Gå til innhold

RTX eller GTX


Mr.Q

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter og planlegger en ny data og/eller en oppgradering av den gamle, og lurer på om jeg skal gå for GTX eller RTX skjermkort ?

Prøvde ett google søk men da ble jeg mindre klok ....

Skjermen min er MSI Optix 34" Curved gamingskjerm MAG341CQ 3440x1440 100Hz 5ms

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Dassen said:

Du har rett i det, @MariusJS, men du kan umulig mene at det er rette kortet for TS om han gamer på 1440p? Så om du ser bort fra det kortet, så er det vel fort RTX som er interessant fra nVidia. Et par generasjoner gammelt GTX 1080ti fra 2017 ville jeg ikke kjøpt i 2021.

Spørs helt på hva han har og hva han har tenkt å spille, generelt veldig lite info i førstepost her

  • Liker 1
Lenke til kommentar

RTX er det nye, og hvis du kan finne kort som passer ditt budsjett så er det definitivt å anbefale. Da er det RTX 30xx-serien som teller. 20xx-serien er forrige generasjon og er dessverre vanskelig å få tak i til "riktig" pris.

Det enkleste er å kjøpe en ferdig gaming-pc med enten 3070 eller 3060 Ti. De koster ikke all verden og er veldig bra for gaming. Det er selvsagt bedre å bygge selv, men det er vanskelig å finne disse kortene til riktig pris løst, mens for eksempel power selger ferdige pc'er med 3060ti til 12000 kr, noe jeg vil si er helt riktig pris. Da skal det nevnes at jeg har en slik PC og den bråker veldig, trolig betydelig mer enn hva en selvbygd PC ville gjort.

GTX 1660 Super/Ti er greie kort for mellombudsjett, men uten de nyeste teknologiene fra nvidia synes jeg det er for galt å betale 4-5000 kroner for disse.

Bruktmarkedet er ikke noe særlig bedre og eldre kort slik som gtx 1080 eller 1070 er fremdeles veldig dyre, og du kan være sikker på at eventuelle kort du kjøper der er svært godt brukt.

AMD har sine RX 6xxx-kort og de er også greie, men heller ikke spesielt billige.

Hvis budsjettet er stramt er det et svært vanskelig marked å handle i.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, sikter meg inn på RTX 3060. Det ser ut til å være eneste RTX 30xx som jeg finner (i en ferdigbygget pc) til noelunde pris.

Det som er forvirrende er at butikkene pusher GTX kort til omtrent samme pris som RTX kort.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...