Gå til innhold

q90/95 vs LG cx


Anbefalte innlegg

Mulig dette har blitt tatt før, men klarte ikke å finne en liknende tråd per nå.

Vurderer sterkt å kjøpe en ny TV før disse modellene blir borte fra butikkene. Det står mellom q9-serien til Samsung (75 tommer) og 77 tommelen til LG. Rommet den skal stå i er en stue uten NM i lyskontroll. Har dog nok kontroll til at jeg unngår direkte sollys på TVen. Jeg er ikke spesielt opptatt av smartfunksjoner da dette styres igjennom en Nvidia Shield som jeg er strålende fornøyd med. I tillegg kjøres alt igjennom en Onkyo nr-tx676

TVen skal brukes til PS5, fotball og film (samt noe tv-serier)

Spørsmålet står vel å faller på om LG er såpass mye drøyere totalt sett at man kan leve med den sene sommerkvelder med litt for mye lys i stua…?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
On 6/6/2021 at 12:04 PM, panzerkiller said:

Mulig dette har blitt tatt før, men klarte ikke å finne en liknende tråd per nå.

Vurderer sterkt å kjøpe en ny TV før disse modellene blir borte fra butikkene. Det står mellom q9-serien til Samsung (75 tommer) og 77 tommelen til LG. Rommet den skal stå i er en stue uten NM i lyskontroll. Har dog nok kontroll til at jeg unngår direkte sollys på TVen. Jeg er ikke spesielt opptatt av smartfunksjoner da dette styres igjennom en Nvidia Shield som jeg er strålende fornøyd med. I tillegg kjøres alt igjennom en Onkyo nr-tx676

TVen skal brukes til PS5, fotball og film (samt noe tv-serier)

Spørsmålet står vel å faller på om LG er såpass mye drøyere totalt sett at man kan leve med den sene sommerkvelder med litt for mye lys i stua…?

Jeg skulle akkurat til å lage en tråd om noe lignende...

Jeg har en LG på soverommet og kjøpte nylig en Q90 til stua, men jeg klarer ikke å bli fornøyd med den. Bildet på OLED er rett og slett mye bedre, selv om QLED er imponerende "for å være LCD". Jeg har også en shield, men utover det er det egentlig ikke vesentlig forskjell på TV'ene som smart-tv. Samsung har bare 1x HDMI 2.1 som er greit å vite.

Jeg har knotet med forskjellige innstillinger for å prøve å bli fornøyd med Q90 en stund nå, men klarer ikke å få like imponerende bilde som på LG, spesielt på 4K HDR og bra kvalitet. Samsung er bra på SDR men hele denne "lysstyrke"-greia kjenner jeg meg ikke igjen i. LG virker like "lyssterk" med mindre man drar på med "dynamisk" eller noen av de sinnsyke modusene som er laget for å vise frem i butikk. Det er sikkert forskjell i teorien, men med normale innstillinger ser LG bedre ut.

En annen ting jeg kan nevne er at HDR i plex er litt bingo med Samsung, jeg har ikke klart å finne ut hvorfor, men noen ganger vises HDR som SDR. Dette gjelder innebygget app også.

Jeg ville helt klart tatt LG OLED om jeg skulle velge igjen, og vurderer å bytte inn Samsung mot en OLED.

Spørsmålet jeg skulle stille var om noen har vært i samme situasjon og klart å "redde" Samsung eller synes den er bedre/like bra etter å ha fikset innstillinger, for jeg får det ikke til.

Det er den beste LCD-TV'en jeg har hatt, men det er fortsatt LCD og man får ikke den fantastiske kontrasten etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjøpte QE75Q90 med DnB supertilbud via power i helgen. Fikk den for 14400kr. 75".

Har LG 65" CX fra før og greier rett å slett ikke kose meg med den til mitt daglige bruk. Oleden gir sykt mye gjenskinn. Har et rom med vinduer og kveldssol, så er jo ikke noe sjokkerende. Men blir altfor mye gjenskinn for min smak. Samsung QE75Q90T/95t og høyere har anti refleksjon belegg som forhåpentligvis gjør det til en mye bedre opplevelse.

Flytter CXen til et annet rom med minimalt lys, så kan jeg heller se gode filmer og serier på den, men til daglig bruk som for meg er mest sport og vanlige kanaler blir QE75Q90 TVen jeg bruker. Ble gira på 77" cxen til lg som også var til en god pris, men blir jo samme problemet. 

Er 60 dager åpent kjøp hos power, så man får hvetfall nok med tid til å finne ut av det i sitt eget hus med sine lysomgivelser. 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har sammenlignet litt mer (brukt begge litt om hverandre) og om man har god lyskontroll og f.eks. ser en film i UHD er OLED overlegent, mens Samsung sin ser ut til å gjøre bildet "finere" om man ser f.eks. lav kvalitet (1080p) på Netflix. På OLED blir bildet irriterende dårlig mens på Q90 ser det egentlig veldig fint ut. Fargene på LG er bedre, svartnivået er bedre, og ikke minst er kontrasten fantastisk som er veldig synlig på en del materiale.

Samsung har som nevnt fordelene med lysstyrke og en solnedgang eller himmel ser mer gnistrende ut.

Hvis jeg skulle anbefalt en av dem til foreldrene mine som har "normal TV-bruk" og ser dagsrevyen i en vanlig stue ville det blitt Samsung sin, mens for noen som primært ser UHD i et mørkt rom er LG overlegen. Samsung sin har et mye bedre belegg for å stoppe refleksjoner.

Jeg har fortsatt ikke klart å skjønne hvorfor HDR noen ganger virker og noen ganger ikke virker på Samsung, og det er litt irriterende at det ikke kommer opp en "HDR"-logo så man må inn i menyen for å se om det er HDR (så vidt jeg vet).

Nett-TV i "normal" (lav) kvalitet i en vanlig stue vil nok bli best med Samsung, mens Planet Earth II i UHD i et mørkt rom vil se best ut på LG.

De som sier at LG (OLED) ikke har problemer med lysstyrke har ikke prøvd dem side ved side 😉 Det er ikke et problem men det er rom for forbedring, men når lysstyrken blir like god som på de beste LCD-ene så blir det totalt grus siden det egentlig er det eneste som er fordel med LCD over OLED.

Her er C9 vs Q90R:

 

Jeg er egentlig enig i alt han sier her, så denne litt for sent 🙂

Lenke til kommentar
On 6/6/2021 at 4:47 PM, Slaps said:

Hvis du går for Samsungen må du passe på å kjøpe Q95A og ikke Q90A.

 

Greit å se siste videoer angående 4K lcd hvor utviklingen har tatt noen skritt frem og noen tilbake, kommer an på bruk men de fleste kjøper for spill og game mode er utrolig dårlig, veldig gråtone. Har hatt q9fn nylig og qn95 side by side og faktisk ser en 3 år eldre tv ut bedre enn en fra 2021. 
Generelt filmer ser noe bedre ut for det meste på QN95, men fargene er veldig saturert så man kan miste detaljer. Håpet og ønsket dette var drømme tv, men betaler ikke  15 000 for kun hdmi 2.1 og earc og dårligere bildet. (15 000.- i og med er hva jeg får solgt q9fn for). 
Så for noen dager siden i etterkant q8fn på YouTube side by side viste det samme, at til og med den var bedre. Men er masse content å hente om dette også fra Fomo hvor dårlig Samsung har vært 2019-2021. 
 

Har prøvd hvert år men ender tilbake til q9 enn så lenge, blir nok en dyr monitor istedet senere i år når de er på plass om det plutselig ikke kommer noe uventet. Oled for mye gjenskinn og dårlig på veldig mørke områder i spill men hands down best å se film under rette omstendigheter. 
 

Begge tv var også kalibrert vel å merke.

Edit; som video under var samme erfaring jeg hadde med qn95.

 

Endret av vampyrica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, delfin said:

Jeg har sammenlignet litt mer (brukt begge litt om hverandre) og om man har god lyskontroll og f.eks. ser en film i UHD er OLED overlegent, mens Samsung sin ser ut til å gjøre bildet "finere" om man ser f.eks. lav kvalitet (1080p) på Netflix. På OLED blir bildet irriterende dårlig mens på Q90 ser det egentlig veldig fint ut. Fargene på LG er bedre, svartnivået er bedre, og ikke minst er kontrasten fantastisk som er veldig synlig på en del materiale.

Samsung har som nevnt fordelene med lysstyrke og en solnedgang eller himmel ser mer gnistrende ut.

Hvis jeg skulle anbefalt en av dem til foreldrene mine som har "normal TV-bruk" og ser dagsrevyen i en vanlig stue ville det blitt Samsung sin, mens for noen som primært ser UHD i et mørkt rom er LG overlegen. Samsung sin har et mye bedre belegg for å stoppe refleksjoner.

Jeg har fortsatt ikke klart å skjønne hvorfor HDR noen ganger virker og noen ganger ikke virker på Samsung, og det er litt irriterende at det ikke kommer opp en "HDR"-logo så man må inn i menyen for å se om det er HDR (så vidt jeg vet).

Nett-TV i "normal" (lav) kvalitet i en vanlig stue vil nok bli best med Samsung, mens Planet Earth II i UHD i et mørkt rom vil se best ut på LG.

De som sier at LG (OLED) ikke har problemer med lysstyrke har ikke prøvd dem side ved side 😉 Det er ikke et problem men det er rom for forbedring, men når lysstyrken blir like god som på de beste LCD-ene så blir det totalt grus siden det egentlig er det eneste som er fordel med LCD over OLED.

Her er C9 vs Q90R:

 

Jeg er egentlig enig i alt han sier her, så denne litt for sent 🙂

Satt i 2019 med faktisk C9, Q90r og Q9fn side by side hjemme, endte med q9.

Lg oled har problemer med god bildeflyt i flere spill kontra Samsung som er irriterende hvis en legger merke til slikt, jeg er nok litt for kritisk når det kommer til syn og skjerm generelt. C9 har også for mye gjenskinn for mitt bruk, skal sjekke ut andre tvr neste måned så blir nok oled men leste gjenskinn var bakdel igjen på LG så får se i butikk først. Hatt noen Sony med årene til test også som ser bra ut men gjenskinn, ikke sett oled der vel å merke til test og eget bruk, så kanskje verdt å se hvordan de gjør det på den fronten kontra LG, vet de har bedre bildeflyt erfaringsmessig fra lcd så er vel toppers på oled også. 

Skulle ønske jeg ikke var så kritisk av skjermer og attpåtil klart å lage en hobby ut av det. 😂

Men uansett, er en ny video fra fomo og noen andre som snakker om hvor dårlig 4K har vært 2019-2021 generelt som er verdt å få med seg, går nok mer i oled favør som sikkert stemmer bra (foruten LG motion på konsoll, ikke pc vel å merke). 
 

Nei har en feeling det blir en dyr og stor monitor i år for å slippe problemer tv sitter med nå, har ventet lenge på en hdmi 2.1 skjerm så hadde vært passende nå etter skuffelsen med QN95.

Lenke til kommentar
4 hours ago, vampyrica said:

Satt i 2019 med faktisk C9, Q90r og Q9fn side by side hjemme, endte med q9.

Lg oled har problemer med god bildeflyt i flere spill kontra Samsung som er irriterende hvis en legger merke til slikt, jeg er nok litt for kritisk når det kommer til syn og skjerm generelt. C9 har også for mye gjenskinn for mitt bruk, skal sjekke ut andre tvr neste måned så blir nok oled men leste gjenskinn var bakdel igjen på LG så får se i butikk først. Hatt noen Sony med årene til test også som ser bra ut men gjenskinn, ikke sett oled der vel å merke til test og eget bruk, så kanskje verdt å se hvordan de gjør det på den fronten kontra LG, vet de har bedre bildeflyt erfaringsmessig fra lcd så er vel toppers på oled også. 

Skulle ønske jeg ikke var så kritisk av skjermer og attpåtil klart å lage en hobby ut av det. 😂

Men uansett, er en ny video fra fomo og noen andre som snakker om hvor dårlig 4K har vært 2019-2021 generelt som er verdt å få med seg, går nok mer i oled favør som sikkert stemmer bra (foruten LG motion på konsoll, ikke pc vel å merke). 
 

Nei har en feeling det blir en dyr og stor monitor i år for å slippe problemer tv sitter med nå, har ventet lenge på en hdmi 2.1 skjerm så hadde vært passende nå etter skuffelsen med QN95.

C9 (og CX og C1) har full HDMI 2.1 og støtter 4k @ 120 Hz HDR, og da merker jeg ikke noe til "problemene" du sikter til om jeg antar at vi snakker om det samme, som vi sikkert ikke gjør, men jeg har merket meg at det er en merkbar "hakking" i bildet, og spesielt godt merkbart er det på f.eks. 24p. Jeg vet at det er samme på LCD men vil tro det har noe med at OLED har så sykt lav latens mellom fullt pixelbytte at "ser hakkete ut". Det ser annerledes ut enn på en LCD, men som sagt løser 120hz dette for min del og når man på toppen av det får gsync og alt det der på LG sin så blir det en veldig god skjerm for spilling. Gjenskinn er det nok av og der er Samsung bedre...

 

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (På 21.6.2021 den 12.14):

Satt i 2019 med faktisk C9, Q90r og Q9fn side by side hjemme, endte med q9.

Lg oled har problemer med god bildeflyt i flere spill kontra Samsung som er irriterende hvis en legger merke til slikt, jeg er nok litt for kritisk når det kommer til syn og skjerm generelt. C9 har også for mye gjenskinn for mitt bruk, skal sjekke ut andre tvr neste måned så blir nok oled men leste gjenskinn var bakdel igjen på LG så får se i butikk først. Hatt noen Sony med årene til test også som ser bra ut men gjenskinn, ikke sett oled der vel å merke til test og eget bruk, så kanskje verdt å se hvordan de gjør det på den fronten kontra LG, vet de har bedre bildeflyt erfaringsmessig fra lcd så er vel toppers på oled også. 

Skulle ønske jeg ikke var så kritisk av skjermer og attpåtil klart å lage en hobby ut av det. 😂

Men uansett, er en ny video fra fomo og noen andre som snakker om hvor dårlig 4K har vært 2019-2021 generelt som er verdt å få med seg, går nok mer i oled favør som sikkert stemmer bra (foruten LG motion på konsoll, ikke pc vel å merke). 
 

Nei har en feeling det blir en dyr og stor monitor i år for å slippe problemer tv sitter med nå, har ventet lenge på en hdmi 2.1 skjerm så hadde vært passende nå etter skuffelsen med QN95.

Man kan skru på BFI ved gaming fra CX og oppover. Det gjør at bevegelsene blir litt smoothere på 30fps spill på playstation/switch.

Lenke til kommentar
On 6/20/2021 at 7:31 PM, magb said:

Ble en 75" q90t på meg også i helgen, stod mellom den og 65/77" Lg cx. Valgte q90t pga mye lavere pris og store vinduer. Går fra en eldre 55" Lg Oled , så blir spennende å se.

Hatt Q90T I to dager nå og det er en helt annen verden i et rom med lys og vinduer vs CX. Oleden var som et speil i forhold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...