Gå til innhold

Dyrets navn og merke.


Anbefalte innlegg

IHS skrev (6 minutter siden):

Origen explains that these "angels" are the guardian angels of the churches, a view upheld by Henry Alford. But Epiphanius explicitly rejects this view, and, in accordance with the imagery of the passage, explains it as the bishops.

Augustine of Hippo's reason for interpreting angels of the churches as the prelates of the church is that St. John speaks of them as falling from their first charity, which is not true of the angels.

kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Seven_churches_of_Asia#Angels_of_the_churches

 

Hm... Kanskje du kan gi et sammendrag av ditt syn i noen korte punkter på norsk?

Foreløpig har jeg det standpunkt at der er én menighet, og at Kristus Jesus er vårt hode og eneste mellommann mellom oss og Vårherre. Jeg forholder meg til Jesu ord i Matt 23:8-12:

 Men dere skal ikke la dere kalle rabbi, for én er deres mester, men dere er alle brødre.9 Og dere skal ikke kalle noen på jorden far, for én er deres Far, han som er i himmelen. 10 La heller ikke noen kalle dere lærere, for én er deres lærer, Messias. 11 Men den største blant dere skal være tjener for de andre. 12 Den som opphøyer seg selv, skal fornedres, og den som fornedrer seg selv, skal opphøyes.

Jeg har altså ingen tro på noe presteskap. Presteskapet hadde en funksjon da Israel levde under Loven, men Guds utvalgte har nå direkte adgang. Sånn jeg leser det.

Eller...?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Stina i Eventyrland said:

Hm... Kanskje du kan gi et sammendrag av ditt syn i noen korte punkter på norsk?

Foreløpig har jeg det standpunkt at der er én menighet, og at Kristus Jesus er vårt hode og eneste mellommann mellom oss og Vårherre. Jeg forholder meg til Jesu ord i Matt 23:8-12:

 Men dere skal ikke la dere kalle rabbi, for én er deres mester, men dere er alle brødre.9 Og dere skal ikke kalle noen på jorden far, for én er deres Far, han som er i himmelen. 10 La heller ikke noen kalle dere lærere, for én er deres lærer, Messias. 11 Men den største blant dere skal være tjener for de andre. 12 Den som opphøyer seg selv, skal fornedres, og den som fornedrer seg selv, skal opphøyes.

Jeg har altså ingen tro på noe presteskap. Presteskapet hadde en funksjon da Israel levde under Loven, men Guds utvalgte har nå direkte adgang. Sånn jeg leser det.

Eller...?

 

Det nye presteskapet

Åp 1,6  Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far
Åp 5,10  Du har gjort dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden.
Åp 20,6  Salig og hellig er den som får ta del i den første oppstandelsen. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske som konger sammen med ham i tusen år.

Med Jesus som øversteprest

Heb 7:24 "Men Jesus har et prestedømme som ikke tar slutt, fordi han er og blir til evig tid. Derfor kan han også fullt og helt frelse dem som kommer til Gud ved ham, fordi han alltid lever og går i forbønn for dem. Ja, en slik øversteprest måtte vi ha: hellig, uten ondskap, ren, atskilt fra syndere og opphøyd over himlene."

Paulus og de kristne

Rom 15:16 "Min prestetjeneste er å forkynne evangeliet så folkeslagene blir et offer Gud gjerne tar imot, innviet ved Den hellige ånd"

Fil 2:17 "Ja, om jeg selv skal ofres mens jeg gjør altertjeneste og bærer deres tro fram som offer, er jeg likevel glad og gleder meg med dere alle."

Rom 12:1 "Bær kroppen fram som et levende og hellig offer til glede for Gud. Det skal være deres åndelige gudstjeneste." 

I Jesus er alle kristne prest, konge og profet. For Jesus lever gjennom de kristne og de kristne lever gjennom Jesus.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stina i Eventyrland skrev (På 2021-8-19 den 12.29):

Tolkning av Bibelen er ingen enkel balanseøvelse - dette gjelder spesielt det som gjelder endetiden. Der er mange feller å gå i. Og Åpenbaringsboken er én av de aller, aller vanskeligste å tyde. Det har vært gjort uendelig mange ganger opp igjennom tidene, og til forskjellige tider har fryktelige hendelser og onde menn blitt tillagt rollene i denne boken. Fram til nå har ingen hatt rett.

 

Når det gjelder dyret i kapittel 13, er flere ting interessante. Man har for eksempel dette med hoder og horn og dyrekroppene. Og enn videre dette med 42 måneder.

 

Når man leser Åp 13 helt for seg selv, kan man tolke dette til hva som helst. Men hvis man - som man alltid bør når man skal tolke Bibelen - leser den i sammenheng med resten av Bibelen, kan man lettere (selv om dette fremdeles er fryktelig vanskelig, og det er derfor folk bruker årevis på bare enkelte temaer) snevre mulige scenarier inn.

 

Det største clouet hva gjelder dyret, finner man i Daniel. I Daniel 7 finner man beskrevet flere dyr (som etter hvert blir bekjempet av ett dyr - kan det være dette siste som er beskrevet i Åp 13 med alle attributtene til de andre dyrene korporert inn i seg?) med nettopp sånne dyrekropper og horn? Enn videre skal også dette siste dyret i Daniel  tale mot Den Høyeste og fare hardt fram mot Den Høyestes hellige. Han skal sette seg fore å forandre tider og lover, og de hellige skal overgis i hans makt én tid og tider og en halv tid. (Dan 7:25)

 

"Én tid, tider og en halv tid" er det samme som 3 1/2 år - altså 42 måneder. Åja... Og i Daniel er det snakk om "konger" - ikke en organisasjon. 

 

Man må da anta at Johannes da han satt på Patmos fikk syner som korresponderte med resten av Skriftene. 

 

Bibelstudier er superinteressante, men det er kjempekomplekst; folk har forskjellige meninger om alt, og selv mellom kristne kan Bibeltolkninger føre til splid. Disse prinsippene er greie å få med seg: Aldri tolk et vers uten sammenheng (spesielt når det gjelder Paulus, bør hele kapitler leses for å forstå, da han gjerne  har lange forklaringer og argumentasjonsrekker på alt), og sjekk ut om andre steder i Bibelen skriver om det samme (som f.eks. tilfellet er med dyret i både Daniel og Åpenbaringen).

 

 

Glem alle tolkninger av Åpenbaringen, for tidens tegn åpenbarer mer enn nok. Det går raskt mot slutten nå. Grip kjærligheten og hold deg fast i den, for stormen vil forsøke å rive deg med seg.

Lenke til kommentar
IHS skrev (På 2021-8-20 den 21.24):

Ja skjøgen er Jerusalem, hennes motstykke er bruden det nye Jerusalem.

Skjøgen har mange konger, mens bruden bare har en konge.

Åpenbaringen begynner med at Herren skriver til sju "engler"

Åp 2,1   Skriv til engelen for menigheten i Efesos
Åp 2,8   Skriv til engelen for menigheten i Smyrna
Åp 2,12 Skriv til engelen for menigheten i Pergamon
Åp 2,18 Skriv til engelen for menigheten i Tyatira
Åp 3,1   Skriv til engelen for menigheten i Sardes
Åp 3,7   Skriv til engelen for menigheten i Filadelfia
Åp 3,14 Skriv til engelen for menigheten i Laodikea

De sju englene er sju menighetsleder eller sju prester

De sju englene med sju basuner og sju skåler er også sju prester.

Det gamle Jerusalems prester aviste Jesus som sin konge.

Joh 19,15 "Vi har ingen annen konge enn keiseren», sa overprestene."

Det nye Jerusalems prester godtok Jesus som sin konge og ble hans medregenter.

Åp 5,10 "Du har gjort dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden."

 

144000.jpg

Glem alle tolkninger av Åpenbaringen, for tidens tegn åpenbarer mer enn nok. Det går raskt mot slutten nå. Grip kjærligheten og hold deg godt fast.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, [email protected] said:

Glem alle tolkninger av Åpenbaringen, for tidens tegn åpenbarer mer enn nok. Det går raskt mot slutten nå. Grip kjærligheten og hold deg godt fast.

Er nok like vanskelig å skille seg fra Guds kjærlighet i dag, som det var for to tusen år siden.

Joh 15:9 «Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet.»

Rom 8:35 «Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet?»

Rom 8:38 «For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye eller i det dype, eller noen annen skapning, skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.»

Rom 5:5 «Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss.»

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (7 minutter siden):

Er nok like vanskelig å skille seg fra Guds kjærlighet i dag, som det var for to tusen år siden.

Joh 15:9 «Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet.»

Rom 8:35 «Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet?»

Rom 8:38 «For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye eller i det dype, eller noen annen skapning, skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.»

Rom 5:5 «Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss.»

Hva er Den hellige ånd annet enn en hellig tanke som sier at du skal elske din neste høyere enn deg selv. I det ligger frelsen og ingen andre steder.

Lenke til kommentar
cuberen skrev (2 minutter siden):

Den Hellige Ånd er en person, en som kan si noe, en som kan bedrøves. Ikke bare en tanke.

Selvsagt, for hver person som lever etter den hellige tanke, at du skal elske din neste høyer enn deg selv, er og blir Den hellige ånd. I disse siste dager skal Den hellige ånd gjennom Den hellige tanke gjennomsyre den del av menneskeheten som tar til seg dette budskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stina i Eventyrland skrev (På 18.8.2021 den 13.26):

Men hvor får du 666 fra?

 

Iflg Åpenbaringen er dette noe man skal kunne regne seg fram til. Åp 13:18a: Heri består visdommen. Den som har forstand, la ham regne ut dyrets tall!

Ordet for å "regne ut" er det greske ψηφίζω (pséphizó), som betyr "telle" eller "regne".

 

Altså: Mener du at Dyret er en organisasjon? Dyret skal også motta tilbedning, og skal få et banesår og late til å bli levende igjen. 

 

Tror du Dyret er en annen en Antikrist?

Dyret er i bibelen ofte symbol på en nasjon og dens leder..

Lenke til kommentar
[email protected] skrev (33 minutter siden):

Eller, en organisasjon og dens leder.

 

Eneste vaksine pass hjelper på er vel reiser?

I Norge blir det helt likt for vaksinerte og uvaksinerte, eneste forskjellen er utenlands-reise.

De fleste land vil ikke ha stigmatisering av uvaksinerte. Det er ikke bra for samfunn og det forstår de fleste politikere og helsevesen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Eneste vaksine pass hjelper på er vel reiser?

I Norge blir det helt likt for vaksinerte og uvaksinerte, eneste forskjellen er utenlands-reise.

De fleste land vil ikke ha stigmatisering av uvaksinerte. Det er ikke bra for samfunn og det forstår de fleste politikere og helsevesen.

Segregering går aldri bra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Dyret er i bibelen ofte symbol på en nasjon og dens leder..

Ja, det virker opplagt for meg at dette dyret er det samme som er beskrevet i Daniel, og at det således representerer en politisk leder; en hærfører som skal bekjempe mange av Israels fiender og legge dem under seg, som skal ta sitt sete nær Jerusalem, men som vil vise seg å være det vi i populær tale kaller Antikrist.

Jeg kan tenke meg at dette coronahysteriet er en slags test, eller en gradvis innføring av et system som vil kulminere i noe stort og stygt, men jeg tror ikke det er snakk om dyrets merke enda. Til det er det for lite som er på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
[email protected] skrev (4 timer siden):

Glem alle tolkninger av Åpenbaringen, for tidens tegn åpenbarer mer enn nok. Det går raskt mot slutten nå. Grip kjærligheten og hold deg godt fast.

Hehe. Er ikke hele denne tråden basert på en tolkning av Åpenbaringen? :)  Jeg trodde det var hele poenget her.

Ellers oppfordrer Bibelen oss til å følge med på hva som skjer, og har gitt oss disse profetiene av den grunn: for at vi ikke skal trå feil når tiden kommer. Dermed vil det som kristen være galskap ikke å tolke dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, cuberen said:

Den Hellige Ånd er en person, en som kan si noe, en som kan bedrøves. Ikke bare en tanke.

Den Hellige Ånd er i de kristne og gjennom ham er også Faderen og Sønnen i de kristne

Joh 14:15 "Dersom dere elsker meg, holder dere mine bud. Og jeg vil be min Far, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. For verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere. Snart ser ikke verden meg lenger. Men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve. Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere. Den som kjenner mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal min Far elske. Ja, også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.» Judas – ikke Judas Iskariot – sier til ham: «Herre, hvorfor skal du åpenbare deg for oss og ikke for verden?» Jesus svarte: «Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
[email protected] skrev (På 22.8.2021 den 13.02):

Selvsagt, for hver person som lever etter den hellige tanke, at du skal elske din neste høyer enn deg selv, er og blir Den hellige ånd. I disse siste dager skal Den hellige ånd gjennom Den hellige tanke gjennomsyre den del av menneskeheten som tar til seg dette budskap.

Hellig tanke? Nå synes jeg tu tuller fælt herr arma. Dette er din hellige tanke om jeg forstår deg rett. Så at din tanke er hellig er vel å overdrive sann... Når det er sagt så er det umulig å elske sin neste som seg selv eller som din hellige tanke sier, å elske sin neste høyere enn seg selv; når en ikke kjenner seg selv.

For en som kjenner seg selv eller sitt selv, kjenner også kraften som driver dette univers. Er kjent med og kjenner kraften som ser ut av sin nestes øyne, kan gjenkjenne seg i sin nestes blikk. Kan elske den som er sin neste fordi en kjenner sitt selv. For sakens kjerne er den at den samme kraften som ser ut av dine øyne, ser ut av mine og er en del av kraften som driver dette univers.

Å bli kjent med noe permanent mens en lever er slik sett det samme som å kjenne sitt selv. Sånn Cirkus.

Når det gjelder WHO så blir de finansiert av nasjoner og rikfolk. Og de blir nok holdt i tømmer av dem som betaler lønna demses serru sann       :-)   Om du tør å lese noe fra Pål Steigan da  hehe.

Endret av Bragevenn
Lenke til kommentar
Bragevenn skrev (23 timer siden):

Hellig tanke? Nå synes jeg tu tuller fælt herr arma. Dette er din hellige tanke om jeg forstår deg rett. Så at din tanke er hellig er vel å overdrive sann... Når det er sagt så er det umulig å elske sin neste som seg selv eller som din hellige tanke sier, å elske sin neste høyere enn seg selv; når en ikke kjenner seg selv.

For en som kjenner seg selv eller sitt selv, kjenner også kraften som driver dette univers. Er kjent med og kjenner kraften som ser ut av sin nestes øyne, kan gjenkjenne seg i sin nestes blikk. Kan elske den som er sin neste fordi en kjenner sitt selv. For sakens kjerne er den at den samme kraften som ser ut av dine øyne, ser ut av mine og er en del av kraften som driver dette univers.

Å bli kjent med noe permanent mens en lever er slik sett det samme som å kjenne sitt selv. Sånn Cirkus.

Når det gjelder WHO så blir de finansiert av nasjoner og rikfolk. Og de blir nok holdt i tømmer av dem som betaler lønna demses serru sann       :-)   Om du tør å lese noe fra Pål Steigan da  hehe.

Hva i himmelens navn mener du med at en som kjenner seg selv også kjenner kraften av det som driver dette univers? Er ikke kraften av det som driver dette univers et mysterium? Har du funnet løsningen på dette veldige mysterium, så vær så god å forklar det. Dessuten. Når du skriver at det er umulig å elske sin neste som seg selv eller sin neste høyere enn seg selv, når en ikke kjenner seg selv, da må jeg spørre; er det ikke nettopp den som elsker sin neste høyere enn seg selv som VIRKELIG kjenner seg selv siden den våger å gjøre seg sårbar for verden? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...