Gå til innhold

Hvilken IT bachelor lønner seg?


Ohaio999

Anbefalte innlegg

Gå for informatikk. Jeg angrer virkelig på at jeg ikke tok programmering på høyskole/universitet. Jeg hadde bare litt Java i ett år, men skulle gått mer all-in for C# eller lignende, litt mer hardcore programmering. Hvis du blir en dyktig utvikler, kan du velge og vrake i godt betalte jobber.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KarvaBlad skrev (3 timer siden):

Gå for informatikk. Jeg angrer virkelig på at jeg ikke tok programmering på høyskole/universitet. Jeg hadde bare litt Java i ett år, men skulle gått mer all-in for C# eller lignende, litt mer hardcore programmering. Hvis du blir en dyktig utvikler, kan du velge og vrake i godt betalte jobber.

 

https://www.ntnu.no/studier/bprog

Tviler ikke. Denne linjen virker jo da bra. Bare lurer på om det er smartere å heller gå informasjonsteknologi, eller at man like så godt kan gå 3 årig bachelor med programmering 

Lenke til kommentar
Ohaio999 skrev (2 timer siden):

https://www.ntnu.no/studier/bprog

Tviler ikke. Denne linjen virker jo da bra. Bare lurer på om det er smartere å heller gå informasjonsteknologi, eller at man like så godt kan gå 3 årig bachelor med programmering 

Det er ikke veldig store forskjeller mellom disse, men studiet du nevner her har mer arbeidsrelevante fag som mobil, web og cloud, mens informatikk på UiB (for det var det du sammenlignet med?) er mer teoretisk rettet. Ikke at det er veldig negativt, det er nyttig å ha en god teoretisk bakgrunn for å forstå alle tingene du kommer til å lære resten av livet :)

Ohaio999 skrev (På 22.7.2021 den 19.20):

https://www.oslomet.no/studier/tkd/anvendt-datateknologi

Noen som har tanker om dette studiet her?

Mange morsomme og relevante fag her, ligner kanskje mest på https://www.ntnu.no/studier/bprog ut i fra hva jeg kan se. Kan være mye å velge i mellom for en som sliter med å bestemme seg 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Det er ikke veldig store forskjeller mellom disse, men studiet du nevner her har mer arbeidsrelevante fag som mobil, web og cloud, mens informatikk på UiB (for det var det du sammenlignet med?) er mer teoretisk rettet. Ikke at det er veldig negativt, det er nyttig å ha en god teoretisk bakgrunn for å forstå alle tingene du kommer til å lære resten av livet :)

Mange morsomme og relevante fag her, ligner kanskje mest på https://www.ntnu.no/studier/bprog ut i fra hva jeg kan se. Kan være mye å velge i mellom for en som sliter med å bestemme seg 😉

Du er helt rå nirolo. Ja en som sliter med å bestemme seg, men samtidig gleder jeg meg helt enormt til å starte. Grunnen til at jeg maser og spør er fordi jeg vil velge det "beste" men ja, her har du virkelig hjulpet til. Tusen takk igjen. 

Lenke til kommentar
HNsen12 skrev (8 timer siden):

@KarvaBlad @nirolo 

Angående programmering, hva synes dere om Python? Er det noe nyttig og krevende? Lærer jeg mye her som kommer til å få bruk for videre? Jeg ønsker også å gå litt hardcore inn i programmering og helst være over gjennomsnittet.  

Python er veldig nyttig til opplærling og ikke særlig krevende å lære seg. Derfor er det veldig bra å ha på høyskole/universitet, slik at man lærer best mulig uten at man blir for mye forstyrret av rare ting i språket. Python brukes også en god del ifm cloud, AI/ML og data science og sikkert mange andre ting slikt som at alle lager sine egne script og da er Python supert. Sånn sett er det også nyttig i jobbsammenheng.

Jeg vet ikke hva du mener med hardcore. Hvis du vil lære deg det som er mest brukt så kan du lære deg Java (evt Kotlin) og sette opp din egen lille spring boot server - det er veldig mye etterspurt i jobbmarkedet. Evt så kan du lære deg C# hvis du vil lage ting for Windowsplattformen. Frontend er det naturlig nok Javascript som er dominerende, da gjerne i form av React kombinert med Typescript.

Hvis du vil lære deg å lage de raskeste programmene så er C++ tingen. Men det er et veldig mye vanskeligere språk enn de andre som er nevnt her. Det er litt som å kjøre en F1-bil sammenlignet med en Toyota i de språkene over. Hvis du mester det går det veldig fort, men for den som ikke kan det kræsjer du i første sving. Mange som begynner å lære C++ tror at minnehåndteringen er vanskelig, men det er bare fordi de ikke har fått med seg undefined behaviour. I C++ kan du også lage drivere til ting og ikke minst er alle(?) operativsystemene vi bruker skrevet hovedsakelig i C++.

Antar det ble mye navn uten særlig forklaring men du får google og spørre om det du lurer på. Gjerne en egen tråd hvor vi bare kan snakke om det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ohaio999 skrev (På 26.7.2021 den 12.50):

Alt er aktuelt. Spørs hva jeg får igjen for det? Jeg liker nettstudier godt. Det å flytte høres også spennende ut. Men det må lønne seg. Hva tenkte du?

Arden er et veldig bra universitet dersom du sikter til å reise til utlandet, og de blir ofte sammenlignet med Harvard. Her er programmene du kan velge der:

https://arden.ac.uk/our-courses/subject/computing-it

 

Siden Noroff har bygd opp et rennomè i Norge og de har en avtale med University of South Wales, så er dette også en vei å gå, men da hadde jeg flyttet Wales og gått på USW fra førsteåret, og ikke via Noroff. 

 

Hva enn du gjør: Om planen er å gå bachelor: IKKE ta det via fagskolen til Noroff. Da ender du med å bruke 4.5 år, og kunne like greit tatt en master en annen plass.

Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten skrev (På 2021-7-28 den 10.54):

Arden er et veldig bra universitet dersom du sikter til å reise til utlandet, og de blir ofte sammenlignet med Harvard. Her er programmene du kan velge der:

https://arden.ac.uk/our-courses/subject/computing-it

 

Siden Noroff har bygd opp et rennomè i Norge og de har en avtale med University of South Wales, så er dette også en vei å gå, men da hadde jeg flyttet Wales og gått på USW fra førsteåret, og ikke via Noroff. 

 

Hva enn du gjør: Om planen er å gå bachelor: IKKE ta det via fagskolen til Noroff. Da ender du med å bruke 4.5 år, og kunne like greit tatt en master en annen plass.

Takk for gode innspill. Det som virker mest interessant er Bachelor i programmering, cybersikkerhet eller anvendt datateknologi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ohaio999 skrev (På 22.7.2021 den 19.20):

https://www.oslomet.no/studier/tkd/anvendt-datateknologi

Noen som har tanker om dette studiet her?

 

Var ferdig med dette i 2011 selv. Veldig generelt studie som holder alle dører åpne, men hvis du vet at du vil spesialisere deg innenfor Feks programmering så kan det være hensiktsmessig å velge noe annet(Feks informatikk). 
 

Jeg ønsket ikke det, og det passet derfor meg fint. 
 

Fått bruk for mye av den teoretiske forståelsen opp igjennom arbeidslivet i forskjellige stillinger, så å ha et teoretisk fundament er ikke dumt. 🙂

Lenke til kommentar
Kranglefanten skrev (2 timer siden):

Var ferdig med dette i 2011 selv. Veldig generelt studie som holder alle dører åpne, men hvis du vet at du vil spesialisere deg innenfor Feks programmering så kan det være hensiktsmessig å velge noe annet(Feks informatikk). 
 

Jeg ønsket ikke det, og det passet derfor meg fint. 
 

Fått bruk for mye av den teoretiske forståelsen opp igjennom arbeidslivet i forskjellige stillinger, så å ha et teoretisk fundament er ikke dumt. 🙂

Kult! Hvordan er jobbmarkedet for deg med de studiene? Er det slik at du kan gå for de samme jobbene som for eksempel de som har studert informatikk? Jeg setter pris på all informasjon. 

Endret av Ohaio999
Lenke til kommentar
Ohaio999 skrev (1 time siden):

Kult! Hvordan er jobbmarkedet for deg med de studiene? Er det slik at du kan gå for de samme jobbene som for eksempel de som har studert informatikk? Jeg setter pris på all informasjon. 

Ja, det kan du. Arbeidsgiver finleser ikke akkurat pensum på de ulike linjene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

Ja, det kan du. Arbeidsgiver finleser ikke akkurat pensum på de ulike linjene.

Takk igjen nirolo. Når man ser utenfra så kan det se ut som at anvendt datateknologi er noe "lavere" rangert fordi den linjen ikke trenger for eksempel realfag for å komme inn. Det aller gunstigste for meg er å gå i Oslo, med tanke på at jeg har kjæreste her. Men som jeg har sagt før så er det studiene som kommer først. 

Nå tror jeg du veit hele livshistorien min, ville du gått for anvendt datateknologi?

Lenke til kommentar

Hadde selv realfagene jeg trengte for å komme inn, og for meg var det tilnærmet bingo at jeg søkte anvendt vs informasjonsteknologi. Når jeg gikk der så kunne du velge (noen) realfag underveis, bla diskret matematikk. 
 

Ser jeg tilbake på de siste ti årene for egen del, så hadde det vært ravende likegyldig hvilket IT-studium jeg hadde tatt. Det bygger en grunnmur, men du bygger resten når du møter arbeidslivet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kranglefanten skrev (2 timer siden):

Hadde selv realfagene jeg trengte for å komme inn, og for meg var det tilnærmet bingo at jeg søkte anvendt vs informasjonsteknologi. Når jeg gikk der så kunne du velge (noen) realfag underveis, bla diskret matematikk. 
 

Ser jeg tilbake på de siste ti årene for egen del, så hadde det vært ravende likegyldig hvilket IT-studium jeg hadde tatt. Det bygger en grunnmur, men du bygger resten når du møter arbeidslivet.

Takk igjen. Dere gjør det lettere og klarere for meg. Er lett å bli litt lost med alle mulighetene. Og man vil jo velge det beste. 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...