Gå til innhold

Hjelp - har kjøpt dårlig lyd


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte testvinneren Samsung HW-Q950T https://www.prisjakt.no/product.php?p=5439590
Jeg er ikke fornøyd med den og vurderer å returnere den da butikken har 60 dagers returpolicy.

Problemet er når jeg ser på TV. Lyden er flat og dårlig. Legger merke til at noen tv kanaler har bedre lydkvalitet enn andre, men ingen er bra. Musikk gjennom bluetooth eller sånne surround tester høres bra ut, men 98% av tiden bruker jeg lydplanken til å høre på tv gjennom ARC og Altibox dekoderen.

For TV lyd brukte jeg tidligere Harmon & Kardon Soundsticks II som egentlig er en pc høyttaler og som er mye billigere. Jeg syns den var bedre enn Samsungen jeg har kjøpt... vet ikke om det er bare meg, eller at jeg ikke liker samsung lyd, eller lydplankelyd?

Hva tenker dere om dette?

Tenkte å bytte ut samsungen med 2 kompakte aktive høyttalere som skal stå på tv bordet, gjerne av merke harmon & Kardon. Kanskje slipper jeg unna med noe i 3-4000kr klassen? Soundsticks II var jo billigere enn det.

Jeg tenker at inputten fra Altibox dekoderen er synderen, men mine gamle Soundsticks fikk likevel lyden til å høres bedre ut. Bedre bass og. Den brukte 3,5mm jack og ikke ARC. Rommet er 25-30kvm og er i betong. Trenger ikke trådløst eller surround har jeg lært nå etter å ha kjøpt Samsungen

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Prøv en annen utgang på TVen til lydplanken for å se om lyden er like dårlig der.

NRK er den kanalen som er best på lyd og bilde, TV2 er ok, men de fleste andre sparer kostnader ved å kjøre mindre båndbredde, og da er det ofte lyden som taper i forhold til bilde.

Se om det er mulig å sette ting til stereo fremfor surround hvis det er mulig i dekoder. Det er en del lydplanker som ikke gjør det så bra hvis de får ett surround spor inn. Det samme om du kan velge stereo på lydplanken fremfor surround.

Min mor har "billig" Yamaha lydplanke, og ikke opplevd at noen av kanalene når jeg har sett TV der har hatt noe dårlig lyd. Men det er lydplanke uten sub og surround.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lydplanker (uten sub) er jo veldig lave, så de har ikke plass til store elementer som er nødvendig for bass.

Høyttalerne er ikke blitt veldig mye bedre de siste 10 årene, så at de gamle høyttalerne er bedre kan stemme. Det sagt, min erfaring er at lydplanker har god lyd med greit trykk 🙂

Jeg ville sjekka altiboksen, og prøvd å endre lyd innstillingene først. Og lydplanken.

 

Edit: sjekka produktet, og det har jo dedikert sub. Denne burde være meget god lyd fra. Så ja, er nok noe innstillinger skulle jeg tro. Arc skal kunne inneholde plenty med lyd-data.

 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...