Gå til innhold

Hvilken android(Samsung?) i prisklasse 5-7000,-?


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å endelig bytte ut min Samsung A5, etter at denne nå er blitt veldig treig. Enkelte apper laster i 1-2 minutter før de åpnes. Den blir også veldig varm ved mye bruk. Jeg er i tillegg ikke særlig fornøyd med kameraet annet enn utendørs i dagslys(fullstendig klar over at A-modellene ikke er kameratelefoner). Ellers er jeg fornøyd med Samsung sitt oppsett. Hadde en Xperia et eller annet for 10 år siden, men syns de nye virker vel smale og lange. Vil ikke ha for stor mobil, må kunne ha den komfortabelt i ei lomme eller hoftelomme på ryggsekk. Den bør også være vanntett og helst ikke for mye glass. 

Mitt bruk: hverdagssurfing, Instagram, lightroom, kart på tur, naturbilder og produktbilder(i forbindelse med jobb). Ser ikke film, en sjelden gang YouTube, spiller utrolig lite.

Jeg hadde sånn halvveis bestemt meg for SE20FE 5g 8/256, som nå ligger på 6790,-, men ser at Elkjøp kjører kampanje på S21 8/256 til 7190,- om jeg binder meg til akkurat samme abonnementet jeg har. Utifra hva jeg har lest så er hovedfordelen med S20 at den har Snapdragon, litt større batteri, mulighet for minnekort og bedre selfiekamera(totalt unødvendig for meg), mens S21 er litt mindre, litt mer lyssterk skjerm og kanskje litt bedre på landskapsfoto? Personlig liker jeg designet på S21 bedre, men jeg kommer jo uansett til å dekke over med et cover. S21 plus har fortsatt for stiv pris for meg. Jeg har aldri tidligere hatt "toppmodeller", og vurderte også A52, men jeg er lei av dårlige bilder. 

Jeg er heller ikke sikker på om 5g er nødvendig for meg. Jeg bruker som regel Wi-Fi og bor på bygda hvor jeg antar 5g drøyer. De gangene jeg bruker mobildata er sommer og høst på fiske- og jaktturer. Dvs de få gangene jeg i det hele tatt har 4g-dekning. Ikke brukes det mye da heller, kun for å evt sjekke jobbmail, været eller sende et bilde. Bruker kartappen "Hvor?" som ikke krever tilgang til nett. Så jeg har derfor sett på S20FE 4g 6/128, den nye med Snapdragon, som ligger på 4990,-. Ulempen her er jo mindre ram. Interminnet spiller ikke så stor rolle på denne siden jeg kan legge til minnekort.

Er det verdt å legge til 1000,- for 5g, eller 2000,- for 5g og 8gb RAM? Eller skal jeg slå til på tilbudet om S21? Jeg er ikke den som bytter mobil ofte, vil ha en som faktisk varer en stund, derfor heller jeg mest mot S21. Er også åpen for helt andre modeller, har sett såvidt på Oneplus Nord og Oneplus 9. Vurderer også å vente til S21FE, men aner jo ikke når den kommer(jeg er virkelig lei min gamle mobil) eller hvilken pris den vil lanserer for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bbios skrev (50 minutter siden):

Hvordan abonnement har du ? 

Jeg har Ice 8gb(299,- per mnd), og med 12mnd binding på nytt så får jeg 3000,- i rabatt om jeg har skjønt Elkjøp riktig. Kan forøvrig nedgradere til 4gb for 249,- ser jeg utifra forbruket mitt(5 dager igjen på perioden og har brukt 1,7 gb).

Lenke til kommentar

Ville heller valgt OP9 ovenfor S21. Min OP6 er fortsatt lynrask. Anbefalte Nord til min mor, hun er fornøyd så langt. Oneplus tar ikke minnekort & er ei heller sertfisert vanntett. Dog tåler de uansett en god del vann & med google photos lagres alt i skyen uansett. Ikke like bra kamera som toppmodellene til Samsung men mer enn bra nok, ren Android er uansett clue her. Langt bedre i lengden. Fikk oppdatering sist i dag.
Eneste problemet jeg har hatt er dårlig kontakt til lader, uansett holdt bra mtp at den er 3.5 år med mye bruk. Bytter til 9 når 10 kommer ut. Da den har trådløs lading (sånn for sikkerhets skyld)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde uten tvil gått for Samsung S20 FE 4G med Snapdragon 865 chipset. Feks Elkjøp har 2 ulike produktnummer for 4G modellene, den ene med Exynos, den andre med Snapdragon. Klubbpris på 4990 er en utrolig god deal. Det vil ta flere år før 5G blir en "viktig" sak, selv for oss i storbyene. Per i dag så har jeg deaktivert 5G på min telefon, fordi det trekker mer strøm og gir meg ingen merkbare gevinster. Husk også at Telia og Telenor forbedrer 4g nettet ytterligere samtidig som 5g bygges ut 

Endret av fflex_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenligning mellom S20 FE 4G, S20 FE 5G, S21 5G.

Tror jeg vil si Samsung S20 FE 4G med Snapdragon 865 chipset (men det er veldig jevnt, og prisene hoppene til de andre kan forsvares).

Ikke så nødvendig med mer enn 6 GB minne og 128 GB lagring (om du bruker spill så er det en fordel med mer).

5g er vel ikke så nyttig, jeg er litt i tvil om det er verdt å ta med for 1000 ekstra.

Snapdragon 865 er bedre enn Exynos 990. (S20 FE finnes med begge varianter)

Exynos 2100 (S21) er litt raskere igjen, men ikke noe jeg ville lagt så mye vekt på.

S21 har litt mindre skjerm, synes det er en ulempe.

S21 har Corning Gorilla Glass Victus, som er en stor fordel da det er sterkere mot å knuse.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (13 timer siden):

Ville heller valgt OP9 ovenfor S21. Min OP6 er fortsatt lynrask. Anbefalte Nord til min mor, hun er fornøyd så langt. Oneplus tar ikke minnekort & er ei heller sertfisert vanntett. Dog tåler de uansett en god del vann & med google photos lagres alt i skyen uansett. Ikke like bra kamera som toppmodellene til Samsung men mer enn bra nok, ren Android er uansett clue her. Langt bedre i lengden. Fikk oppdatering sist i dag.
Eneste problemet jeg har hatt er dårlig kontakt til lader, uansett holdt bra mtp at den er 3.5 år med mye bruk. Bytter til 9 når 10 kommer ut. Da den har trådløs lading (sånn for sikkerhets skyld)

Det at den ikke er vanntett, kombinert med prisen, gjør at denne dessverre må utelukkes for meg tror jeg. Jeg er på fjelltur i all slags vær, gjerne fisking i drittvær, med fingre og klær som er klissvåte. Ellers virker det som en veldig kurant mobil. 

fflex_InnleggNO skrev (4 timer siden):

Jeg hadde uten tvil gått for Samsung S20 FE 4G med Snapdragon 865 chipset. Feks Elkjøp har 2 ulike produktnummer for 4G modellene, den ene med Exynos, den andre med Snapdragon. Klubbpris på 4990 er en utrolig god deal. Det vil ta flere år før 5G blir en "viktig" sak, selv for oss i storbyene. Per i dag så har jeg deaktivert 5G på min telefon, fordi det trekker mer strøm og gir meg ingen merkbare gevinster. Husk også at Telia og Telenor forbedrer 4g nettet ytterligere samtidig som 5g bygges ut 

 

Svein M skrev (3 timer siden):

Sammenligning mellom S20 FE 4G, S20 FE 5G, S21 5G.

Tror jeg vil si Samsung S20 FE 4G med Snapdragon 865 chipset (men det er veldig jevnt, og prisene hoppene til de andre kan forsvares).

Ikke så nødvendig med mer enn 6 GB minne og 128 GB lagring (om du bruker spill så er det en fordel med mer).

5g er vel ikke så nyttig, jeg er litt i tvil om det er verdt å ta med for 1000 ekstra.

Snapdragon 865 er bedre enn Exynos 990. (S20 FE finnes med begge varianter)

Exynos 2100 (S21) er litt raskere igjen, men ikke noe jeg ville lagt så mye vekt på.

S21 har litt mindre skjerm, synes det er en ulempe.

S21 har Corning Gorilla Glass Victus, som er en stor fordel da det er sterkere mot å knuse.

Ja, 5g virker ikke som om det er verdt å betale mer for i øyeblikket. Det eneste jeg er usikker på er dette med RAM. Jeg merker at på min gamle så restarter apper om jeg bytter mellom de(den har såklart mye mindre, tror det er 3 eller 4gb). Det er kanskje ikke så fryktelig viktig, men et irritasjonsmoment. Den pleide ikke å gjøre det da den var ny, så på lang sikt er jeg derfor usikker på om 6gb vil holde. Har sett at 4g-versjonen med Snapdragon og 8/256 kun selges hos computersalg til nesten 8000,-. Da kan man jo like gjerne kjøpe 5g-versjonen. 

Samtidig er nesten 2000,- en god del mer å betale for kanskje en liten oppgradering. Penger jeg heller kunne brukt på trådløse øreplugger og trådløs lader(begge to noe jeg mangler).

Ingen av modellene er på lager hos mine lokale butikker, usikker på om de da har utstillingsmodeller tilgjengelig?(Butikkene er 40min unna, så ikke bare en liten svipptur). Tror det å få kjenne de i hånda og det å få trykke litt på de hadde hjulpet. 

Endret av Vellichor
dobbelsitering
Lenke til kommentar
Datafriken skrev (36 minutter siden):

S20 FE 4G leveres med Exynos 990 etter hva jeg vet om det ikke har byttet på det ?

 

fflex_InnleggNO skrev (24 minutter siden):

Man får de nå i både exynos og snapdragon, tidligere var det kun 5g varianten som hadde snapdragon her på berget 

S20Fe 4g 6/128 Snapdragon 4990,-

S20FE 5g 8/256 6790,-

S21 5g 8/256 7190,-(3000,- avslag)

Er disse 3 jeg står mellom. Alle linker fra elkjøp, de to førstnevnte er samme pris hos Power ser jeg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fflex_InnleggNO skrev (1 time siden):

For min del hadde det kun stått mellom S20 FE 4G eller S21. Tenker at avgjørende faktor bør være hvor mye du er villig til å gi, samt om du ønsker mindre/større skjerm. 

Opprinnelig hadde jeg tenkt maks 5000,- men jeg har råd til å gå opp til 7000,- uten å sprenge budsjettet. Som nevnt over må jeg jo også kjøpe lader og deksel, pluss evt hodetelefoner og minnekort etter hvert. Angående størrelse så er det derfor jeg kunne tenkt meg å sett dem i virkeligheten. S21 kommer ikke på lager før uti august en gang i hvertfall her jeg bor/på nettlager. 2000,- er kanskje ikke så mye, men samtidig er det mye om det bare er en liten oppgradering. Er det derimot noe som gjør at mobilen varer i flere år så er det kanskje verdt det. 

Sharpings skrev (19 minutter siden):

Hvor lenge du tenker å ha telefonen avgjør også om du bør gå for 5G eller ikke. Jeg har en Vivo Nex 3 5G, men 5G kommer hit jeg bor om to tre års tid kanskje, så ikke det viktigste for meg.

Ja, som nevnt i svaret mitt ovenfor så sikter jeg på å ha mobilen ei stund. Minst 3 år, aller helst 4-5år+. Jeg bruker som regel en mobil til den absolutt ikke fungerer lengre eller til den er mer en plage enn en fornøyelse å bruke. Sistnevnte er der min er nå. Jeg får ikke varsler om tapte anrop/meldinger, den henger, sluker batteri, blir glovarm, kræsjer ganske ofte, mobildata fungerer plutselig ikke(må slå av og på tlf) osv.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Vellichor said:

Ja, som nevnt i svaret mitt ovenfor så sikter jeg på å ha mobilen ei stund. Minst 3 år, aller helst 4-5år+. Jeg bruker som regel en mobil til den absolutt ikke fungerer lengre eller til den er mer en plage enn en fornøyelse å bruke. Sistnevnte er der min er nå. Jeg får ikke varsler om tapte anrop/meldinger, den henger, sluker batteri, blir glovarm, kræsjer ganske ofte, mobildata fungerer plutselig ikke(må slå av og på tlf) osv.

Høres ut som Samsung, samme gode gjengangeren siden S3. Nytelse å bruke i starten til den blir så treg & strømslukende at man får lyst til å hive den sideveis over Atlanteren. TouchWiz eller Samsung Expereince som det heter nå er suppe i forhold til ren Android.
OnePlus pleide å koste halvparten (eller mer) av alle "flagship" modellene. Nå er de dessverre like dyre.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 timer siden):

S20 FE 4g Snapdragon får mest sansynlig Anroid 14.

Ser sånn ut. Har akkurat pakket ut min og den kommer med Android 11(sjekket før jeg oppdaterte noe som helst). 

 

Takk for råd og tips alle i tråden.

Jeg tok turen innom mine lokale butikker i dag, et trist syn siden mangelen på chip o.l. gjør at de er tomme for mye over lengre tid. De hadde én igjen av S20fe 4g med Snapdragon, den fikk jeg 700,- rabatt på om jeg takket ja til 12mnd binding med samme abonnement jeg har(ingen ekstra månedskostnad).

Så når jeg da fikk denne til 4300,- så ble de andre jeg vurderte, med ikke all for stor oppgradering, ikke verdt det høye prishoppet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...