Gå til innhold

Et NYTT bud gir jeg dere.


Anbefalte innlegg

......, slik jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre.

Utsagnet finner vi i Johannes  Ev. Kap. 13. vers 34.

Jeg har forsøkt å sette det i samband med kjærlighetsbudet, men på Jesu tid var det et gammelt bud som alle jødene kjente til. Så. Hva i himmelens navn mener han med at det er et nytt bud, og hvorfor sier han ikke budet rett ut? Eller. Hvorfor sier ikke forfatteren av Johannesevangeliet det rett ut?

Nå vet vi ikke om forfatteren av Johannes ev. er den Johannes som omtales som en av Jesu disipler, men hvis vi hypotetisk tenker at det var den Johannes som satt Jesu nærmest under nattverden som skrev evangeliet, så MÅ denne disippelen ha hørt, helt tydelig, hva budet lød som. Når han likevel overser selve teksten i budet og velger heller å gengi budet som en "forklaring" på hva han tror Jesus mener med budet; som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre, da mistenker jeg Johannes, ja, ikke bare Johannes, men hele samtiden hans, for at de ikke skjønte det nye budet Jesus gir dem. De hadde ikke forstand til å kunne skjønne det. Og hva kan teksten i dette nye budet ha lydt som? Hvis det er et nytt bud så må Jesus ha ment at det er større enn kjærlighetsbudet, for hva ville være vitsen med å gi et nytt bud som skulle være mindre moralsk enn kjærlighetsbudet. Nei, det måtte være et moralsk bud som krevde MER enn kjærlighetsbudet. Jeg har prøvd å finne teksten på et bud som er høyere enn kjærlighetsbudet og det eneste jeg finner er dette; Du skal elske din neste høyere enn seg selv. Dette budet innebærer at du skal elske din neste høyere enn denne elsker seg selv. Kan det være løsningen på mysteriet om det NYE bud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[email protected] skrev (På 25.7.2021 den 11.46):

......, slik jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre.

Uff da, skal også vi begynne å straffe barna våre med evig pine hvis de ikke er fullstendig lydige, slik Gud gjør? 
 

[email protected] skrev (På 25.7.2021 den 11.46):

Nå vet vi ikke om forfatteren av Johannes ev. er den Johannes som omtales som en av Jesu disipler,

Jo, det vet man faktisk at det ikke var, all bibelforskning konkluderer med at evangeliet var skrevet nær det første århundreskiftet, og definitivt ikke av apostelen Johannes (slik ingen av de andre testamentene heller var skrevet av apostlene eller andre øyenvitner).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (15 timer siden):

Uff da, skal også vi begynne å straffe barna våre med evig pine hvis de ikke er fullstendig lydige, slik Gud gjør? 
 

Jo, det vet man faktisk at det ikke var, all bibelforskning konkluderer med at evangeliet var skrevet nær det første århundreskiftet, og definitivt ikke av apostelen Johannes (slik ingen av de andre testamentene heller var skrevet av apostlene eller andre øyenvitner).

Med forbehold at Johannes stod opp fra de døde med en fyllepenn i hånden, er jeg mer enn villig til å gi bibelforskerne rett. Ikke at det spiller noen rolle for poenget i innlegget mitt, men jeg takker likevel for opplysningen.

Hvordan du får det til at barna blir straffet med evig pine, ja det må du nesten presisere.

Lenke til kommentar
[email protected] skrev (1 minutt siden):

Hvordan du får det til at barna blir straffet med evig pine, ja det må du nesten presisere.

Det jeg mente var at Gud i følge Kristen lære straffer mennesker ("barna sine") med evig pine i helvete for å være ulydige mot han.  Og hvis vi skal "elske" barna våre på samme måte, skulle det vel bety at vi straffer dem på samme måte for ulydighet også.

Eller er dette budet mer ett: "Gjør som jeg sier, ikke gjør slik jeg gjør mot dere"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden):

Det jeg mente var at Gud i følge Kristen lære straffer mennesker ("barna sine") med evig pine i helvete for å være ulydige mot han.  Og hvis vi skal "elske" barna våre på samme måte, skulle det vel bety at vi straffer dem på samme måte for ulydighet også.

Eller er dette budet mer ett: "Gjør som jeg sier, ikke gjør slik jeg gjør mot dere"?

Her trekker du slutninger jeg gjerne ser at du presiserer enda litt til før jeg svarer deg.

Lenke til kommentar
[email protected] skrev (På 2021-7-25 den 11.46):

......, slik jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre.

Utsagnet finner vi i Johannes  Ev. Kap. 13. vers 34.

Jeg har forsøkt å sette det i samband med kjærlighetsbudet, men på Jesu tid var det et gammelt bud som alle jødene kjente til. Så. Hva i himmelens navn mener han med at det er et nytt bud, og hvorfor sier han ikke budet rett ut? Eller. Hvorfor sier ikke forfatteren av Johannesevangeliet det rett ut?

Nå vet vi ikke om forfatteren av Johannes ev. er den Johannes som omtales som en av Jesu disipler, men hvis vi hypotetisk tenker at det var den Johannes som satt Jesu nærmest under nattverden som skrev evangeliet, så MÅ denne disippelen ha hørt, helt tydelig, hva budet lød som. Når han likevel overser selve teksten i budet og velger heller å gengi budet som en "forklaring" på hva han tror Jesus mener med budet; som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre, da mistenker jeg Johannes, ja, ikke bare Johannes, men hele samtiden hans, for at de ikke skjønte det nye budet Jesus gir dem. De hadde ikke forstand til å kunne skjønne det. Og hva kan teksten i dette nye budet ha lydt som? Hvis det er et nytt bud så må Jesus ha ment at det er større enn kjærlighetsbudet, for hva ville være vitsen med å gi et nytt bud som skulle være mindre moralsk enn kjærlighetsbudet. Nei, det måtte være et moralsk bud som krevde MER enn kjærlighetsbudet. Jeg har prøvd å finne teksten på et bud som er høyere enn kjærlighetsbudet og det eneste jeg finner er dette; Du skal elske din neste høyere enn seg selv. Dette budet innebærer at du skal elske din neste høyere enn denne elsker seg selv. Kan det være løsningen på mysteriet om det NYE bud?

Det finnes flere betegnelser på kjærlighetsbudet som du nevner innledningsvis. Du skriver på Jesu tid var budet gammelt, når var det?
Søkeresultat

Vers

 

Tekstutdrag

Joh 13,31

 

Et nytt bud

Joh 13,34

 

Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elske...

1 Joh 2,7

 

Mine kjære! Det er ikke et nytt bud jeg skriver til dere, men et gamme...

1 Joh 2,8

 

Likevel er det et nytt bud jeg skriver om, et bud som er sant i ham og...

2 Joh 1,5

 

Og det jeg skriver og ber deg om nå, frue, er ikke et nytt bud, men de...

Bibelselskapet | Nettbibelen


Det nye budet er ment å skulle erstatte de 10 andre budene når den tid kommer. (1.Pet.4.7-8: Slutten på alle ting er nær. Vær derfor sindige og edru, så dere kan be. Framfor alt skal dere elske hverandre inderlig, for kjærligheten skjuler en mengde synder.)

Jeg tar med Joh.6.44-46 slik at en forstår at ingenting beror på oss:   Ingen kan komme til meg uten at Far som har sendt meg, drar ham, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg. Men ingen har sett min Far. Bare han som er fra Gud, har sett Far.

Det samme sies vel om sønnen også, den enbårne i Joh.1.18?

Til gjengjeld kan man lese i Heb.8.6-13 om mellommannen for den nye pakten som vil komme da ingen skal undervise sine landsmenn eller sin bror å si: Kjenn Herren! - For da skal alle kjenne meg, både små og store... For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres og ikke lengre huske syndene deres - kjærlighetsbudet overtar fra da av når syndene skjules av nåden. Et annet ord bare for kjærligheten som kommer.

 

Lenke til kommentar
[email protected] skrev (4 timer siden):

Her trekker du slutninger jeg gjerne ser at du presiserer enda litt til før jeg svarer deg.

Beklager, jeg har holdt mest på med diskusjonen om Gud er god eller ond i det siste, og innleggene mine i tråden her er vel mest av alt en litt flåsete kommentar til den andre tråden, og er sånn sett ikke så relevant i denne.

Men for å forklare, mine slutninger ut fra den andre tråden (og ikke minst, Bibelens tekst) er at Gud gjerne er nådeløs og grusom mot dem som ikke er lydige mot han, og at det ikke er et eksempel for hvordan vi bør behandle andre mennesker.  Men denne ond/god gud-diskusjonen hører strengt tatt ikke hjemme i denne tråden, så ignorer meg gjerne videre her.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Beklager, jeg har holdt mest på med diskusjonen om Gud er god eller ond i det siste, og innleggene mine i tråden her er vel mest av alt en litt flåsete kommentar til den andre tråden, og er sånn sett ikke så relevant i denne.

Men for å forklare, mine slutninger ut fra den andre tråden (og ikke minst, Bibelens tekst) er at Gud gjerne er nådeløs og grusom mot dem som ikke er lydige mot han, og at det ikke er et eksempel for hvordan vi bør behandle andre mennesker.  Men denne ond/god gud-diskusjonen hører strengt tatt ikke hjemme i denne tråden, så ignorer meg gjerne videre her.

OK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...