Gå til innhold

Hvilken IT bachelor lønner seg?


Ohaio999

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker å ta en bachelor innen IT neste år og blir helt forvirret fordi det er så sinnsykt mye å velge mellom. 

Har sett på;

Datateknologi

Informatikk

E business

Cybersikkerhet

Jeg er en sinnsykt ubesluttsom person som trenger litt veiledning her. Hvilken av disse bachelorgradene gir størst mulighet for jobb? Er det noen av disse utdanningene man bør styre unna, eller noen av disse man absolutt bør gå for? 

Setter pris på alle mulige svar. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (38 minutter siden):

Har du noen linker til disse, sånn at vi kan se på innholdet av dem? Er lettere å vurdere de da :)

Så klart, det er nok lurt. Dette er skolene jeg har tenkt på.  

Datateknologi: https://hvl.no/studier/studieprogram/2021h/inf/

 

Informatikk: https://www.uib.no/studier/BAMN-DTEK

 

Cybersikkerhet: https://www.ntnu.no/studier/bdigsec/

 

E-business: https://www.kristiania.no/studier/bachelor/informasjonsteknologi-e-business/

Jeg er også åpen for mer, folk må bare komme med anbefalinger. Tusen takk for svar forresten.

Lenke til kommentar
Ohaio999 skrev (2 timer siden):

Hvilken av disse bachelorgradene gir størst mulighet for jobb? Er det noen av disse utdanningene man bør styre unna, eller noen av disse man absolutt bør gå for? 

En rekke gode alternativer her synes jeg. Jeg har ikke gått noen av stedene (jeg gikk på UiO), så jeg har ikke inngående kjennskap til dem sånn sett.

Datateknologi (HVL): Her stusser jeg litt på disse ingeniørkursene. De er sikkert kjekke om du skal jobbe som ingeniør, men det er veldig mange jobber innen it hvor man ikke gjør det og da blir de fort irrelevante. Ikke at det er en veldig stor greie, men kan være at mange av fagene er rettet mer mot ingeniør jobbing.

Informatikk (UiB): Ser bra ut.

Cybersikkerhet (NTNU): Gjøvik er vel det mest annerkjente stedet i Norge hvis du vil studere ting innen sikkerhet. Helt sikkert et veldig godt valg hvis det er hva du liker.

E-business (Kristiania): Dette studiet spriker i mange forskjellige retninger. En rekke irrelevante fag ser det ut som og du ender nok med vesentlig mindre relevant kompetanse etter dette studiet enn om du tar ett av de andre. At du ender opp med 300K i ekstra studiegjeld er heller ikke akkurat et pluss.

 

Hvis jeg skulle valgt så hadde jeg gått for enten cybersikkerhet på NTNU eller Informatikk i Bergen - hva du burde velge kommer an på interesse. Med cybersikkerhet så får du kanskje noen ekstra muligheter i tillegg til å konkurere om de samme jobbene som de som har studert Informatikk.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (25 minutter siden):

En rekke gode alternativer her synes jeg. Jeg har ikke gått noen av stedene (jeg gikk på UiO), så jeg har ikke inngående kjennskap til dem sånn sett.

Datateknologi (HVL): Her stusser jeg litt på disse ingeniørkursene. De er sikkert kjekke om du skal jobbe som ingeniør, men det er veldig mange jobber innen it hvor man ikke gjør det og da blir de fort irrelevante. Ikke at det er en veldig stor greie, men kan være at mange av fagene er rettet mer mot ingeniør jobbing.

Informatikk (UiB): Ser bra ut.

Cybersikkerhet (NTNU): Gjøvik er vel det mest annerkjente stedet i Norge hvis du vil studere ting innen sikkerhet. Helt sikkert et veldig godt valg hvis det er hva du liker.

E-business (Kristiania): Dette studiet spriker i mange forskjellige retninger. En rekke irrelevante fag ser det ut som og du ender nok med vesentlig mindre relevant kompetanse etter dette studiet enn om du tar ett av de andre. At du ender opp med 300K i ekstra studiegjeld er heller ikke akkurat et pluss.

 

Hvis jeg skulle valgt så hadde jeg gått for enten cybersikkerhet på NTNU eller Informatikk i Bergen - hva du burde velge kommer an på interesse. Med cybersikkerhet så får du kanskje noen ekstra muligheter i tillegg til å konkurere om de samme jobbene som de som har studert Informatikk.

Dette setter jeg utrolig pris på. Tenker jeg bør gå mot cybersikkerhet i Gjøvik. Kan jeg spørre hva du gikk på UiO?

Lenke til kommentar
Ohaio999 skrev (1 time siden):

Dette setter jeg utrolig pris på. Tenker jeg bør gå mot cybersikkerhet i Gjøvik. Kan jeg spørre hva du gikk på UiO?

Bare hyggelig :) Hvis du synes sikkert er spennende så er nok det er godt valg. Det kan også være gunstig å ha papirer det står NTNU på, ikke fordi de er så mye bedre, men noen steder diskrimineres det mot søkere fra mindre skoler.

Jeg gikk på UiO før det var linjer (2000-2005), da kunne man velge fag fritt men måtte selv passe på at de til sammen tilfredsstilte diverse krav. De fagene jeg tok ville kanskje lignet mest på de linjene som kalles informatikk i dag.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (34 minutter siden):

Bare hyggelig :) Hvis du synes sikkert er spennende så er nok det er godt valg. Det kan også være gunstig å ha papirer det står NTNU på, ikke fordi de er så mye bedre, men noen steder diskrimineres det mot søkere fra mindre skoler.

Jeg gikk på UiO før det var linjer (2000-2005), da kunne man velge fag fritt men måtte selv passe på at de til sammen tilfredsstilte diverse krav. De fagene jeg tok ville kanskje lignet mest på de linjene som kalles informatikk i dag.

Spennende. Du jobber innen IT regner jeg med den dag idag?

Hører så mye forskjellig angående jobbmuligheter når det gjelder IT. Tror du med bachelor i informatikk eller cybersikkerhet at jeg vil få en grei jobb? Hvis jeg står på studiene og gjør en respektabel innsats. 

Takk for at du tar deg tid til å svare. Dette gjør ting mye lettere for meg.

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (1 time siden):

Jobber selv i IT, men har aldri tatt noen formell utdannelse utover VGS. Cybersikkerhet er brennhett om dagen, og vil fortsette å være det i mange år fremover. Bør nok klare å få jobb uten store problemer.

Gjør mer enda mer sikker på at det er riktig valg. Trives du i yrket? Hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Ohaio999 skrev (15 timer siden):

Spennende. Du jobber innen IT regner jeg med den dag idag?

Ja, jeg har mitt eget firma hvor jeg leier ut meg selv som konsulent. Synes fortsatt at programmering er morsomt, så jeg har ingen planer om å slutte med det.

Ohaio999 skrev (15 timer siden):

Hører så mye forskjellig angående jobbmuligheter når det gjelder IT. Tror du med bachelor i informatikk eller cybersikkerhet at jeg vil få en grei jobb? Hvis jeg står på studiene og gjør en respektabel innsats.

Det kan være litt vrient å få seg den første jobben. Tidligere var det ganske greit for nyutdannede å få jobber hos konsulentselskapene, men det har vært et ganske stort skifte i markedet hvor mange kunder ikke vil ha nyutdannede konsulenter. Dermed er det ikke like lett å få jobb der lenger. Mange nytudannede må dermed få seg jobb innomhus enten i privat eller offentlig sektor. Når du først har fått deg jobb og har litt erfaring er det derimot veldig lett å få seg ny jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 timer siden):

Ja, jeg har mitt eget firma hvor jeg leier ut meg selv som konsulent. Synes fortsatt at programmering er morsomt, så jeg har ingen planer om å slutte med det.

Det kan være litt vrient å få seg den første jobben. Tidligere var det ganske greit for nyutdannede å få jobber hos konsulentselskapene, men det har vært et ganske stort skifte i markedet hvor mange kunder ikke vil ha nyutdannede konsulenter. Dermed er det ikke like lett å få jobb der lenger. Mange nytudannede må dermed få seg jobb innomhus enten i privat eller offentlig sektor. Når du først har fått deg jobb og har litt erfaring er det derimot veldig lett å få seg ny jobb.

Spennende. Driver litt med et Harvard gratis kurs, der jeg prøver å lære meg å programmere. Synes det virker veldig spennende. Takk for at du har orket å brukt tid på å gi gode og utfyllende svar. 

Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 15.6.2021 den 19.27):

En rekke gode alternativer her synes jeg. Jeg har ikke gått noen av stedene (jeg gikk på UiO), så jeg har ikke inngående kjennskap til dem sånn sett.

Datateknologi (HVL): Her stusser jeg litt på disse ingeniørkursene. De er sikkert kjekke om du skal jobbe som ingeniør, men det er veldig mange jobber innen it hvor man ikke gjør det og da blir de fort irrelevante. Ikke at det er en veldig stor greie, men kan være at mange av fagene er rettet mer mot ingeniør jobbing.

Informatikk (UiB): Ser bra ut.

Cybersikkerhet (NTNU): Gjøvik er vel det mest annerkjente stedet i Norge hvis du vil studere ting innen sikkerhet. Helt sikkert et veldig godt valg hvis det er hva du liker.

E-business (Kristiania): Dette studiet spriker i mange forskjellige retninger. En rekke irrelevante fag ser det ut som og du ender nok med vesentlig mindre relevant kompetanse etter dette studiet enn om du tar ett av de andre. At du ender opp med 300K i ekstra studiegjeld er heller ikke akkurat et pluss.

 

Hvis jeg skulle valgt så hadde jeg gått for enten cybersikkerhet på NTNU eller Informatikk i Bergen - hva du burde velge kommer an på interesse. Med cybersikkerhet så får du kanskje noen ekstra muligheter i tillegg til å konkurere om de samme jobbene som de som har studert Informatikk.

https://utdanning.no/utdanning/ntnu.no/bachelor_i_programmering

Lurer på hva du tenker angående denne linjen? Hvis du fortsatt har tid og orker å se. 

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (På 16.6.2021 den 13.26):

Ville helt klart satset på cybersikkerhet med tanke på hvor mye løspenge virus som driver å går rundt og med tanke på at i fremtiden skal det meste i skyen så da kan man ta ms sertifiseringer i tillegg hvis man blir lei å jobbe med cybersikkerhet.

Spennenede. Jobber du innenfor det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Blesten_i_vesten skrev (På 23.7.2021 den 21.27):

Er onlinestudier aktuelt? Er det aktuelt for deg å flytte til et annet land?

Alt er aktuelt. Spørs hva jeg får igjen for det? Jeg liker nettstudier godt. Det å flytte høres også spennende ut. Men det må lønne seg. Hva tenkte du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...