Gå til innhold

ENK Vedsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Sigrid1978 said:

Jeg skal drive med salg av ved, og må kjøpe langved (tømmer) som jeg kapper og pakker i sekker for salg. Anses dette som innkjøp av varer for videresalg slik at jeg må registrere ENK i foretaksregisteret?

Spørsmålet er om det er næringsvirksomhet. Det kan du få veiledning om her:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (6 timer siden):

Spørsmålet er om det er næringsvirksomhet. Det kan du få veiledning om her:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

Er det? Man kan vel drive næringsvirksomhet uten registrering i foretaksregisteret. Men ikke videresalg av innkjøpte varer, da må enkeltpersonforetaket registreres, jf lov om registrering av foretak § 2-1 bokstav 7. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Herr Brun said:

Er det? Man kan vel drive næringsvirksomhet uten registrering i foretaksregisteret. Men ikke videresalg av innkjøpte varer, da må enkeltpersonforetaket registreres, jf lov om registrering av foretak § 2-1 bokstav 7. 

Men har en et registreringspliktig foretak dersom en ikke driver næringsvirksomhet?

Det følger vel forutsetningsvis av §3-5 3. pkt at det må drives virksomhet…?

Endret av Sverre1969
Lenke til kommentar
8 hours ago, mobile999 said:

Hvorfor blander du inn dette? Det er ikke det ts spør om.

Slik jeg forstår loven er det kun pliktig å registrere vedsalget som ENK dersom det drives virksomhet. Derfor blir det, slik jeg forstår det, avgjørende for TS å få avklart om hun driver virksomhet. Ingen virksomhet; ingen plikt til å registrere noe ENK.

Endret av Sverre1969
Lenke til kommentar

Tenker det er mest preferanser her. Du kan godt selge ved som privatperson som hobby (se bildet over), og så bare registrere inntektene korrekt på selvangivelsen. Derimot kan det være praktisk å ha et ENK om du ønsker å gjøre det i litt større skala og ha et lite bedriftnavn å assosiere med salgene. Jeg har gjort begge deler i en annen bransje, og selv med styret det er å registrere og rapportere for ENK, blir det veldig oversiktlig og ryddig.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Foretaksregisterloven § 2-1 nr. 7 bestemmer om registreringsplikt for ENK: "7.    Enkeltpersonforetak som driver handel med dertil innkjøpte varer eller som sysselsetter mer enn fem fast ansatte i hovedstilling".

Forarbeidene til loven presiserer at hvis man produserer varene eller bearbeider halvfabrikata så regnes det ikke som handel med "dertil innkjøpte varer". 

Situasjonen beskrevet i førstepost vil derfor ikke utløse registreringsplikt i Foretaksregisteret.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...