Gå til innhold

Hvor realistisk er plan B?


Anbefalte innlegg

Jeg søkte på datateknologi ved NTNU med 59.8 poeng, som dessverre var 0.2 poeng for lite; poenggrensen var 60. Dette vil altså si 0.02 i karaktersnitt. Sykt irriterende - spesielt ettersom jeg ble vippet ned i 2 fag...

Men slik er det. Så nå til plan B, som jeg gjerne vil ha tilbakemelding om hvor realistisk dere synes den er:

Jeg hadde uansett planlagt å ta et halvt friår før jeg begynner på studiene, som betyr at jeg ikke ville begynt på studiet for fullt før neste år.

Dette vårsemesteret tenker jeg likevel å ta emner som er felles for sivilingeniørstudiene. For eksempel Exphil, Matematikk 3, Teknologiledelse, osv. Slik at de kan inngå i graden.

Etter dette søker jeg på ny i samordna opptak da med 59.8 i førstegangskvoten, og 62.8 i ordinær.

Hvis dette ikke går tar jeg emnene som jeg mangler fra førsteåret. Jeg søker internovergang, og på nytt i samordna da med 59.8 i førstegangskvoten, og 65.8 i ordinær, noe som jeg tror vil være nok.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en grei plan det, så lenge du får tilgang til de gjenværende emnene til neste år skulle du ikke komme inn da heller. Kanskje litt risikabelt å satse på å bestå 30 stp i vårsemesteret? Stryker du kun 1 enkelt fag så går du glipp av det tilleggspoenget, som fort kan være avgjørende. Som regel går eksamener greit, men iom. det er første gangen du starter på en høyere utdanning, kan arbeidsmengden ift. videregående fort bli stor. Når du likevel har høstsemesteret åpent, ville jeg nok selv valgt å legge 1-2 emner dit for sikkerhetsskyld.

Skal sies at i år var det rekordhøye poenggrenser på mange studier på grunn av avlyste eksamener på videregående. Hovedregelen har nærmest blitt at eksamenskarakter ligger 1-2 karakterer under standpunkt. Tror derfor det skal mye til for at snitt øker ytterligere til neste år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan gikk det?

Sent svar:

Det var noen som søkte om og tok intern overgang mellom studieretninger på NTH på min tid, også i litt samme retning fra elkraft til data, og fulgte normalt studieprogresjon, men det forutsetter noen andre slutter (eller også skifter, permisjon etc). Man må også ta nok fag til å dekke studieretningen, som kan gi stor belastning å følge 2 studier parallelt.

Skal du søke opptak for første eller andre klasse datateknikk neste år?

Antall studenter på datateknologi er nok så høyt (140) at det er sannsynlig noen slutter i løpet av første året (selv om skolen normalt har lite frafall), men det er ikke sikkert du er eneste med samme plan, hvis det er skifte til 2. andre klasse i datateknikk som er planen.

Søker du til NTNU om fri, eller møter du bare ikke opp (får stryk i alle eksamener for første semester og manglende obligatoriske øvinger)? Matematikk 1 i første semester er nok ikke adskilt for matematikk 2/3 vårsemesteret, men bygger videre, et hopp kan bli tungt , hvis det tillates. Antagelig litt lettere med datakurs. Er det sikkert du fortsatt har studieplass for vårsemester?

Vet heller ikke hvor forskjellig TMA4106 Matematikk 2 for Elsys og TMA4115 Matematikk 3 for datateknikk er, kan muligens kreve en ekstra eksamen.

Synd for den studenten som søkte og hadde nesten poeng for å komme inn på Elsys i år.

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (På 1.9.2021 den 0.02):

Hvordan gikk det?

Sent svar:

Det var noen som søkte om og tok intern overgang mellom studieretninger på NTH på min tid, også i litt samme retning fra elkraft til data, og fulgte normalt studieprogresjon, men det forutsetter noen andre slutter (eller også skifter, permisjon etc). Man må også ta nok fag til å dekke studieretningen, som kan gi stor belastning å følge 2 studier parallelt.

Skal du søke opptak for første eller andre klasse datateknikk neste år?

Antall studenter på datateknologi er nok så høyt (140) at det er sannsynlig noen slutter i løpet av første året (selv om skolen normalt har lite frafall), men det er ikke sikkert du er eneste med samme plan, hvis det er skifte til 2. andre klasse i datateknikk som er planen.

Søker du til NTNU om fri, eller møter du bare ikke opp (får stryk i alle eksamener for første semester og manglende obligatoriske øvinger)? Matematikk 1 i første semester er nok ikke adskilt for matematikk 2/3 vårsemesteret, men bygger videre, et hopp kan bli tungt , hvis det tillates. Antagelig litt lettere med datakurs. Er det sikkert du fortsatt har studieplass for vårsemester?

Vet heller ikke hvor forskjellig TMA4106 Matematikk 2 for Elsys og TMA4115 Matematikk 3 for datateknikk er, kan muligens kreve en ekstra eksamen.

Synd for den studenten som søkte og hadde nesten poeng for å komme inn på Elsys i år.

Hei!

Trådstarter her uten login til original konto...

Jeg er per nå 2. på ventelisten med nøyaktig samme score som den siste som kom inn. Det er mulig ettersom de sorter etter fødselsdato ved lik poengsum. De som er født i januar derfor de i desember, eller april i mitt tilfelle. Tvillinger blir også sortert etter fødselsøyeblikk.

Dette er jo diskriminering, altså urimelig forskjellsbehandling, men jeg ser fremover:)

Jeg har bestemt meg for å ta et helt friår, da det ikke ser hvordan det er så mye å hente på å begynne etter jul. Man havner midt mellom to årskull, og får aldri en fast gjeng som tar samme emner. Virker rett og slett stressende.

Utover det er planen fremdeles lik: å søke på nytt neste år, med kommunikasjonsteknologi på 2. plass. Blir det komtek tar jeg emnene som jeg skulle hatt på datateknologi (1 forskjell første semester, 2 i andre).

Deretter prøver jeg internovergang - går ikke det søker jeg på nytt gjennom samordna, og da med 65.8 poeng i ordinær som sannsynligvis er nok.

image.png.1d2165f12554a9aa2e8fcfc9fc535c87.png

Endret av April...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor så opptatt av å bli tatt inn på informatikkstudier ved NTNU fremfor UiO eller UiB? Markedet skriker for tiden etter «informatikere», og disse andre alternative studiesteder listet opp (samt flere andre), kan sikre deg minst like gode jobbmuligheter er min erfaring etter  mange år i denne bransjen (la deg ikke lure av gamle NTH/NTNU-ere som ikke alltid har full oversikt over kvaliteten på andre studiesteder før de har vært lenge ute i den virkelige verden (arbeidslivet)).  Selv har jeg 5 års datateknoligstudier fra NTNU og 28 års fartstid fra ulike bedrifter innen dette fagområdet og har selv ansatt flere kandidater innen dette feltet 😉 ! Personlig egnethet og interesser er også viktig. Kombinasjon med andre fag kan også være tellende i flere tilfeller.

UiO og UiB er (dessverre) rangert høyere enn NTNU ser jeg på flere universitetindekser, men tror ikke for mye på akkurat disse rangeringer da i praksis.. 😁
vennlig hilsen, Ramez ( nå seniorutvikler ved Volue Technology - størst i Norge på industriell IT og tredje største softwareutviklingsfirma i Norge)

Endret av Ramez Rafat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...