Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Ser det går rett vei med % drives uten disengagement iallefall. Det er jo bra! Mer en 8 av 10 turer går av seg selv! Heftig

Greit flatt siden nov 2021,og lite fremgang om du ser på side 2. 

Sammenligner man med årlig forbedring med Waymo, så hopper dem opp med 10,000 miles per disengagement årlig sånn ca. Da sier det jo sitt at Tesla fra de startet trackingen her til nå fremdeles er under 20 miles per disengagement hvor man inkluderer både kritiske og ikke-kritiske sådann. Virker som om de tar 1 steg frem og 2 tilbake ved enkelte patcher. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (18 minutter siden):

Greit flatt siden nov 2021,og lite fremgang om du ser på side 2. 

Sammenligner man med årlig forbedring med Waymo, så hopper dem opp med 10,000 miles per disengagement årlig sånn ca. Da sier det jo sitt at Tesla fra de startet trackingen her til nå fremdeles er under 20 miles per disengagement hvor man inkluderer både kritiske og ikke-kritiske sådann. Virker som om de tar 1 steg frem og 2 tilbake ved enkelte patcher. 

Side en viser absolutt ikke det.

Waymo er ikke i nærheten av å utfordre bilene på samme nivå. Ser en på karret tester tesla i hele USA, på 'alle' veier. I tillegg er det ett assistent system for privat markedet. Dette er ikke data fra Tesla sine egne interne tester.

 

November 21 er nede på noen få prosent mot >80% nå. Det er en enorm fremgang. Tenk å bare måtte kjøre selv i 1 av 10 kjøreturerish. Det er jo helt hinsides 

 

Ser jeg så på critical. Men no disengagement er på under 50%. Fortsatt halvparten av kjøreturene avseg selv

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Side en viser absolutt ikke det.

Ditt datapunkt gir ikke noe grunnlag for å vise forbedring. Det kan kun bety at man lærer seg hvordan FSD fungerer og velger å aktivere den der en har lært at den fungerer best. Slik folk flest utnytter sin ADAS. 

Se heller på side 2 og slå de to nederste grafene sammen. Kortere turer er turer som normalt sett vil være vanskeligst. Turer på hundrevis av km er turer som inkluderer en stor majoritet av enklere ferdsel på større veier, og disse turene drar opp snittet med en god del. Sammenhengen ser man fint der, og pdd er man ved ca 10 miles per disengagement. Bra? Husk at Waymo øker sin rate med tusenvis av miles per disengagement - i året... 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Ditt datapunkt gir ikke noe grunnlag for å vise forbedring. Det kan kun bety at man lærer seg hvordan FSD fungerer og velger å aktivere den der en har lært at den fungerer best. Slik folk flest utnytter sin ADAS. 

Se heller på side 2 og slå de to nederste grafene sammen. Kortere turer er turer som normalt sett vil være vanskeligst. Turer på hundrevis av km er turer som inkluderer en stor majoritet av enklere ferdsel på større veier, og disse turene drar opp snittet med en god del. Sammenhengen ser man fint der, og pdd er man ved ca 10 miles per disengagement. Bra? Husk at Waymo øker sin rate med ca 10,000 miles per disengagement - i året... 

Jeg tenker at side en viser en god ting, man har gått fra tja å overta hver 50 ende tur til hver andre tur. Dette er jo kjekt for brukerene, altså at de kan legge mer og mer av kjøringen(turene) over på fsd.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at side en viser en god ting, man har gått fra tja å overta hver 50 ende tur til hver andre tur. Dette er jo kjekt for brukerene, altså at de kan legge mer og mer av kjøringen(turene) over på fsd.

Ikke like bra bilde som side to hvor alt blir kombinert. Kritisk som ikke-kritisk handover. 10 miles per disengagement. Man blir mer sliten av å monitorere slikt enn å kjøre selv, noe testere selv sier. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Ingen av disse datasettene sier noe om utmattelse.

Sjekk ut hvor ofte kritiske handovers foregår. Du aner ikke når systemet prøver å drepe deg eller andre. Selvfølgelig er det mer utmattende enn å kjøre selv. 

https://jalopnik.com/respected-automated-driving-expert-gives-tesla-fsd-beta-1848379786

Det sier også testere selv, og er 100% logisk når systemet har en tendens til å gjøre de tingene den gjør. Chucks ene kryss blir løst tilfeldig og han vet aldri når han må bråbremse eller aksellere hardt fordi han tillot bilen å kjøre for langt ut. 

Når jeg stopper ved et kryss så kan jeg slappe av. Med FSD beta så må du hovre med foren over bremsen eller gassen for å reagere om den plutselig finner ut at den vil gjøre noe til feil tid. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Som sagt, ingenting i datasettet som sier noe om det er utmattende.

Hør på hva testere sier, minus aksjepumpere. Samt bruk normal logikk. Sjekk også hvordan de har definert kritiske handovers på FSD Tracker. 

Det er snakk om feil som kan gjøre at du havner i buret. Bilen kan når som helst gjøre feil. Selvfølgelig krever det mer mentalt enn å kjøre selv. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...