Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når kan jeg heve kjøpet? Trøbbel med Elkjøp etter kjøp


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Elkjøp følger ikke forbrukerkjøpsloven. De mener f.eks. at et tastatur ikke har 5 års reklamasjonsrett, fordi det er en småvare som går i en pose (ja, dønn seriøst, de har funnet sin egen definisjon!).

Så måten å løse det på er at du må klage til forbrukerrådet. Da vil de la deg heve kjøpe på "goodwill" (ingen innrømmelse av feil selvsagt).

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
John-B skrev (43 minutter siden):

Elkjøp følger ikke forbrukerkjøpsloven. De mener f.eks. at et tastatur ikke har 5 års reklamasjonsrett, fordi det er en småvare som går i en pose (ja, dønn seriøst, de har funnet sin egen definisjon!).

Elkjøp har ikke funnet sin egen definisjon. Dette var praksis i bransjen før. Forbrukerkjøpsloven ble satt i kraft for omtrent 19 år siden, og de første årene ble det praktisert at småvarer (utsalgspris på under kr 1000) i de aller fleste tilfeller hadde 2 års reklamasjonsrett og store (dyrere) varer hadde 5 års reklamasjonsrett. Dette ble den gangen godtatt av Forbrukerrådet. Etterhvert ble denne grensen hevet,  Forbrukerkjøpsloven har blitt noe strengere og praktiseringen av loven har blitt enda strengere. Ifølge Forbrukerrådet skal jo det meste nå dekkes under 5 års reklamasjonsrett så sant det ikke er brukt slegge eller øks på produktet (for å overdrive bittelitt).

Burde det ikke være forskjellig kvalitet og forventet levetid på produkter til kr 99 og produkter som koster flere tusenlapper, og dermed forskjellig tid for reklamasjonsretten?

Hvorfor skal et billig produkt holde så mye lenger (5 år) fordi det er solgt i Norge? I resten av Europa er det 2 års reklamasjonsrett, med noen få unntak, og produsenten gir 1 eller 2 års garanti. Og hvem sitter på teknisk kompetanse for å uttale seg om forventet levetid for et produkt? Produsent/importør, butikk/selger eller en saksbehandler hos Forbrukerrådet...

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr D said:

Burde det ikke være forskjellig kvalitet og forventet levetid på produkter til kr 99 og produkter som koster flere tusenlapper, og dermed forskjellig tid for reklamasjonsretten?

Hvorfor skal et billig produkt holde så mye lenger (5 år) fordi det er solgt i Norge? I resten av Europa er det 2 års reklamasjonsrett, med noen få unntak, og produsenten gir 1 eller 2 års garanti. Og hvem sitter på teknisk kompetanse for å uttale seg om forventet levetid for et produkt? Produsent/importør, butikk/selger eller en saksbehandler hos Forbrukerrådet...

Miljøhensyn er vel en ting. Om USB-vifta mi til 99kr fra clas tar kvelden etter 3 år, så må jeg jo ha ny. Dette skaper ekstra søppel.

Det er også kjent at mange produsenter legger inn et "svakt ledd" i et produkt, som ryker etter x år.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Mr D said:

Burde det ikke være forskjellig kvalitet og forventet levetid på produkter til kr 99 og produkter som koster flere tusenlapper, og dermed forskjellig tid for reklamasjonsretten?

Det er jo nettopp det som er poenget, og som Elkjøp gir blanke i, så lenge det er en småvare. 

I mitt tilfelle var det et tastatur i høyere prisklasse, hvor produsenten reklamerer med at tastene skulle tåle en livstids bruk. 

Elkjøp ville ikke en gang høre hva som var galt - det var en småvare og dermed kun 2 år. 

Forbrukerkjøpsloven er temmelig klar, og gir ikke rom for å avvise reklamasjon på et slikt generelt grunnlag. Det er derimot mulighet for å argumentere for at et tastatur til 99 kr ikke er ment å holde vesentlig lenger enn 2 år. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...