Gå til innhold

Dressjakke med to knapper, why


Anbefalte innlegg

Det er vel kjent at man skal la være å ha den nederste knappen på dressjakka knappet igjen. Jeg er mot dette fordi jeg ikke er for tykk, jeg har en dressjakke som passer, og jeg anerkjenner heller ikke en gammel engelsk konge. For meg er det bare Kong Harald som gjelder.

Jeg synes flere burde være mot dette. Eller så kan de bare lage en dressjakke med én knapp. Det er helt meningsløst.

Noen flere som er mot dette og demonstrerer i det stille, på bryllup/konfirmasjon osv eller er det bare meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
djgudleif skrev (37 minutter siden):

For meg er det bare Kong Harald som gjelder.

Då må du passe på å la den nederste knappen på ermet forbli ukneppa fram til Jämtland og Härjedalen er gjenforeint med Norge, akkurat slik som Kong Harald gjer.

Når det gjeld dei andre knappane på dressjakka så er det ulik knepping både på grunn av tradisjon, men kanskje viktigast av estetiske årsaker.

Den viktigaste "regelen" for knappar på dressjakka er at jakka skal være heilt open når du sitt og gjenkneppa når du står.
Du får dressjakker med både 1, 2 og 3 knappar. På slike dressjakker knepper ein vanlegvis berre den øverste knappen på jakker med to knappar, og den midterste og eventuelt den øverste knappen på jakker med 3 knappar.
Vanlegvis er då også jakkene sydd med tanke på jakka skal forme seg best når ein knepper den øverste knappen. På dressjakker med 3 knappar så kan ein i tillegg stramme seg litt ekstra opp med å også kneppe den øverste knappen i tillegg knappen i midten.

I tillegg til dette så er det også mest praktisk å ikkje kneppe den nederste knappen, knepper du også den nederste knappen så er det ikkje like lett å bevege seg. Det vil sjå stramt og fint ut når du står men så fort du starter å gå så blir det ubehageleg. I verste fall kan du rett og slett rive ut knappen medan du går om du har knept igjen alle knappane.
Om du kan kneppe alle knappane utan at det er til hinder så kan det tyde på at du har på deg ei for stor dressjakke som då ikkje sitter som den skal andre stadar på kroppen.

Det vanlegaste er dressjakker med to knappar, då har du jakka ukneppa når du sitter, dansar, eller gjer andre ting der du vil ha minst mulig som hindrer bevegelsar. I dei fleste samanhengar når du står og går så knepper du berre den øverste knappen.
Så kan du kneppe begge knappane når du skal stå i ro, som til dømes om du står i døra og tek imot gjestane eller poserer for kameraet. Så for biletet er tatt så knepper du opp minst ein knapp slik at du ikkje øydelegg dressjakka.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...