Gå til innhold

Caps ble bygget som virusbarriere - tar av som pollenbarriere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er litt treig, men hvordan i all verden skal denne kunne brukes som kirurgisk maske når den kun beskytter brukeren og ikke resten av verden mot brukeren?

Kan jeg foreslå å bygge mekanismen inn i sykkelhjelmer og vernehjelmer f.eks.

Er det mulig å stikke hepafilter rett opp i nesa? :)

Lenke til kommentar

Vil tro den med nesten var fleip, men skal ta resten seriøst. Vi har også capser med HEPAfiltrering begge veier, men vi mener det for de aller fleste formål er overflødig.

I forhold til kirurgiske munnbind så måler vi de til å slippe ut mellom 30 og 70% av aerosolene man puster inn og ut. Dette er veldig mye og utpustede skyer kommer ofte konsentrert.

Glem heller ikke det svært viktige faktum at når det lekker slik vil man best beskytte andre ved å beskytte seg selv! Friske smitter jo ikke videre.. Har man HEPAcap på er man høyst sannsynlig seriøs ift smitte og er ikke blant de som smitter andre.

Når man ser hvordan de fleste bærer munnbind kan man like gjerne la være og heller holde 30% lenger avstand eller oppholde seg 30-70% kortere tid eksponert. Helst skal man vurdere vindretning også. På bussen klarer man ikke å unngå eksponering med munnbind som lekker.

I forhold til direkte sprut (som kirurgiske munnbind er laget for) stoppes de små spyttpartiklene tilsvarende av HEPAcapen, men en fordel er at de få luftbårene aerosolene man puster ut som inneholder virus, typisk 1-50 per sekund, blandes ut med luften som skytes ned mot gulvet med en fart på 2-5 meter per sekund fra spalten ved haken. Dermed er konsentrasjonen allerede veldig lav i det denne jet´en har kommet til legghøyde. Der nede fortsetter den å blandes ut med det resultat at konsentrasjonen for en som til slutt puster dette inn i hodehøyde blir svært lav og under kritisk konsentrasjon.

Først når man begynner å mette et rom vil eksponeringen mot andre i samme rom bli tilsvarende som ved typisk bruk av kirurgisk munnbind. Ble litt teknisk her, men regner med du forstår :-)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Prisen for en caps fra GyroPure er rimelig dersom man sammenlikner med liknende produkter. Husk at GyroPure også beskytter øynene, så en sammenlikning med munnbind eller standard halv-masker som f.eks. 3M-4279 blir ikke helt riktig. Min vurdering er at GyroPure er helt overlegen alt annet på markedet. Har du problemer med pollen eller skal ut å reise med fly vil jeg anbefales å prøve ut GyroPure. Om man er bekymret for å smitte andre, kan man fint bruke munnbind under visiret. Man vil allikevel beholde alle fordelene GyroPure gir selv om man bærer munnbind under visiret. Min erfaring er at bruk av munnbind blir mindre plagsom om GyroPure brukes i tillegg. Særlig om munnbind må brukes over langt tid, f.eks. ved fly-, tog- og bussreiser.

Lenke til kommentar

I forhold til pris så er jo ikke dette en caps (plagg), men en PAPR (personal air purifying respirator). Den har kostet mange millioner å utvikle, produseres i Norge og er for aktive brukere et rimeligere alternativ til engangsmasker som kun beskytter åndedrettet (FFP3) og som må byttes jevnlig.

Mange har også behov for å beskytte øynene så i forhold til reelt konkurrerende produkter som veier minst dobbelt så mye, bråker mer enn dobbelt så mye og er halvparten så komfortable å ha på - koster HEPAcap 50-80% mindre. Dette er muliggjort ved flere patenterte teknologier som også koster svært mye. Om det er verdt å betale prisen for å feks bli kvitt allergi får være opp til den enkelte. Vi vet at veldig mange av de som har kjøpt en er fornøyd og en del kjøper faktisk to. Må være å gi bort eller til andre i familien :-)

Selv bruker jeg capsen nesten all min tid innendørs (uten skjerm) og har lært jeg å sove med den. Utendørs bruker jeg den med skjerm, avkortet etter behov, når det er eksponering av pollen. Poenget med at man kan ta den litt av og på ute er viktig og immunforsvaret er ikke lenger i alarmberedskap om eksponeringen roer seg. Det er utrolig deilig og jeg må kunne si at jeg ikke har hatt pollenallergiplager i år. Faktisk så trodde jeg sesongen uteble inntil jeg ringte med kompis som hadde en nese som rant hele tiden.

Man kan tenke at jeg er inhabil, men jeg hadde ikke sovet med den og brukt den kontinuerlig hvis det ikke var fordi den funker :-)

Lenke til kommentar
MortenGul skrev (3 timer siden):

 

Man kan tenke at jeg er inhabil, men jeg hadde ikke sovet med den og brukt den kontinuerlig hvis det ikke var fordi den funker 🙂

 

Ja, du er inhabil med tanke på det er ditt produkt.

Og Reidar er en aksjonær i Peakvent AS.

Så folk bør ta det dere sier med en klype salt.

Endret av Uderzo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har valgt å bruke fullt navn i kommentarfeltet, og det er for at det skal være full transparens og at informasjonen skal være etterrettelig. Jeg går god for det som er skrevet, og det er ikke behov for å ta det som skrives med en klype salt. Så for de av dere som måtte slite med pollen og kløe i øynene vil GyroPure være et flott hjelpemiddel for å få en bedre hverdag. Det er også mulig å få mer informasjon om GyroPure på sidene til Norges Allergiforbund (https://www.naaf.no/aktuelt2/vi-tester-hepacap/).

Jeg er passiv aksjonær i selskapet og har som alle andre bestilt capsen via nettet til  fullpris. Jeg har testet ut capsen og gjort mine egne erfaringer. Jeg ble så positivt overrasket over hvor effektiv GyroPure er, og håper at miner erfaringer kan hjelpe andre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger handler det om alt annet enn arbeidsplasser...

Det kan se ut til at det er nok skepsis mot produktet her på berget til å vurdere utenlandske samarbeidspartnere i stedet.

Hjemmemarkedet her er ikke modent før produktet blir produsert utenfor våre grenser, importert, og vi ikke lenger "husker" at ideen var norsk.

Da får det nyhetens interesse, og blir en "gadget" nordmenn "må ha". Da blir vi stolte.

Man skal ikke bli profet i eget land, det er sånn det skal vere her! Skeptisk hilsen Jante.😑

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (4 timer siden):

Noen ganger handler det om alt annet enn arbeidsplasser...

Det kan se ut til at det er nok skepsis mot produktet her på berget til å vurdere utenlandske samarbeidspartnere i stedet.

Hjemmemarkedet her er ikke modent før produktet blir produsert utenfor våre grenser, importert, og vi ikke lenger "husker" at ideen var norsk.

Da får det nyhetens interesse, og blir en "gadget" nordmenn "må ha". Da blir vi stolte.

Man skal ikke bli profet i eget land, det er sånn det skal vere her! Skeptisk hilsen Jante.😑

Nå kan det hende at flere reagerte som meg. Slik artikkelen står skrevet, får man inntrykk av at dette produktet er rettet mot hvermansen til bruk når pollen-allergien får noe å reagere mot. Altså en enkel og genial løsning som fjerner behov for allergitablettene. 

Men når man ser prisen, så virker piller som den desidert billigste og greieste løsningen, ihvertfall om man ikke er veldig sterkt plaget. Pris på selve masken, nye skjermer og filter ligger godt utenfor hva jeg er villig til å bruke på dette.

Min første tanke var at siden denne er laget i Norge, så er sikkert prisen deretter. Man skal tjene mest mulig per maske, og ikke på langt større utbredelse, for slik virker det ikke som norske utviklere har skjønt.

Hva med å tjene litt mindre per maske, men tjene langt mere på større omsetning? Tipper langt flere ville være villige til å prøve produktet, om man solgte det til halve prisen. Med halve prisen hadde man sikkert solgt minst 3-4 ganger så mange masker, og sånn sett tjent mere penger totalt sett.

Men om man er virkelig plaget, så er kanskje prisen akseptabel, eller endog rimelig. Mange som er villig til å bruke til dels store summer, om plagene er store nok, og man tror dette vil virke. 

Når man tar i betraktning andre bruksområder og konkurrentenes priser, så er kanskje prisen rett, eller endog billig. Men det er nok ikke det som har stått som "målestokk" for de fleste når de har kommentert her inne.

Jeg gikk på nettsidene for å sjekke hva dette kostet, for å se om jeg skulle prøve. Men som sagt, jeg er ikke så sterkt plaget at jeg ikke kan klare meg med reseptfrie piller. Da blir den oppgitte prisen så høy at jeg ikke er villig til å prøve engang.

Så det er neppe "Jante" som er saken her, men vinklingen på saken og feil oppfattelse av hva som er markedet man ser for seg. Er vinklingen rett, så bør de som sagt se veldig godt på prisen, for da mener jeg de rett og slett har bommet på hvor betalingsvilligheten til folk flest ligger for et produkt som dette.

For ikke alle i kundekretsen har overskudd til å gå inn som investorer, for å si det ganske så forsiktig. For de fleste er masken i seg selv å regne som en investering med denne prisen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...