Gå til innhold

E-SPORT: Stor boikott etter at Norges E-sportforbund la VM-kvalifisering til Smiths venner-eide lokaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Symbolpolitikken lenge leve. Hadde nå kanskje forstått tankegangen om Smiths venner var arrangøren, men at lag trekker seg fordi en religiøs organisasjon står som eier av lokalet de skal være i, blir helt på tryne i mine øyne. Blir som nekte å gå på IKEA fordi Kamprad en gang i tiden var nazist, eller nekte å kjøpe VW fordi de ble grunnlagt av Hitler.

Endret av Kajac
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Lush skrev (57 minutter siden):

IKEA hadde nå en eier, som har lagt de verdiene bak seg. VW, grunnlegger Adolf er nå død, og selskapet i likhet med IKEA ikke forfekter Hitlers verdsett lenger.

Smiths venner derimot, står for det samme som i alle år. Så jeg forstår lagene veldig godt at de ikke vil delta i en turnering. Hvor penger går til Smiths venner, selv om de ikke er arrangør.

For all del, jeg er ikke tilhenger av Smiths  venner eller andre religiøse sekter. Men dette er jo snakk om leie av lokale, og kun det. Smiths venner har jo ingenting med arrangement eller noe å gjøre.

Minner om når en haug med norske politikere og artister boykottet Forum Scene i Bergen fordi eieren av selskapet som eier lokalet hadde en tidligere bakgrunn i det høyreekstreme partiet Alliansen.

Det er noe som heter å ta ballen i stedet for mannen. Man må (og bør) gjerne kritisere Smiths venner, men Smiths venners synspunkter og en forretningsavtale om leie av lokaler har ingenting med hverandre å gjøre.

Jeg kan garantere at alle gamerene på disse e-sportlagene ikke har noen problemer med å kjøpe varer fra Kina, til tross for det diktaturets menneskesyn. Men slike boykott-saker som dette oser jo alltid godt av dobbeltmoral.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Behandle folk med respekt! Både Smithsvenner og homofile. Enten du er enig med den ene eller andre parten så er det barnslig å holde på sånn her. la vær og boikott og la vær i å diskriminere. 

Hadde NM vært holdt i ett lokale eid av muslimer hadde ikke boikott vært ett tema engang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kenkenski skrev (3 timer siden):

Uenig. Å bruke disse lokalene spytter man også penger inn til Smiths venner, som kan bruke enda mer midler til å spre sin propaganda.

Helt riktig å ikke delta her.

Det er også flere miljø som ikke benytter seg av arenaen nettopp av denne grunnen.

Jeg forstår bakgrunnen for boykotten, men skal man begynne å tenke slik må man etter hvert boykotte veldig mye. Kan garantere at disse gamerene fremdeles bruker sine gaming-stoler og RGB-tastaturer produsert i Kina, til tross for at Kina er mange ganger verre mot menneskeheten enn Smiths venners homse-synspunkter.

Men som Eskil Golv sier, boykotten hadde neppe vært tilstede om de skulle leie et selskap av en muslimsk organisasjon. Da hadde det vært både progressivt og inkluderende skal du se. Og de få som evt. hadde nevnt boykott hadde blitt satt i bås med både rasister og høyreekstreme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Lush skrev (7 timer siden):

IKEA hadde nå en eier, som har lagt de verdiene bak seg. VW, grunnlegger Adolf er nå død, og selskapet i likhet med IKEA ikke forfekter Hitlers verdsett lenger.

Smiths venner derimot, står for det samme som i alle år. Så jeg forstår lagene veldig godt at de ikke vil delta i en turnering. Hvor penger går til Smiths venner, selv om de ikke er arrangør.

"de verdiene" - hvilke verdier sikter du til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
coret3x skrev (7 timer siden):

Jobben hadde også en samling her. Jeg må si jeg ikke var noe fan av at kelnere er unge Smiths venner som jobber omtrent gratis og at pengene våre gikk til å sponse slike religiøse parallellsamfunn. Jeg kommer ikke til å dra tilbake dit igjen.

Det stemmer ikke med dagens virkelighet. Oslofjord Convention Center tar ikke inn dugnadsfolk. Hvem som helst kan søke på tillyste jobber, og ingen ansettes på trosmessig grunnlag. OCC er en betydelig arbeidsgiver, og en boikott rammer de ansatte, ikke BCC. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Anbefaler folk å se "Guds Utvalgte" på NRK TV om dere ønsker litt innsikt i hvor forferdelige både holdningene og noen av menneskene i disse religiøse miljøene kan være. Ja, man skal ha respekt for tro, men all verdens tro gir deg ikke rett til å være et rasshøl og dårlig menneske. Bra at lagene står opp mot urett!

Dette er ikke for å pirke, jeg fant rett og slett ikke klippet når jeg søkte på "Guds Utvalgte" på NRK sine nettsider. Det er nynorsk produksjon så den heter "Guds Utvalde" fra Brennpunkt hvis andre skal søke opp.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Puck Poffel skrev (30 minutter siden):

Det stemmer ikke med dagens virkelighet. Oslofjord Convention Center tar ikke inn dugnadsfolk. Hvem som helst kan søke på tillyste jobber, og ingen ansettes på trosmessig grunnlag. OCC er en betydelig arbeidsgiver, og en boikott rammer de ansatte, ikke BCC. 

Det stemmer, men BCC driver fortsatt med dugnad i stor skala og OCC tjener inn penger til BCC, gjør det mulig for BCC å få bygd det de har fått bygd eller hvordan nå enn du velger å se på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (1 minutt siden):

Det stemmer, men BCC driver fortsatt med dugnad i stor skala og OCC tjener inn penger til BCC, gjør det mulig for BCC å få bygd det de har fått bygd eller hvordan nå enn du velger å se på det. 

En mengde organisasjoner i Norge driver med dugnad, ikke minst idretten. Hvorfor er det galt i BCCs tilfelle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (1 time siden):

Det stemmer, men BCC driver fortsatt med dugnad i stor skala og OCC tjener inn penger til BCC, gjør det mulig for BCC å få bygd det de har fått bygd eller hvordan nå enn du velger å se på det. 

OCC leier ut stedet på forretningsmessig grunnlag til ulike organisasjoner, uavhengig av etisk ståsted. BCC har et kundeforhold til OCC, ikke et eierforhold. Overskudd fra OCCs virksomhet går ikke til BCC. Dugnad er en trivselsfaktor for dem som på frivillig grunnlag er med. 

Endret av Puck Poffel
Grammatikk
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Anbefaler folk å se "Guds Utvalgte" på NRK TV om dere ønsker litt innsikt i hvor forferdelige både holdningene og noen av menneskene i disse religiøse miljøene kan være. Ja, man skal ha respekt for tro, men all verdens tro gir deg ikke rett til å være et rasshøl og dårlig menneske. Bra at lagene står opp 

Du er feilinformert. Homofili er ikke tema på Smiths Venners møter og stevner. Ei heller foregår det noen form for seksuell reorienteringsterapi i noen sammenhenger. Det er ikke slik det trosmessige arbeidet fungerer. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 timer siden):

For all del, jeg er ikke tilhenger av Smiths  venner eller andre religiøse sekter. Men dette er jo snakk om leie av lokale, og kun det. Smiths venner har jo ingenting med arrangement eller noe å gjøre.

Minner om når en haug med norske politikere og artister boykottet Forum Scene i Bergen fordi eieren av selskapet som eier lokalet hadde en tidligere bakgrunn i det høyreekstreme partiet Alliansen.

Det er noe som heter å ta ballen i stedet for mannen. Man må (og bør) gjerne kritisere Smiths venner, men Smiths venners synspunkter og en forretningsavtale om leie av lokaler har ingenting med hverandre å gjøre.

Jeg kan garantere at alle gamerene på disse e-sportlagene ikke har noen problemer med å kjøpe varer fra Kina, til tross for det diktaturets menneskesyn. Men slike boykott-saker som dette oser jo alltid godt av dobbeltmoral.

Som det går fram I NRK artikkelen, så var det for lagene blant annet verdisynet på homofile og at de ikke ville delta på noe som ga økonomisk bistand til Smiths venner. Som var bakgrunnen. 

Om det nå i etterkant kan bevises at ikke et øre, vil gå til de. Så var det trolig informasjon som de ikke visste om. Og som jeg ikke heller vet noe om. Men mtp på at turneringen var såpass nærme, så er det greit å være føre var. Og så kan man og se at det var moralskt riktig for lagene, å ikke ville delta selv om det økonomiske er i orden..

Yep, skal man virkelig gå i sømmene på alt man tar i, deltar på, for å forsikre seg i at det ikke bryter egne verdier man setter høyt. Så blir verden ufattelig liten, og man kommer ikke langt. 

Men det handler om å gjøre hva hver og en føler er rett og riktig for seg. Og det respektert jeg, enten jeg er enig eller uenig. Og i denne saken er jeg enig. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Jeg forstår bakgrunnen for boykotten, men skal man begynne å tenke slik må man etter hvert boykotte veldig mye. Kan garantere at disse gamerene fremdeles bruker sine gaming-stoler og RGB-tastaturer produsert i Kina, til tross for at Kina er mange ganger verre mot menneskeheten enn Smiths venners homse-synspunkter.

Men som Eskil Golv sier, boykotten hadde neppe vært tilstede om de skulle leie et selskap av en muslimsk organisasjon. Da hadde det vært både progressivt og inkluderende skal du se. Og de få som evt. hadde nevnt boykott hadde blitt satt i bås med både rasister og høyreekstreme.

Det handler om en spesifikk menighet her, ikke det Kristne folk.. Det hadde vært samme reaksjon hvis det var Profetens Ummah karene det var snakk om. 

Synes det er direkte feil å bland inn alle muslimer, i eksemplet ditt.... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...