Gå til innhold

Test: Xpeng G3 er et en ambisiøs elbil, men ikke kjøp den for å dra på langtur


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, XRHOR38K said:

Ionity er har noen få lokale stasjoner i Norge og så får vi se hvor utbredt de blir. Det er ikke noe problem at noen fokuserer på kun en del av markedet. De fleste med Chademo lader hjemme og benytter en av mange (ja, de setter fortsatt opp nye ladere med både CCS og Chademo), ved behov. Kan ikke se problemet og det er ikke innen Chademo-segmentet at det blir ladekø. 

 

Tja, har man stort batteri må man jo okkupere en Chademo lader lenge siden de fleste bare er 50kW. Så kan se for meg at det blir kø. Er jo vanlig at biler i dag lader på 150kW+ og blir da raskt ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (På 2021-8-10 den 14.28):

Den påståtte reduksjonen er jo i gang. Ionity har jo kun CCS på sine ladere, og snart får alle biler tilgang til Tesla sitt ladenettverk som også kun bruker CCS.

Ionity er jo i all hovedsak et "lukket" nettverk, som er åpent for alle for de som er villig til å betale bensin-pris for strømmen. Men det er åpenbart at tanken til Ionity ikke er å være et ladenettverk for alle og en hver.

Alle nye hurtigladestasjoner jeg kjenner til har Chademo fremdeles. Om man velger vekk en bil pga. chademo-plugg, så har man ikke spesielt lyst på den bilen i utgangspunktet.

Når det er sagt, har prøvekjørt XPeng G3 nå i sommer, og den var egentlig ganske skuffende. Føltes veldig plastikk-aktig og hadde mye dekkstøy. Manglet åpenbare ting som automatiske vindusviskere og norsk språk. Selvkjøringen til XPilot var også horribel. Det føltes rett og slett som en bil til 250 000, ikke 350 000. Av positivt kan nevne store fine skjermer som ikke var plagsomme, bra akselerasjon, og (i mine øyne) veldig flott design. Hadde den kostet maks 300 000 kr tror jeg den hadde solgt bra, men til 350 000 er det rett og slett mye annet som er bedre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Alle nye hurtigladestasjoner jeg kjenner til har Chademo fremdeles. Om man velger vekk en bil pga. chademo-plugg, så har man ikke spesielt lyst på den bilen i utgangspunktet..

Har Chademo fremdeles ja.

De fleste som kjøper bil har vel tenkt å ha den i noen år. Finnes chademo om 5 år? Gidder de som enda leverer chademo å fortsette med det til bare noen få biler?

Jeg tror at langtur med Chademo vil bli ett problem etterhvert. Nå skal jo Tesla åpne sine ladere og de har jo også bare CCS så man får jo ikke den goden heller.

Xpeng P7 kommer med CCS, så G3 blir vel den eneste bilen fra dem som har chademo.

Og da har man vel bare Nissan Leaf (som nok snart forsvinner fra markedet da den er veldig gammel) og Lexus sin elbil (som nok også snart blir borte når Toyota kommer med sin elbil) igjen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (55 minutter siden):

Har Chademo fremdeles ja.

De fleste som kjøper bil har vel tenkt å ha den i noen år. Finnes chademo om 5 år? Gidder de som enda leverer chademo å fortsette med det til bare noen få biler?

Jeg tror at langtur med Chademo vil bli ett problem etterhvert. Nå skal jo Tesla åpne sine ladere og de har jo også bare CCS så man får jo ikke den goden heller.

Xpeng P7 kommer med CCS, så G3 blir vel den eneste bilen fra dem som har chademo.

Og da har man vel bare Nissan Leaf (som nok snart forsvinner fra markedet da den er veldig gammel) og Lexus sin elbil (som nok også snart blir borte når Toyota kommer med sin elbil) igjen.

Nja, de ladestasjonene som bygges nå blir nok stående i mange år til, de også. Og fremdeles er det ikke tegn på at chademo blir kuttet ut. At Tesla åpner sine stasjoner for allmennheten er jo ikke ensbetydende med at Chademo dør. 

Jeg tenker det største "problemet" med Chademo er ladehastigheten, ikke hvor mange chademo-stasjoner der er eller kommer til å være. Elbiler med store batterier henger ikke med når de bruker Chademo, så lenge laderene ikke støtter de største effektene.

Ellers går det jo 70 000 Leafer på norske veier, hvor av 4 000 av dem er kommet bare i 2021. I August er det den 4. mest solgte elbilen. Det vil ikke overraske meg om neste generasjons Leaf kommer med CCS, men for 95 % av alle elbil-kjøpere så tror jeg ikke det betyr noe uansett. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kajac said:

Nja, de ladestasjonene som bygges nå blir nok stående i mange år til, de også. Og fremdeles er det ikke tegn på at chademo blir kuttet ut. At Tesla åpner sine stasjoner for allmennheten er jo ikke ensbetydende med at Chademo dør. 

Jeg tenker det største "problemet" med Chademo er ladehastigheten, ikke hvor mange chademo-stasjoner der er eller kommer til å være. Elbiler med store batterier henger ikke med når de bruker Chademo, så lenge laderene ikke støtter de største effektene.

Ellers går det jo 70 000 Leafer på norske veier, hvor av 4 000 av dem er kommet bare i 2021. I August er det den 4. mest solgte elbilen. Det vil ikke overraske meg om neste generasjons Leaf kommer med CCS, men for 95 % av alle elbil-kjøpere så tror jeg ikke det betyr noe uansett. 

Circle K og Ionity er tydelige på at de ikke kommer til å investere i lynlading som støtter CHAdemMO.

Grønn kontakt svarte at de vil avvente kostnadene ved investeringene, mens Fortum sier at de er positivt innstilt.

https://motor.no/ccs-chademo-elbil/bare-nye-lexus-og-leaf-igjen-pa-chademo/175050

Gammel artikkel da, og begge de sistnevnte aktørene har byttet navn siden da, men det gir ikke sånn kjempehåp for Chademo spør du meg.

At Leaf enda selger så utrolig godt er meg en stor gåte. Må være den gunstige prisingen som gjør utslag.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må nok belage oss på å se stadig flere kina biler her i landet, for det første så vil nok biler laget i vestlige land bli for dyre for stadig flere når krona til stadig svekker seg, selv subsidierte som el. For det andre så gir kina fullstendig f. i miljø og klima så de får rimeligere energi(mye kull) noe som igjen gjør at produksjonskostnadene blir betydelig lavere enn mange konkurrerende vestlige land.
Hva gjelder lønnskostnadene så vel det omtrent det halve av hva som er vanlig i norge og tyskland, men det vil ikke vare evig.

Dessuten så har de kjøpt opp mange selskaper, f.eks volvo. Så de har fått veletablerte ingeniører og industridesignere som kjenner det vestlige marked og hva de forventer av design og kvalitet.

 

Uansett, trur ikke jeg hadde satset på denne. Da pga design og enda ikke avklart kvalitet vil gjør at annenhåndsverdien vil bli meget lav.

 

Edit, ikke minst så er det nærmest umulig å konkurrere med den kinesiske industrien, de fleste har tette bånd til kommunistpartiet/regjeringen så er ikke mangel på penger hvis de f.eks vil bygge en fabrikk.

I Norge så er slik satsing ekstremt sterkt regulert av eøs avtalen

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Circle K og Ionity er tydelige på at de ikke kommer til å investere i lynlading som støtter CHAdemMO.

Grønn kontakt svarte at de vil avvente kostnadene ved investeringene, mens Fortum sier at de er positivt innstilt.

https://motor.no/ccs-chademo-elbil/bare-nye-lexus-og-leaf-igjen-pa-chademo/175050

Gammel artikkel da, og begge de sistnevnte aktørene har byttet navn siden da, men det gir ikke sånn kjempehåp for Chademo spør du meg.

At Leaf enda selger så utrolig godt er meg en stor gåte. Må være den gunstige prisingen som gjør utslag.

Splitter nye Circle-K Kongsbergporten (Circle-K's fremtidsstasjon) har seks Chademo-ladere. Og alle nye stasjoner som har dukket opp i Bergens-området siste året kommer med Chademo også. Og Ionity kan ikke regnes med i denne sammenhengen, siden de er laget for abonnementsløsninger med bilprodusenter.

Kort sagt ville jeg ikke bekymret meg for om chademo eller CCS.

Ellers er det for meg en like stor gåte at Tesla selger så godt som de gjør. Men vi har alle forskjellig smak og behov ;)

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Kajac said:

Ellers er det for meg en like stor gåte at Tesla selger så godt som de gjør. Men vi har alle forskjellig smak og behov ;)

Jeg skjønner det egentlig ganske godt. Skal man kjøre langt og mye, og gjerne utenlands, så fins det egentlig ikke noe andre valg. Men for mange kan det bli litt vel tech-heavy og minimalistisk. "Tesla-killere" har latt vente på seg for å si det sånn, men det begynner å komme mange gode alternativer nå. Men de har også sin pris, selvsagt. Som alt her i verden.

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner det egentlig ganske godt. Skal man kjøre langt og mye, og gjerne utenlands, så fins det egentlig ikke noe andre valg. Men for mange kan det bli litt vel tech-heavy og minimalistisk. "Tesla-killere" har latt vente på seg for å si det sånn, men det begynner å komme mange gode alternativer nå. Men de har også sin pris, selvsagt. Som alt her i verden.

Ja, det finnes absolutt ting Tesla brillierer på. Noe av dette er f.eks. ladenettverk og rekkevidde. Men de aller fleste trenger ikke dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...