Gå til innhold

Bitcoin-businessen er en miljøversting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah bitcoin. Valutaen for frihetselskende mennesker som heller vil underlegge seg det absolutte, udemokratiske diktaturet av en algoritme fremfor "fiat" valutaer som er underlagt lover og regler bestemt av oftest (mer eller mindre) demokratisk valgte regjeringer rundt om i verden. Lurer på hvor mange det er som er blitt svindlet med bitcoin som har fått pengene sine tilbake?

Bitcoin (og alle andre kryptovalutaer) er Ponzi-schemes i en ny drakt som gjør at de ikke rammes av eksisterende lover som diverse finanstilsyn rundt om i verden håndhever. Energibehovet er bare enda en grunn til å styre klar.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
3 hours ago, Boop said:

Ah bitcoin. Valutaen for frihetselskende mennesker som heller vil underlegge seg det absolutte, udemokratiske diktaturet av en algoritme fremfor "fiat" valutaer som er underlagt lover og regler bestemt av oftest (mer eller mindre) demokratisk valgte regjeringer rundt om i verden. Lurer på hvor mange det er som er blitt svindlet med bitcoin som har fått pengene sine tilbake?

Bitcoin (og alle andre kryptovalutaer) er Ponzi-schemes i en ny drakt som gjør at de ikke rammes av eksisterende lover som diverse finanstilsyn rundt om i verden håndhever. Energibehovet er bare enda en grunn til å styre klar.

Haha. Stakkars lille Boop som gikk glipp av gjempegevinst i Bitcoin og er sur på alt og alle. Det finnes flere gode kryptovalutaer med minimalt energibehov. Les deg opp før du kommenterer din surpomp.

Og nei, man underlegger seg ikke en algorithme. Tvert om er det bare nok en valuta du av din egen frie vilje kan kjøpe og selge.

Endret av Dink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri hørt om digi.no så lurer litt på hva dette er. Hvorfor står ikke forfatter av artikkelen? Har "avisen" et politisk ståsted? Er det bare masse 50 åringer som sitter å skriver helt uinteressant og gammel informasjon totalt uten å ville eller klare å se det større bilde og sette ting i perspektiv? Er alternativet til bitcoin og crypto å ikke bruke valuta i det hele tatt? Hvis du/dere tror det så forstår jeg artikkelen, men dere snakker nå om en "miljøversting" men gidder ikke engang tenke tanken på hva det tradisjonelle valuta systemet bruker av energi. Håper jeg kan få svar på hva som er poenget med denne artikkelen. Ingen forfatter, ingen relevante sammenligninger, ingen henvisning til kilder utenom en svenske som "mener" det er mye mer mining enn han klarer å bevise selv. Dere har null forståelse på hva dere skriver om og da tenker jeg man kan la være å prøve å skape nyheter av det. På toppen av alt er det ikke en nyhet for hele verden har snakket om det i 3 uker alt.

Bruker crypto for å få nye lesere men med så trangsynte synspunkt fra anonyme "journalister" tviler jeg på at dere klarer å få noe medhold i den nye

generasjonen med digitale finanstopper. Håper det kommer en ny artikkel der dere skriver noe annet enn bare repetere det en annen kar mener om en sak dere overhode ikke forstår dere på. Får bitcoin mining til å høres ut som lykkehjulet hhaahah for en komedie det her har blitt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må ikke være så skeptisk til digi nå. De følger en godt etablert bransje standard når det kommer til kvalitet og pålitlighet.

Alle etablerte nyhetsformidlere er svært engasjerte i at folk skal mene og tenke det samme. Kunnskap skal ikke være en av faktorene for å avgjøre hva folk mener, derfor er gjør de en god jobb med artiklene sine.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Boop said:

Ah bitcoin. Valutaen for frihetselskende mennesker som heller vil underlegge seg det absolutte, udemokratiske diktaturet av en algoritme fremfor "fiat" valutaer som er underlagt lover og regler bestemt av oftest (mer eller mindre) demokratisk valgte regjeringer rundt om i verden. Lurer på hvor mange det er som er blitt svindlet med bitcoin som har fått pengene sine tilbake?

Bitcoin (og alle andre kryptovalutaer) er Ponzi-schemes i en ny drakt som gjør at de ikke rammes av eksisterende lover som diverse finanstilsyn rundt om i verden håndhever. Energibehovet er bare enda en grunn til å styre klar.

Underlagt en algoritme? I motsetning til å være underlagt feks en despot, kuppmaker,  eller et panikkjustert marked der feks en nyvalgt myndighetsperson tar elendige valg på vegne av hele folket?

Har de som har tapt penger under feks statlig inflasjon eller raske pengemarkedessvingninger fått dekket sine tap? Nei naturligvis ikke. 

Det er mange legitime og veldig gode grunner til å se nærmere på crypto valuta. Innen krypto valuta er det blitt endel å velge mellom. Så du finner også alternativer som er betydelig mindre kostnadskrevende å utvinne. Bitcoin er uansett ikke alene på dette markedet. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nosferat skrev (26 minutter siden):

Jeg leser ALDRI en artikkel igjen fra digi.

Så mye løgn og svada.

1 bitcoin utvinnes hvert 10 min med + 100 watt eller hva som enn brukes. Ikke en minimal brøkdel av dagens bankløsninger av strøm.

Er det ingen sjef red i digi?

Du kan nok gange de 100 wattene med noen 1000. Fra en artikkel fra 2020 så mener de at det tok 72 Terra Watt for å kunne utvinne 1 bitcoin. Dette tallet vil også øke etterhvert som vanskelighetsgraden går opp.

How Much Power Does It Take to Create a Bitcoin? (thebalance.com)

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
Nosferat skrev (55 minutter siden):

Jeg leser ALDRI en artikkel igjen fra digi.

Så mye løgn og svada.

1 bitcoin utvinnes hvert 10 min med + 100 watt eller hva som enn brukes. Ikke en minimal brøkdel av dagens bankløsninger av strøm.

Er det ingen sjef red i digi?

Mener du at bitcoin-transaksjoner er mer strømeffektive en bank-transaksjoner, eller generelle kort-transaksjoner?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Digital gruvegrift er mye mer miljøvennlig enn oljeindustrien i det minste.

Å gå direkte fra strøm til penger er bedre enn å gå via en enorm kompleks og forurensende industri.

Vet ikke helt om jeg er enig. Det kommer jo helt an på hva som utvinnes av den digitale gruvedriften?
 

Lenke til kommentar

Nå, nå. Dig tenkte sikkert at siden dette er en AP artikkel behøvde man ikke en redaktør. Denne artikkelens orginal er et bestillings verk fra store institusjoner som ønsker en lavere pris ved innkjøp. Hvordan blir man en miljøversting? Logisk tenkning eller litt matematikk gjør BTC utvinning til en absolutt vinner med 78 prosent grønne miner. Sol, vind, vann og atom. Det er en dritt artikkel som faller sammen på sin egen urimelighet bare ved å spørre: Sammenlignet med hva? Spør du dette får du kun tomme blikk. Sammenlignet med gull gruvedrift? 50-70 ganger grønnere. Sammenlignet med dagens penge system? To til tre ganger grønnere ved snill regning. Hele makkverket av en artikkel kan plukkes fra hverandre på under ti minutter på duck duck go eller google, hvis du er komfortable med hvor mye strøm Google bruker da. For ikke å snakke om millitæret og krig, privat jet, flyreiser, flatskjermer, ..... phew! phew! GTFOH! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"det absolutte, udemokratiske diktaturet av en algoritme" looool. Dette er det dummeste jeg noensinne har lest. En algoritme so gir det et lån på et sekund uavhengig av hvem du er med ikke en bank mann i dress i nærheten av avtalen, ingen korrupsjon, ingen som kan lage en bolig boble som kræsjer halve verdensøkonomien, en algoritme som ikke gir gebyr inntekter til mellom menn, en rettferdig og demokratisk ækonomi hvor dumme politikere ikke kan printe penger ut av tynne luften slik at dine sparepenger blir mindre verdt. Bitcoin alene har øket 218 prosent per år i ti år. Jeg får 3.52 % på mine bitcoin og 10 % på mine stable coins. Hva betaler du i rente for å holde penger som vil miste 10-15 prosent i kjøpekraft hvert år fremover. En algoritme dikterer regler, samme regler for alle, ikke folk. Fiat valuta og politikere er diktatorene og du snakker skit uten kunnskap, til en grad som umulig kan være virkelig. Du er et troll kanksje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/3/2021 at 2:44 PM, Boop said:

Ah bitcoin. Valutaen for frihetselskende mennesker som heller vil underlegge seg det absolutte, udemokratiske diktaturet av en algoritme fremfor "fiat" valutaer som er underlagt lover og regler bestemt av oftest (mer eller mindre) demokratisk valgte regjeringer rundt om i verden. Lurer på hvor mange det er som er blitt svindlet med bitcoin som har fått pengene sine tilbake?

Bitcoin (og alle andre kryptovalutaer) er Ponzi-schemes i en ny drakt som gjør at de ikke rammes av eksisterende lover som diverse finanstilsyn rundt om i verden håndhever. Energibehovet er bare enda en grunn til å styre klar.

Det du sier her er så kørka at en kan bli matt. Det tilsvarer noe slikt: "du er faktisk ikke fri fordi du underlegger deg de tingene som frigjør deg; derfor er du ikke fri!".  ....o..k.

Endret av Capitalist Hippie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...