene, selv om vedtaket treffes etterpå. 

La oss for eksempel si at du søker om barnetrygd i desember 2020. Saken blir liggende over nyttår, og 1.1.2021 trer en regel i kraft som sier at personer i din situasjon ikke får barnetrygd likevel (men at det gis unntak for personer som allerede får barnetrygd). 

Hvis saken var fullstendig da den ble levert, og vedtak burde vært fattet før nyttår, så har du krav på behandling etter gamle regler. 

Hvis NAV måtte etterspørre ytterligere opplysninger fra deg, og du ikke leverte det før etter nyttår, så har du krav på behandling etter nye regler. 

Lenke til kommentar
Gjest 4e0a8...fdb
krikkert skrev (21 timer siden):

Nei. Rettslige handlinger blir vurdert etter lovgivningen på det tidspunktet handlingen får rettslig virkning. 

En søknad er, i rettslig sammenheng, en anmodning til forvaltningen om å vurdere det søknaden ber dem vurdere. Denne anmodningen vurderes etter kravene som gjaldt på tidspunktet den ble fremmet. Derfor kan f.eks. ikke nye krav til søknader få virkning for søknader som allerede er fremmet. Kommunen kan altså ikke innføre krav om elektronisk søknad og så avslå alle liggende søknader for å få søkerne til å fremme dem elektronisk. 

Et vedtak er en annen rettslig handling, og må vurderes etter reglene på det tidspunktet vedtaket fattes. 

Så har man den festlige konstruksjonen "hva når man har krav på vedtak" (med et gitt innhold). Hvis en søker har krav på å få det han søker om etter reglene på søkertidspunktet, så er det fortsatt reglene på avgjørelsestidspunktet som gjelder, men noe modifisert. Hvis vedtaket hadde vært omfattet av gamle regler hvis søknaden hadde blitt behandlet på den måten loven krever (uten ugrunnet opphold, fvl. § 11a, eller innen lovens frister etter pbl, etc), så har søkeren krav på behandling etter de reglene, selv om vedtaket treffes etterpå. 

La oss for eksempel si at du søker om barnetrygd i desember 2020. Saken blir liggende over nyttår, og 1.1.2021 trer en regel i kraft som sier at personer i din situasjon ikke får barnetrygd likevel (men at det gis unntak for personer som allerede får barnetrygd). 

Hvis saken var fullstendig da den ble levert, og vedtak burde vært fattet før nyttår, så har du krav på behandling etter gamle regler. 

Hvis NAV måtte etterspørre ytterligere opplysninger fra deg, og du ikke leverte det før etter nyttår, så har du krav på behandling etter nye regler. 

Vil det da si at når min daværende saksbehandler som etter forhåndskonferansen tok mottakskontroll av søknaden og sa at alt av papirer for søknaden var der som de trengte i 2015 at det kan hjelpe saken min 🤔 

Anonymous poster hash: 4e0a8...fdb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...