Gå til innhold

Crayon: – Skattebetalernes penger brukes til å berike IT-gigantene [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er da ikke spesielt for programvare. Når en entreprenørbedrift kjøper sag, drill og stige til en tømrer så brukes jo disse verktøyene bare en liten del av tiden. Men det er jo helt nødvendig at tømreren har lett tilgang til disse verktøyene.

På den annen side, med programvare kan det tenkes løsninger der leverandøren bare får betalt for aktiv bruk. Det ville vært spennende å se om noen torde gå inn på en slik prismodell. Ser for meg at det blir et press/forventning på ansatte å bruke verktøyene så kort tid som mulig, unngå avbrytelser/pauser i arbeidet, ikke gå på do før du er ferdig. Masse stress og dårligere kvalitet som resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Egentlig burde vi gjort grep for å redusere bruken av dyre lisenser også. Svært mange offentlige brukere kunne klart seg med billigere eller gratis OS og programvarer.

Kunne de egentlig det? Gratis programvare er ofte bare gratis om du ikke verdsetter tiden din. Om du er ansatt et sted må reduksjon i lisenskostnader veies opp mot eventuell reduksjon i produktivitet, eller økte tidsbruk hos IT(gratis programvare må fortsatt integreres i bedriftens system)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (41 minutter siden):

Det er en helt utdatert holdning å koble billigere eller gratis lisens med lavere produktivitet. Det kan gå begge veier og selv overgangen kan være ganske smidig ettersom konkurrentene kan være til forveksling like for vanlige brukere.

Det er også en helt utdatert holdning å anta at lisenser er den eneste utgiften man har på programvare.

Lenke til kommentar
Humanen skrev (10 timer siden):

Dette er da ikke spesielt for programvare. Når en entreprenørbedrift kjøper sag, drill og stige til en tømrer så brukes jo disse verktøyene bare en liten del av tiden. Men det er jo helt nødvendig at tømreren har lett tilgang til disse verktøyene.

På den annen side, med programvare kan det tenkes løsninger der leverandøren bare får betalt for aktiv bruk. Det ville vært spennende å se om noen torde gå inn på en slik prismodell. Ser for meg at det blir et press/forventning på ansatte å bruke verktøyene så kort tid som mulig, unngå avbrytelser/pauser i arbeidet, ikke gå på do før du er ferdig. Masse stress og dårligere kvalitet som resultat.

Har vært borti veldig mange steder som tilbyr meg Microsoft Office, men jeg bruker det aldri; har nesten aldri installert det. Dermed kunne «aktiv bruk» betydd «installert og aktivert», og dermed ville det ikke ha blitt betalt for min lisens, siden jeg ikke bruker den. 

Lenke til kommentar
On 8/23/2021 at 10:24 AM, Humanen said:

På den annen side, med programvare kan det tenkes løsninger der leverandøren bare får betalt for aktiv bruk. Det ville vært spennende å se om noen torde gå inn på en slik prismodell.

Det finst massevis av programvare som er lisensiert for antall samtidige brukarar. Eg har daglig brukt eit slikt program dei siste 20 årene, og det har fungert heilt fint.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Memento scientiam said:

Har vært borti veldig mange steder som tilbyr meg Microsoft Office, men jeg bruker det aldri; har nesten aldri installert det. Dermed kunne «aktiv bruk» betydd «installert og aktivert», og dermed ville det ikke ha blitt betalt for min lisens, siden jeg ikke bruker den.

Siden prisauke på Microsoft 365 er nevnt i ein annan artikkel: 

Det du nevner er mulig med Microsoft 365. Det er opp til bedriften å styra bruken (og antallet) av lisensar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...