Gå til innhold

Nytt liv i gammel datamaskin?


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel stasjonær datamaskin fra Acer som sikkert er 14 år gammel. Muligens kjøpt i 2005 og den hadde i sin tid når den sist ble brukt installert Windows 10. Den har stått stuet bort og samlet støv i sikkert nærmere 10 år. I sin tid var den ikke veldig mye brukt, men til dagens standard er det helt sikkert ikke en godt dugende maskin. Jeg ønsker meg en ny stasjonær pc og har planer om å anskaffe meg det, men i mellomtiden (til skjermkort blir mer tilgjengelig) tenkte jeg å se om det er mulig å få liv i denne gamle. Kanskje jeg kan bruke kabinettet til å bygge ny pc? Ikke vet jeg, min kunnskap på dette temaet er ganske minimal, men jeg er ute etter å lære. 

For øyeblikket er det liv i pc'n, men det er ikke mulig å skru den på. Acer logoen kommer opp på skjermen også går ting i svart og ingen vei videre. Jeg har åpnet maskinen og ser at støvet har samlet seg. Kan det være nok å få dette bort eller indikerer dette rett og slett at eksempelvis skjermkortet ikke lenger fungerer? Eller noe annet? 

Jeg har foreløpig disse specs og info om pc'en tilgjengelig for de med mer kunnskap: 

Spoiler

 

Acer Aspire M3802

220 - 240Vac, 3.15A, 50Hz

CPU Intel Pentium Dual Core E6500 

4GB DDR 2 RAM

1TB HDD 

 

All input taes i mot 😁

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Acer-logoen kommer opp så er skjermkortet i orden. Koble av harddisk og prøv igjen. Du skal da få opp feilmelding. Du kan også prøve å komme inn i BIOS ved å trykke på rette knappen rett etter du har skrudd den på. Som regel er dette DEL eller F2 men kan være andre.

Jeg vil tippe HDD er gåen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den prosessoren kom i 2008

Intel Pentium Processor E6500 2M Cache 2.93 GHz 1066 FSB Product Specifications

(ytelse holder til websurfing og kontor programmer)

Du kan lage en slik Windows 10 installasjon usb-minnepinne, og prøve å boote fra den:

Last ned Windows 10 (microsoft.com)

Det kan være at du må inn i bios for å velge boot rekkefølge.

En bra oppgradering kan være å bytte harddisk med SSD. En kan også se om den booter fra en USB-minnepinne med Linux.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et helt poengløst prosjekt, det har skjedd enormt mye de siste årene.

 

For det første, alt av merkespesifikke PCer er noe herk som gjerne har merkespesifikke formfaktorer og koblinger. Så ja, det kan hende kabinettet fungerer, men det er noe herk å finne ut av med mindre du har et nytt hovedkort liggende rett ved siden av deg.

 

Og ytelsen på en 14 år gammel PC? Helt på trynet.

 

Jeg kunne ha fortsatt punkt for punk men det jeg egentlig vil frem til er at det er bare å hive den i søpla. Bedre PCer enn dette gis bort hver eneste dag.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=200683109

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=224221084

 

Bare for å ta to helt tilfeldige under 1000 kroner.

 

Men hadde du sett etter på finn i mer enn 5 minutter eller for eksempel spurt i en lokal facebook gruppe om noen har en PC de ikke bruker eller som kan selges til en billig penge så finner du sikkert noe fort som fy.

 

Jeg har feks skjermkort som GTX 970 som var et av de bedre skjermkortene for 6 år siden, liggende i en kasse, ubrukt i 3 år nå. Gidder ikke å selge det en gang. 8 gb DDR4 ram brikke? Den ene i et 16 gb sett røyk så jeg kastet den og kjøpte et nytt sett. Den andre ligger til pynt. Intel 4790k, som var den mest populære gaming prosessoren i lang tid rundt 2015... Jeg har ikke en slik en, men jeg vet bruttern har en som har ligger i ro i 3 år nå..

 

Poenget er at PC deler som er mangfoldige ganger bedre enn det makkverket du har nå finnes tilgjengelig og det er mange som gladelig gir det bort eller selger det for en hundrelapp.

Lenke til kommentar

Jeg har nå forsøkt å koble ut og inn harddisken, men den ene skruen sitter så kinkig til at jeg ikke tror det er verdt strevet. Dette skulle være et potensielt lite prosjekt å susle med for nysgjerrighetens skyld, mest for å se om det var mulig å få liv. Makkverket som det definitivt er, har skullet vært på dynga i flere år. Sannsynligvis med god grunn, men jeg måtte jo åpne den først for å teste ut før jeg kaster den. 

Lenke til kommentar
SolveigÅ skrev (4 minutter siden):

Jeg har nå forsøkt å koble ut og inn harddisken, men den ene skruen sitter så kinkig til at jeg ikke tror det er verdt strevet

Trenger ikke ta den ut, ta av kablene

Har en pc med Q6600 overklokket til 4.9 Ghz som fremdeles holder koken

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar

Nytt gratis operativsystem, en veldig liten linux distro hjelper kanskje? Så kan du jo finne et billig grafikk-kort som passer tl den gamle maskinen, kanskje på finn? Jeg vil ikke brukt mye penger på den maskinen. En ny stasjonær er rimelig. 

Endret av mwy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Silver- skrev (På 2021-8-10 den 22.45):

Og ytelsen på en 14 år gammel PC? Helt på trynet.

 

Jeg kunne ha fortsatt punkt for punk men det jeg egentlig vil frem til er at det er bare å hive den i søpla. Bedre PCer enn dette gis bort hver eneste dag


Men retro-PC hardware koster en arm og et bein.

Ting som enkelte gamle hovedkort med Socket 7 og den slags, AMD K6 prosessorer som koster mange tusen spenn i dag, og Soundblaster, Voodoo 3, Roland osv. som i dag koster mye mer enn det gjorde når det var nytt.

Det er faktisk "in" i dag å bygge retro-PC, med Win98 og alle de gamle gode spillene.

PC'en til trådstarter er vel litt for ny til å kvalifisere, men kanskje om den ligger på loftet et par tiår til.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...