Gå til innhold

Fri data til under kr. 400,-


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Det går ikke å låse telefonen til ice's nett. Punktum. Det er litt lykke og fromme på hvilket nett man henger på om dekningen er variabel.

 

På en annen side opplever jeg over 95% av tiden å henge på 242-14 som er ice nettverk i Fredrikstad, Sarpsborg. På veien fra Fredrikstad til Lillestrøm via både riksvei 22 og E6. Eneste gangen jeg har brukt opp telia-kvoten min er forrige måned da ruterne hjemme tok en DERP og landet hos Telia mens jeg så alle 3 ringenes herre filmene og brått fikk varsel om at kvoten var brukt opp 😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, arne22 said:

Det som kan være et lite problem det er jo å vite om man er i ice+ nett og begrenset til 1 TB data eller i Telia nett og begrenset til 10 GB data. I følge info på ice sin webside så skal man kunne se dette i appen. På min telefon så fungerer ikke dette og jeg kan ikke se om jeg er på Ice sitt nett eller Telia sitt nett. (Helt ny telefon med siste utgave av Android.)

10 GB med rollover så har du 20 GB. Worst case scenario med 5 mbit streaming på mobilen så har du da 10 timer før det går tomt. Sitter du en plass med 2 streker ice+ så er du 99,99% trygg. Er du på reise vil du ofte nok være på ice+ til at ikke alt ryker på en dag. Om uhellet skulle være ute kan du kjøpe data på ice.no eller få rollover med noen snille sjeler.

Med andre ord ikke noe å tenke på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 timer siden):

Driver å tester ut Ice med tilbud 250,- kr og 10GB + 1 TB data nå. Ser ut til å fungere utmerket bra. Tester også ut Telia og Telenor sitt LTE nett, og det ser så langt ut som at Ice sitt nett er fullt ut på høyde  i områdether jeg er (Stavanger). Hastigheten for ice+ er jo stupet til 10 Mb/s men det er jo i praksis ikke noe problem i det hele tatt. Til mitt bruk så fungerer det akkurat like bra.

Det som kan være et lite problem det er jo å vite om man er i ice+ nett og begrenset til 1 TB data eller i Telia nett og begrenset til 10 GB data. I følge info på ice sin webside så skal man kunne se dette i appen. På min telefon så fungerer ikke dette og jeg kan ikke se om jeg er på Ice sitt nett eller Telia sitt nett. (Helt ny telefon med siste utgave av Android.)

Jeg har funnet en annen app som ser ut til å gi både god og riktig info om hvilket nett man er på. Den heter Network Cell Info Light.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wilysis.cellinfolite&hl=no&gl=US

Testet også ut den større versjon av denne appen som ikke er light, men syntes ikke det var noen forbedring, heller tvert i mot.

Prøver nå med manuell konfigurering av telefonen for å sette den opp slik at den ikke skifter over på Telia sitt nett.

Er det noen som har flere erfaringer å dele omkring bruken av Ice sitt nett? Jeg må si at jeg er nokså positivt overrasket, men så har jeg jo bare testet i en av de forholdsvis store byene.

Her er ellers et kart som viser hvor 3/4/5G senderne står plassert.

https://finnsenderen.no/#/main 

Som sagt, hvis jeg skrur av data roaming på min telefon, så holder den seg på Ice +, hvis jeg får dårlig dekning så switcher den ikke over på Telia likevel. Men jeg kan også se at jeg er koblet på Ice + både øverst på telefonen hele tida og inne i appen, så vet ikke hvorfor du ikke kan. Jeg har en Huawei Honor 8 med android.

Jeg har aldri brukt opp mine 10GB, med mindre jeg har glemt å skru av roaming etter å ha vært et sted uten Ice+. 

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Huawei og enkelte andre merker viser operatør på statuslinjen, og det er veldig kjekt når man benytter ICE som operatør. Hos ICE kan man enkelt se om man har vært på Telias nett på mine sider, men dette blir ikke nåtidsinformasjon. Har ingen erfaring med appen til ICE.

For noen år siden testet jeg ut om det er mulig å få låst ICE nett på mobil, men fant ingen måter som gjorde dette. Jeg har lest på forumet her at dette er mulig om man har router. Tror Kynxx postet  noe om dette, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Kynxx said:

Det går ikke å låse telefonen til ice's nett. Punktum. Det er litt lykke og fromme på hvilket nett man henger på om dekningen er variabel.

Tja, har ikke hoppet ut av Ide sitt ice+ nett foreløpig etter at jeg konfigurerte telefonen manuelt. Har bare testet noen dager og har kanskje ikke vært på steder som er tilstrekkelig øde nok. Har full informasjon om hvilket nett jeg er i ved hjelp av appen "Network Cell info lite".

Når man konfigurerter manuelt så oppdager man at Ice har to nett, Ice og Ice+. Det fungerer å logge seg inn på begge to, men logger man seg inn på ice så går det av de 10 GB og hastigheten er ca 100 Mb/S. Logger man seg inn på ice+ så er hastigheten 10 Mb/S og da går det av de 1.000 

Bruker flere telefoner og simkort og tester litt både med Telia, Telenor og Ice sitt nett, og foreløpig så vil jeg si at Ice har klart sammenligningen veldig bra. Men i følge senderkartet til NKOM så har de mye mindre kapasitet enn Telia og Telenor, men de har jo også færre brukere.

Her i dette distriktet (Stavanger) så har Ice 4G sendere for en stor del i 800 Mhz båndet og i 450 Mhz båndet. De rekker lengere og bedre inn i bygninger enn Telenor og Telia som kjører flere og høere frekvenser. (Og som derfor har en forholdsvis større kapasitet.)

Synes det er bra teknisk kvalitet på Ice sitt nett. Veldig lite pakketap og få feil ved dataoverføringen. Eneste problem foreløpig at på dagtid og sannsynligvis ved maks belastning av nettet, så har hastigheten sunket fra 10 Mb/s til 6 Mb/S, men synes ikke det er noe veldig stort problem. 

Mobiltelefoner dekker ellers vanligvis ikke 450 Mhz, slik at dette er en frekvens som forutsetter router/modem og "mobilt bredbånd".

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/14/2021 at 11:12 AM, Kynxx said:

Det går ikke å låse telefonen til ice's nett. Punktum. Det er litt lykke og fromme på hvilket nett man henger på om dekningen er variabel.

Der fikk jeg omsider bevist at jeg tok feil og at du hadde rett. Selv om jeg hadde satt opp telefonen 100% på ice+ nettet så ble den automatisk logget om til ice net og fratrekket fra de 10 GB begynte. (Men bare 100 mB før jeg oppdaget det og slo av telefonen.)

Dettes skjedde også ganske nær en Ice 4G sender.

Det som jeg lurer litt på det er: Hva skjer hvis man bruker opp de 10 GB? Vil man bare få en veldig langsom hastighet eller vil man kunne få en astronomisk regning for eksempel 1 kr pr MB eller 1.000 kr pr GB, eller 10.000,- for 10 GB?

Forstår det slik at hvis man bruker opp de 10 så får man bare en kraftig reduksjon i hastighet, eller man blir kanskje satt tilbake til Ice sitt nett etter av de 10 GB er brukt opp?

Noen som vet?

(Tap av rollover data er vel ikke så kritisk, men 10.000,- i etterfakturering pga man er logget inn på feil nett, det vil jo ikke være noe særlig.)

I min Ice App så er det feltet som skal vise om man er på ICe nett borte. Har dere andre den indikatoren øverst til venstre som viser om man er i Ice nett eller ikke?

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
arne22 skrev (3 minutter siden):

Der fikk jeg omsider bevist at jeg tok feil og at du hadde rett. Selv om jeg hadde satt opp telefonen 100% på ice+ nettet så ble den automatisk logget om til ice net og fratrekket fra de 10 GB begynte. (Men bare 100 mB før jeg oppdaget det og slo av telefonen.)

Dettes skjedde også ganske nær en Ice 4G sender.

Det som jeg lurer litt på det er: Hva skjer hvis man bruker opp de 10 GB? Vil man bare få en veldig langsom hastighet eller vil man kunne få en astronomisk regning for eksempel 1 kr pr MB eller 1.000 kr pr GB, eller 10.000,- for 10 GB?

Forstår det slik at hvis man bruker opp de 10 så får man bare en kraftig reduksjon i hastighet, eller man blir kanskje satt tilbake til Ice sitt nett etter av de 10 GB er brukt opp?

Noen som vet?

(Tap av rollover data er vel ikke så kritisk, men 10.000,- i etterfakturering pga man er logget inn på feil nett, det vil jo ikke være noe særlig.)

I min Ice App så er det feltet som skal vise om man er på ICe nett borte. Har dere andre den indikatoren øverst til venstre som viser om man er i Ice nett eller ikke?

 

Du blir ikke fakturert for mer enn du skal/overfakturert da hastigheten strupes.

Hva som skjer når man bruker opp 10 GB og deretter returnerer til ICE+ er jeg ikke sikker på, men vil tro at man da fortsetter med økt hastighet (10Mbit) igjen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 minutter siden):

Du blir ikke fakturert for mer enn du skal/overfakturert da hastigheten strupes.

Hva som skjer når man bruker opp 10 GB og deretter returnerer til ICE+ er jeg ikke sikker på, men vil tro at man da fortsetter med økt hastighet (10Mbit) igjen.

Det er riktig.

 

arne22 skrev (20 minutter siden):

Der fikk jeg omsider bevist at jeg tok feil og at du hadde rett. Selv om jeg hadde satt opp telefonen 100% på ice+ nettet så ble den automatisk logget om til ice net og fratrekket fra de 10 GB begynte. (Men bare 100 mB før jeg oppdaget det og slo av telefonen.)

Dettes skjedde også ganske nær en Ice 4G sender.

Det som jeg lurer litt på det er: Hva skjer hvis man bruker opp de 10 GB? Vil man bare få en veldig langsom hastighet eller vil man kunne få en astronomisk regning for eksempel 1 kr pr MB eller 1.000 kr pr GB, eller 10.000,- for 10 GB?

Forstår det slik at hvis man bruker opp de 10 så får man bare en kraftig reduksjon i hastighet, eller man blir kanskje satt tilbake til Ice sitt nett etter av de 10 GB er brukt opp?

Noen som vet?

(Tap av rollover data er vel ikke så kritisk, men 10.000,- i etterfakturering pga man er logget inn på feil nett, det vil jo ikke være noe særlig.)

I min Ice App så er det feltet som skal vise om man er på ICe nett borte. Har dere andre den indikatoren øverst til venstre som viser om man er i Ice nett eller ikke?

 

Har du passet på å skru av "data roaming" på telefonen? Når jeg har det på, så går den på Telia med en gang og bruker opp de 10GB.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aiven skrev (26 minutter siden):

Har du passet på å skru av "data roaming" på telefonen? Når jeg har det på, så går den på Telia med en gang og bruker opp de 10GB.

Dette har ingenting å si. Jeg har alltid hatt den påslått og får ikke brukt Telia om jeg vil eller ikke (har alltid ICE+ dekning).

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Aiven said:

Har du passet på å skru av "data roaming" på telefonen? Når jeg har det på, så går den på Telia med en gang og bruker opp de 10GB.

Jeg har av data roaming og nettverk og access punkt satt opp manuelt.

Roaming: Av

Automatically select network: Av

Choose network: ice+

Access pint names:

ice.net Internet - ice.net

ice.net MMS - mms.ice.net

Ser dette bra ut?

Den har bare skiftet nett en gang og da var jeg i båten som er laget av stål og som har veldig dårlig innvendig signal. Det kan være at det skjedde da jeg tok telefonen vekk fra vinduet og la den på et bord midt i båten.

Jeg chattet med support akkurat nå og de garanterte for at man ikke kunne få ekstra faktura for forbruk i Telia sitt nett med mindre man bestiller ekstra datapakke. Om de 10 GB blir brukt opp slik at man bare mister rollover, det er jo egentlig ikke så kritisk. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nidar2 said:

Dette har ingenting å si. Jeg har alltid hatt den påslått og får ikke brukt Telia om jeg vil eller ikke (har alltid ICE+ dekning).

Ja, lurer faktisk på om jeg skal sette tilbake til "full automatisk". Problemene startet faktisk når jeg satte opp det hele manuelt, slik at effekten ble motsatt av det som var ønsket.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
arne22 skrev (1 minutt siden):

Ja, lurer faktisk på om jeg skal sette tilbake til "full automatisk". Problemene startet faktisk når jeg satte opp det hele manuelt, slik at effekten ble motsatt av det som var ønsket.

 

Uten å være sikker så tror jeg det vil hjelpe dersom man har telefon som støtter VoLTE. Da slipper den å koble seg til Telia ved anrop og sms. Når telefonen først har koblet seg til Telia for å ta i mot en samtale osv. blir den hengende en stund på dette nettet før den returnerer til ICE+

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nidar2 said:

Uten å være sikker så tror jeg det vil hjelpe dersom man har telefon som støtter VoLTE.

Takker for tips. Det høres fornuftig ut. Testet med VoLTE akkurat nå og da skiftet den ikke vekk fra ice+ nettet.

Men en liten mistanke: Ice tildeler ikke best mulig signal for ice+ men "der det er ledig kapasitet". Jeg sitter rett ved en Ice 4G sender og ble først koblet til den nærmeste senderen med veldig bra signal. Så etter et par minutter så ble jeg koblet over til en annen ice+ sender lengere vekke med noe svakere signal. (Men det fungerer allikevel ok.)

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
arne22 skrev (23 minutter siden):

Takker for tips. Det høres fornuftig ut. Testet med VoLTE akkurat nå og da skiftet den ikke vekk fra ice+ nettet.

Men en liten mistanke: Ice tildeler ikke best mulig signal for ice+ men "der det er ledig kapasitet". Jeg sitter rett ved en Ice 4G sender og ble først koblet til den nærmeste senderen med veldig bra signal. Så etter et par minutter så ble jeg koblet over til en annen ice+ sender lengere vekke med noe svakere signal. (Men det fungerer allikevel ok.)

 

Kan det ha noe med 4G+ -teknologien å gjøre?

For min del fungerer streaming sømløst med 4G+
Har jeg derimot bare 4G kan det fra tid til annen bli litt problemer/hakking.

 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Dette har ingenting å si. Jeg har alltid hatt den påslått og får ikke brukt Telia om jeg vil eller ikke (har alltid ICE+ dekning).

For meg fungerer det nærmest som en av/på knapp. Ble også anbefalt å skru av roaming på Ice support, da jeg ringte de og klaget over at jeg ikke fikk koblet meg av Telia nettet og på Ice+, noe som har fungert siden. Så det har nok noe å si, men vet ikke hvorfor det ikke fungerer for deg.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt å ekperientert fram og tilbake hele dagen og kan bekrefte at å sette roaming på og velge automatisk oppsett på det hele, det fungerer heller dårlig. Når jeg nå skrudde på telefonen flere ganger, så logget den seg direkte på ice som jeg tor er det samme som Telia, for da løper det jo av de 10 GB. 

Det som der i mot fungerte det var å la den logge seg på ice net og så sette den over på ice+ etterpå. Da ble den værende der med dårlig signalstyrke.

Jeg har gjennomført testingen ved siden av to Ice 4G sendere, og det viser seg at i ganske mange tilfeller så får jeg ikke den senderen som ligger like ved men en annen sender lengre borte og med dårligere signal. 

Hvis dette skal gi noen logikk så må det enten være slik at de holder på med vedlikehold slik at det er sendere som er ute av drift, eller kanskje mer sannsynlig: Ice+ trafikk har lavere prioritet, slik at ice+ er et produkt som man bare har tilgang til når det er kapasitet til overs på senderne, etter at den andre trafikken først er prioritert.

Det ser ellers ut til å fungere med "å ta den tilbake", dvs at etter man har blitt logget på Telia sitt nett, så konfigurerer man telefonen manuelt over til ice+. Det har i alle fall fungert nå en liten periode.

Det skal være en funksjon på Ice App som viser om man er på ice+ eller ikke, oppe til venstre. Denne fungerer ikke hos meg. Fungerer den hos dere?

Lenke til kommentar
1 hour ago, kim_InnleggNO said:

Forskjellen på ice og ice+ vil jeg tro er at ice er Telia?

Det tror jeg også for hver gang jeg er over på ice net så tikker det å går av de 10 GB. Hastigheten stiger også fra 10 til ca 80-100 MB/S.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
arne22 skrev (37 minutter siden):

Det ser ellers ut til å fungere med "å ta den tilbake", dvs at etter man har blitt logget på Telia sitt nett, så konfigurerer man telefonen manuelt over til ice+. Det har i alle fall fungert nå en liten periode.

Jeg mener jeg har forsøkt dette uten å lykkes på sikt.

arne22 skrev (38 minutter siden):

Det skal være en funksjon på Ice App som viser om man er på ice+ eller ikke, oppe til venstre. Denne fungerer ikke hos meg. Fungerer den hos dere?

Gul farge betyr ICE+
Grå farge betyr ICE/Telia

arne22 skrev (7 minutter siden):

Det ror jeg også for hver gang jeg er over på ice net så tikker det å går av de 10 GB. Hastigheten stiger også fra 10 til ca 80-100 MB/S.

Dette er riktig. ICE er Telia. ICE+ er ICE sitt eget nett.

 

kim_InnleggNO skrev (27 minutter siden):

Om man er koblet til en sender lenger borte så kan det være mange forklaringer, men sannsynligvis handler det om høyt press på nærmeste.

4G+ betyr at man er koblet til flere sendere og skjer automatisk. Da er det naturlig større kapasitet til streaming.

Forskjellen på ice og ice+ vil jeg tro er at ice er Telia?

4G+ betyr at man er koblet til flere sendere/frekvenser fra samme basestasjon. Det er både bra og naturlig at det velges en basestasjon som tilbyr raskt og godt nett fremfor en nærliggende som kanskje ikke besitter 4G+ eller er overbelastet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...