Gå til innhold

Kjøp av høvelig PC - ting jeg burde vite?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Tenkte å endelig få meg et bedre PC-oppsett enn en ultraportabel fra 2015 med knust skjerm. 

Mer spesifikt en stasjonær PC. 

Også er nok bruksområdet kontor. Mulighet til å spille er forsåvidt fett, men det driver opp prisen, også er det vel fortsatt sånn at det som funker i dag ikke nødvendigvis funker om tre år. Jeg regner uansett med at jeg får spilt Age of Empires 2, Tibia og andre (gamle) slagere uansett hvor strikkmotor-PC jeg kjøper. Jeg er ikke veldig mye mer avansert enn det. Så vil nok en eventuell Playstation bedre dekke sporadiske spillønsker i framtida. Når nytt GTA kommer i 2032, og/eller jeg får ånden over meg med ett eller annet spill. 

Så, ja, kontorbruk. En PC som gjør det jeg ber den om, når jeg ber den om det. Og gjerne også at den gjør dette om fem år. Kaaaanskje blir den en vakker dag brukt som medieserver, så kjekt at den takler 4k. 

Antar jeg rett om jeg tror at nær en hvilken som helst duste-PC vil ha evig nok med krefter til kontorbruk, AoE2, kanskje Civ og 4k? 

  • Er det noe spesielt jeg bør tenke over? 
  • Mener at AMD er "tilbake" igjen. Har jeg rett, eller er det fortsatt best å gå for Intel? 
  • _Hvis_ jeg skulle ønske å ha muligheten til å spille noe. Feks Ac Valhalla, eller et eller annet spill som kommer - hvor mange tusenlapper må jeg opp for å få en høvelig opplevelse (40+ fps, 1080, innstillinger som ikke får øya til å blø. 

 

Takk :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan i utgangspunktet gå for «alt» mulig. Anbefaler et minimum av R5 3600 eller tilsvarende fra Intel, 1tb SSD (M.2) og 16gb RAM (som må ha riktige specs ifht prosessoren for at den skal kjøre best mulig). Hvis du kan (vil) bygge selv, så kan du fint spare litt. En del kjøper vel og komponenter når DNB kjører super weekend/supertilbud. Kjøper du prosessor med integrert gpu kan du spare litt nå og heller kjøpe skjermkort senere når du faktisk trenger det, og ting kanskje er litt mer normalt. Eller bare plukke opp noe gammelt på Finn, men jeg kjenner ikke bruktmarkedet for feks 970.

Ellers, er det noen behov/ønsker for feks lite bygg, stilrent kabinett osv? Finnes mye fint å velge i/blant. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om du vil ha en maskin som klarer spill med bra grafikk så ville jeg minimum gå for en med grafikkort med GTX 1660 Super (eller til nød GTX 1650 Super).

Her er søk etter gaming maskiner:

Stasjonære datamaskiner - Sammenlign priser hos Prisjakt

To billige med god grafikkort:

HP Pavilion Gaming TG01-1062no - Stasjonær - Komplett.no

HP Pavilion Gaming TG01-2027no - Stasjonær - Komplett.no

Kan nevne at Komplett selger pc'er de bygger selv, her et eksempel på tilbud (kr 12499):

Komplett 144Hz Gamer Pack - Komplett Epic Gaming PC - Komplett.no

Endret av Svein M
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Så, oppsummert, så:

  • AMD er ikke døde lenger. 
  • For å dekke kontor- og 4k-behov, kan jeg gå for nesten hva som helst? Jeg vil klare meg i lange baner med en pc til ~5k?
  • Skal jeg spille nyere spill på PCen, så må jeg opp mot 10 000. Også vi jeg anta at det i så fall blir "godt nok" for nå, men at ting fort kan se annerledes ut som feks to år. 

Supernoob spørsmål, men skjerm bryr jeg meg om. Ikke umulig at jeg legger 3-4 000 i en stor og fin skjerm. Antar at det er null problem, også for en pc til 5 000 å drive 2560x1440? 

Ingen spesielle krav til kabinett. Kan godt ha standard utforming. Men, klart, får man mikro/medium og/eller et stilrent desig til ~samme pris, så skader det jo ikke. 

Jeg tror egentlig at vi legger spillmulighetene døde. Det svarer seg ikke å legge på ganske mange tusenlapper for å få noe "godt nok" som bare holder en viss periode.

Grafikkort eller ei, så skal det vel uansett gå greit å spille AoE2, Heroes 3, Civ, og andre enklere spill? 

 

Kan følgende PC-er være greie kost/return og gjøre meg til laks? 

https://prisguiden.no/produkt/lenovo-ideacentre-3-90mv007hmw-456171#detaljer

https://prisguiden.no/produkt/acer-aspire-tc-895-dt-beteq-001-492605#detaljer

Denne blir markedsført som "gaming". Selv om bruken hovedsakelig er kontor, og spill kommer til å begrense seg til gamle schlagere, vil denne gi bedre roi? 

https://prisguiden.no/produkt/hp-pavilion-gaming-tg01-1810no-490603#detaljer

Bare 8 GB ram, men det er jo en smal sak å oppgradere :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Det er en gode del smarte minere som har kjøpt pcer på power og elkjøp med 3060ti inni og solgt grafikkortene løst (pcene kostet gjerne 9-10k og de fikk solgt bare kortet for 12-13k). Da sitter de igjen med resten av pcen på billigsalg. Dette er en helt kurant pc til en ganske kurant pris, imo (den er dog uten grafikkort), men er det som vil gi billigst pris hvis du har anledning til å vente litt og følge med på f eks komplett for å skaffe grafikkort. Jeg kan evt hjelpe deg med dette siden vi har hatt så gode diskusjoner ang FIRE oppigjennom ;)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=223584914

Tror et 1660 super vil holde til ditt bruk, men andre får gjerne korrigere meg her. Komplett får ofte en del demo-kort som de legger ut i batcher, evt må du sikkert ut med en plass mellom 3 og 4k for et. Da lander du på en totalpris på inntil 7k.

Ser også han her har byttet gpu og tatt ut 3060tiet og satt inn et 1660s som han selger med for 8k
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=227296402

Har selv kjøpt slike medion pcer, og pcene er HEFTIG bra pakket inn hvis han sender i originalesken, så sending bør ikke være noe problem.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

AMD og Intel er ganske jevngode nå. AMD har ofte en fordel på lavere strømforbruk og bedre multi-core ytelse.

For å kunne koble til 4k @60Hz skjerm, så trenger en skjermutgang med enten Displayport 1.2 eller HDMI 2.0. Intel UHD 630 har vel bare HDMI 1.4 så da bir det bare 4k@30Hz, 2560x1440@85 eller 1920x1080@120Hz.

En slik gaming-pc til 7500 holder til de fleste spill som ikke er blant de tyngste, også 5 år frem i tid. Lenovo IdeaCentre G5 - Stasjonær - Komplett.no (vil riktignok heller anbefale maskin med GTX 1660 Super)

PC med integrert grafikk kan holde til noen spill med lett grafikk, men det er vesentlig forskjell på dette og et GTX 1650 Super grafikkort.

her er en kontormaskin med i5-10400 og integrert grafikk: Best pris på Acer Aspire XC-895 (DT.BEWEQ.003) Stasjonære datamaskiner - Sammenlign priser hos Prisjakt

Her er en kontor maskin med i5-9400F og et lite enkelt GT 1030 grafikkort (litt bedre enn integrert grafikk):

Acer Concept D 100 CM100-51A - Alle stasjonære PC-er - Komplett.no

 

Endret av Svein M
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Her er den billigste med den prosessoren jeg fant på prisjakt: Best pris på HP M01-F1024no Stasjonære datamaskiner - Sammenlign priser hos Prisjakt

Pc'er som er rimeligere har mindre kraftig cpu og også andre nedgraderinger i forhold til den du linker til med:

CPU: AMD Ryzen 5 4600G, 6 Core 
RAM: 16 GB (2 x 8 GB) DDR4 
Lagring: 512 GB NVMe M.2 SSD 
PSU: 500 W Gold 
Hovedkort: AMD B550A 
1 x USB-C,
4 x USB 3.2 Gen 1, 
4 x USB 2.0 
Wi-Fi 5, 
Bluetooth 5.0

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...