Gå til innhold

Norge med i EUs hydrogen-prosjekt – sto igjen da batteritoget gikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For norske batteriaktører er det dårlig nytt at deres konkurrenter ute i Europa får mer enn 60 milliarder kroner i statsstøtte til sine prosjekter. Denne ulempen kommer på toppen av at norskproduserte batterier til el-biler fra 2027 vil bli ilagt toll ved eksport til EU eller Storbritannia. Dette er en konsekvens av brexit-avtalen, der Norge er å anse som tredjeland.

Når det på Tinget ikke finnes en eneste ingeniør ... dette er evneløsthet satt i system, blir det bedre med de røde, sjekk LinkedIn profilene til alle de røde, det vi avdekker der er bare enda verre, "ingen" har vær i jobb !!!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi kunne vært med på første bølge og vært med på å prege batteriutviklingen i Europa fra dag en, om Norge hadde satset på noe mer enn olje og gass.

Det var et spennende miljø på Miljøbil Grenland, som forsvant for alle vinder, da næringsminister Trond Giske mente at Norge ikke skulle satse på produksjon av biler.

Biler var egentlig ikke tema den gangen, det handlet om batterier, men det ble dessverre ikke fanget opp politisk eller av byråkratiet.

https://www.heroya-industripark.no/aktuelt/Miljoebil-Grenland-maa-si-opp-ansatte

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ingenting er gratis eller kommer av seg selv, og skal vi komme oss ut av olje-hengemyra og faktiske satse på at landet skal gå bra også i fremtiden, må man stemme frem politikere som har troa på at nordmenn kan mer enn kun olje (den verdifulle kompetansen oljearbeidere har skal vi ta med oss og bruke som et konkurransefortrinn).

Det er ikke idealisme, men realisme. Å tro at verden ser lik ut som den gjør i dag i fremtiden er en gedigen feiltolkning, og anbefaler folk å faktisk ta innover seg hvor mye verden har forandret seg bare de siste 50 åra. Og før folk sier: "ja men vi må bygge opp andre næringer" - Ja? Hvorfor gjør vi ikke dette da? Alt vi gjør er å syte og klage og gå i sirkler, mens vi ikke engang forsøker å finne nye næringer eller bli med I kappløpet om nye industrier. Frykten for å satse kommer til å føre til at vi garantert taper.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

NRK: Professor om hydrogeneventyret: – En tapt sak

Opp mot hundre hydrogenprosjekter planlegges i Norge. – Et unødvendig mellomledd i et elbasert samfunn, sier professor.

Det er mange sterke hydrogenforkjempere i Europa. Men det er en tapt sak uansett. Pris og kostnad vil bestemme til slutt.

Med argumenter som dette: 

– Om fem år er det ingen som vil tenke på hydrogen innenfor landtransport. Til neste år lanserer Tesla sin nye lastebil Tesla semi. Da vil du kunne kjøre fullastet fra Trondheim til Bodø uten å lade, sier han til NRK.

Så forstår man jo hvor slike uttalelser kommer ifra. Dette er rekkevidde som EM lovet i 2017 som nå åpenbart var lovet på forhåpninger. Det eksisterte ikke celle-kjemi som ville gitt lovnadene som Semi skal komme med i 2017, og forhåpningene om at ting skulle være i orden i 2019 var greit optimistisk. 

I mellomtiden så kjøper altså BET og BEB firma som satset på slikt H2-Generatorer for å hjelpe til med lading når nettene sliter. H2 vil altså bli transportert rundt for å hjelpe BEV's uansett i utgangspunktet, og da er det selvfølgelig like greit å fylle kjøretøy direkte. 


image.thumb.png.7e964cd197874753b91a0f8cb468375a.png
Det at firma ikke kjøper hydrogen-busser er jo tøys, som vist over her. Dette er firma som har testet både BEB og FCEB og kjøper nå i majoritet FCEB til sine lengre ruter fordi det allerede er billigst. 

Greiere å sitere fra Gexcon eksperten fra samme kilde, som har dette å si om saken: image.png.a70575b10fa4fb460e07d24cfad83690.png
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Den tabellen virker som rent eventyr:

- 2,5 ganger høyere kosntad for ladeinfrastruktur enn for hydrogen-stasjoner

- Strømkostnadene til hydrogenproduksjon nesten like lave som å lade strømmen direkte inn i bilene

- Midtlivs vedlikeholdskostnader? Viskere, dekk og spylevæske koster da ikke 10 ganger mer for elbiler enn for hydrogenbiler.

PMI vet jeg ikke hva er for det står ingen forklaring på forkortelsen.

Angående Gexcon sin uttalelse så får jeg bare gjenta sitatet:

Det er mange sterke hydrogenforkjempere i Europa. Men det er en tapt sak uansett. Pris og kostnad vil bestemme til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Den tabellen virker som rent eventyr:

Den er ikke teoretisk, den kommer fra faktisk testing av busser. Glem WLTP rekkevidde de selges med, og se heller hva BEB faktisk får i bruk. 

Simen1 skrev (2 timer siden):

- 2,5 ganger høyere kosntad for ladeinfrastruktur enn for hydrogen-stasjoner

Det koster å bygge MW ladere kun for busser. Det koster også å måtte støtte 50% flere BE busser enn det man trenger gjennom FC busser som grunnet lik tidsbruk i energiforsyning erstatter diesel 1:1, der infrastruktur kan være ved depot fremfor spredt utover rutene. Disse resultatene er jo ikke særlig annerledes enn SunLine analysen jeg har pratet om ei stund som også endte opp med å bestille i majoritet FC Busser grunnet rutene de har. 

Simen1 skrev (2 timer siden):

- Strømkostnadene til hydrogenproduksjon nesten like lave som å lade strømmen direkte inn i bilene

Hvorfor er det rart der energiprisene fluktuerer en god del? De kan i tillegg få avanse for tilbudene en kan gi gjennom å justere forbruket etter behov i nettene over tid vs hvordan forbruket ser ut mot 100% BEB flåter. Det er jo en grunn til at andre BEB flåter nå får hjelp til lading gjennom H2 generatorer. 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Midtlivs vedlikeholdskostnader? Viskere, dekk og spylevæske koster da ikke 10 ganger mer for elbiler enn for hydrogenbiler.

Hvorfor ignorere den dyreste komponenten? Vi snakker heller ikke om biler? Dette handler om busser med over 5% utnyttelsesgrad og dypere DoD sykluser daglig vs det man ser i personbiler. 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Angående Gexcon sin uttalelse så får jeg bare gjenta sitatet:

Du siterer feil. Prøv igjen. Prøv å skill forskjell mellom evig hydrogen pessimist Jon Samseth, og Geirmund Vislie, områdedirektør for hydrogen sikkerhet i Gexcon. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...