Gå til innhold

Problemer med nytt Sagemcom 3890 V3 (Telia)


Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å søke opp dette problemet, men fikk ingen treff. Jeg fikk en ny Sagemcom 3890 V3 fra Telia for et par måneder siden. Meldinga var at nå skulle nettet bli tipp topp, raskere og mer stabilt. Det er kanskje raskere (aner egentlig ikke), men det er langt fra stabilt. På en nesten helt ny Lenovo V14 faller nettet stadig ut, jeg må koble meg av og på flere ganger. Noen ganger må pcn restartes. Wifi-driveren er oppdatert. Samme problem oppleves også av og til med en jobb pc.

Noen som har forslag til hva i all verden det er som foregår? Jeg hadde ikke dette problemet før Telia kom på banen og skulle fikse opp i andre typer problemer i borettslaget. Den gamle ruteren lagde aldri denne typen problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du får ikke testet med annet router eller kabel? Siden er vanskelig å vite om det gjør noe forskjell.

Men nå er vel ikke kabelmodem med trådløs og routere det samme så godt mulig enkelte har bugs i firmware og ligdene.

Særlig hvis det funger problemfrit med mobil som accesspoint med internetdeling.

Lenke til kommentar
Smaskifa skrev (16 timer siden):

Jeg prøvde å søke opp dette problemet, men fikk ingen treff. Jeg fikk en ny Sagemcom 3890 V3 fra Telia for et par måneder siden. Meldinga var at nå skulle nettet bli tipp topp, raskere og mer stabilt. Det er kanskje raskere (aner egentlig ikke), men det er langt fra stabilt. På en nesten helt ny Lenovo V14 faller nettet stadig ut, jeg må koble meg av og på flere ganger. Noen ganger må pcn restartes. Wifi-driveren er oppdatert. Samme problem oppleves også av og til med en jobb pc.

Noen som har forslag til hva i all verden det er som foregår? Jeg hadde ikke dette problemet før Telia kom på banen og skulle fikse opp i andre typer problemer i borettslaget. Den gamle ruteren lagde aldri denne typen problemer.

Hei,

Om du kun har denne erfaringen med trådløs oppkobling, så ville jeg anbefalt å koblet til med kabel direkte.
Først da kan du gå på telia og si at dem har feil.

Trådløs oppkobling er veldig ofte påvirket av signaler/forstyrrelser fra andre naboer osv osv.

Lenke til kommentar

Du kan søke etter "f@st 3890v3" som er samme ruteren og eventuelle andre ekstraord på Engelsk. Jeg finner mange som har problemer med routerne fra det selskapet. Det er også en del av den typen som har chipper med kjente feil, men selv routerne med chipper uten kjente feil fungerer ofte dårlig.

https://hardforum.com/threads/is-this-a-modem-problem-or-is-it-something-else-need-help.1991069/

Eneste jeg kan tenke meg kan fungere er å sette statisk IP på maskinene da det eneste jeg kan forstå fra den linken er at det er noe feil med utsending av IP'er. Slå av DHCP på routeren kanskje.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Smaskifa said:

Jeg prøvde å søke opp dette problemet, men fikk ingen treff. Jeg fikk en ny Sagemcom 3890 V3 fra Telia for et par måneder siden. Meldinga var at nå skulle nettet bli tipp topp, raskere og mer stabilt. Det er kanskje raskere (aner egentlig ikke), men det er langt fra stabilt. På en nesten helt ny Lenovo V14 faller nettet stadig ut, jeg må koble meg av og på flere ganger. Noen ganger må pcn restartes. Wifi-driveren er oppdatert. Samme problem oppleves også av og til med en jobb pc.

Noen som har forslag til hva i all verden det er som foregår? Jeg hadde ikke dette problemet før Telia kom på banen og skulle fikse opp i andre typer problemer i borettslaget. Den gamle ruteren lagde aldri denne typen problemer.

Har samme modem, men kjører det i bridge opp mot Google wifi

Lenke til kommentar

Ok. Takk for respons. Skal sjekke ut de ulike tipsene. Var i kontakt med Telia i dag, men ble ikke akkurat veldig mye klokere av det. Fikk beskjed om å prøve å flytte det litt unna tv'n, det var vel det mest konstruktive.

Må si jeg er noe forundret over dette modemet. Vi ble lovet bedre og mer stabilt nett nylig, det var visstnok noen oppgraderinger på gang. Resultatet så langt har vært at det nye modemet er betraktelig mer vanskelig å ha med å gjøre enn det gamle. Det tok meg flere dager å få en Mill wifi-ovn opp og gå, aldri et problem på den gamle. Nå er det i tillegg altså tidvis slik at nettet forsvinner, tror også jeg betaler litt mer enn før.

Det kan ikke være den minste tvil om at det er et eller annet galt med det nye modemet sammenlignet med det gamle. Det er ikke en eneste detalj ved plassering, kabler eller noe annet relevant som ikke er identisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Smaskifa said:

Ok. Takk for respons. Skal sjekke ut de ulike tipsene. Var i kontakt med Telia i dag, men ble ikke akkurat veldig mye klokere av det. Fikk beskjed om å prøve å flytte det litt unna tv'n, det var vel det mest konstruktive.

Må si jeg er noe forundret over dette modemet. Vi ble lovet bedre og mer stabilt nett nylig, det var visstnok noen oppgraderinger på gang. Resultatet så langt har vært at det nye modemet er betraktelig mer vanskelig å ha med å gjøre enn det gamle. Det tok meg flere dager å få en Mill wifi-ovn opp og gå, aldri et problem på den gamle. Nå er det i tillegg altså tidvis slik at nettet forsvinner, tror også jeg betaler litt mer enn før.

Det kan ikke være den minste tvil om at det er et eller annet galt med det nye modemet sammenlignet med det gamle. Det er ikke en eneste detalj ved plassering, kabler eller noe annet relevant som ikke er identisk.

Mill-ovnene er et problem på mange nyere rutere. Jeg vil vel si at det heller er en dårlig løsning på Mill sin side enn en "feil" med så mange av ruterne på markedet. Mill-ovnene kan jo i en del tilfeller kreve innstillinger på en del rutere som kan redusere wifi-ytelsen ganske mye også (eks. at noen rutere må sette til 802.11g for at ovnene skal fungere). Typiske problemet for mange med Mill-ovnene er vel at de har en ruter som har 2,4 og 5 GHz på samme SSID, der ruteren automatisk velger hvilket frekvensbånd en klient skal benyttes. Så skal vel Mill-ovnen settes opp via telefonen og basere seg på wifi-innstillingene på den, og når da telefonen er på 5 GHz blir det "kluss". 

I utgangspunktet har 3390V3 temmelig OK maskinvare. WiFi-delen her er i praksis den samme som man finner i en rekke rutere fra Asus, Netgear, Linksys, TP-Link osv. Og da ikke de rimeligste modellene.

Er det slik at PC-en disconnecter rent wifi-messig? Er det andre enheter som samtidig som PC-en har problemer har nett? Eks. mobiltelefon? Litt uklart her om problemet slik sett eksempelvis ligger på forbindelsen inn til modemet - et problem som kan ha oppstått helt uavhengig av at du har byttet modem...

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 1.6.2021 den 21.24):

Er det slik at PC-en disconnecter rent wifi-messig? Er det andre enheter som samtidig som PC-en har problemer har nett? Eks. mobiltelefon? Litt uklart her om problemet slik sett eksempelvis ligger på forbindelsen inn til modemet - et problem som kan ha oppstått helt uavhengig av at du har byttet modem...

Har skjønt at Mill har en utfordring ja.

Det som skjer er at nettet slutter å fungere, etter noen sekunder kommer det melding om at det ikke er nett. Ikonet forandrer seg fra denne vifteformen til en globuslignende sak. Noen ganger kommer det automatisk tilbake ganske fort, andre ganger må jeg manuelt koble fra og tilbake. Enkelte ganger gjentar dette seg flere ganger i løpet av kort tid, eneste løsning er å restarte laptopen. Det løser problemet. Dette er noe som oppstod etter at vi fikk nytt modem, var aldri noe problem før det. Jeg har en Lenovo V14, nettverkskortet er oppdatert med siste versjon av driver.

Jeg har ikke lagt merke til samme problem på iphone. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Smaskifa said:

Har skjønt at Mill har en utfordring ja.

Det som skjer er at nettet slutter å fungere, etter noen sekunder kommer det melding om at det ikke er nett. Ikonet forandrer seg fra denne vifteformen til en globuslignende sak. Noen ganger kommer det automatisk tilbake ganske fort, andre ganger må jeg manuelt koble fra og tilbake. Enkelte ganger gjentar dette seg flere ganger i løpet av kort tid, eneste løsning er å restarte laptopen. Det løser problemet. Dette er noe som oppstod etter at vi fikk nytt modem, var aldri noe problem før det. Jeg har en Lenovo V14, nettverkskortet er oppdatert med siste versjon av driver.

Jeg har ikke lagt merke til samme problem på iphone. 

Tips kan også være å prøve en eldre utgave av driveren til nettverkskortet, hvis det er slik at det kun er denne PC-en som har problemer. Ikke alltid at nyeste driver fungerer best..... Hvilket wifi-kort er det forresten i PC-en? 

Må du omstarte eller holdet det å bruke troubleshooting-valget for nettverk? Den funksjonen omstarter vel gjerne nettverkskortet mer eller mindre. Tips blir ellers å se i Event Viewer om det står noe informasjon knyttet til nettverkskort/wifi i forbindelse med at du har problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også dårlig erfaring med F@st 3890V3.

Har vært i kontakt med Telia i kveld fordi ytelsen til 2.4 GHz nettverket til den enheten av F@st 3890V3 vi fikk i huset, er langt dårligere enn den forrige enheten Get leverte ut for noen år siden. Dårligere bitrate, dårligere rekkevidde.

Jeg har en trådløs blekkskriver (Canon TS8251), og den har, som de fleste av de hjemmeskriverne jeg har sjekket i kveld, kun 2.4 GHz nettverkskort.

I første omgang får jeg en ny enheten i tilfelle det er feil i den vi fikk for noen uker siden.
Blir det ikke noe bedre, får jeg vurdere å slå av Wi-Fi på F@st 3890V3 og bruke en av de fire LAN-portene til et eget aksesspunkt.

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 3.6.2021 den 8.43):

Tips kan også være å prøve en eldre utgave av driveren til nettverkskortet, hvis det er slik at det kun er denne PC-en som har problemer. Ikke alltid at nyeste driver fungerer best..... Hvilket wifi-kort er det forresten i PC-en? 

Må du omstarte eller holdet det å bruke troubleshooting-valget for nettverk? Den funksjonen omstarter vel gjerne nettverkskortet mer eller mindre. Tips blir ellers å se i Event Viewer om det står noe informasjon knyttet til nettverkskort/wifi i forbindelse med at du har problemer.

Takk, skal teste ut det. Har aldri kjørt troubleshoot faktisk, kan jo prøve det også en gang, for å se om det har noen effekt.

Lenke til kommentar
18 hours ago, ErlingR said:

Jeg har også dårlig erfaring med F@st 3890V3.

Har vært i kontakt med Telia i kveld fordi ytelsen til 2.4 GHz nettverket til den enheten av F@st 3890V3 vi fikk i huset, er langt dårligere enn den forrige enheten Get leverte ut for noen år siden. Dårligere bitrate, dårligere rekkevidde.

Jeg har en trådløs blekkskriver (Canon TS8251), og den har, som de fleste av de hjemmeskriverne jeg har sjekket i kveld, kun 2.4 GHz nettverkskort.

I første omgang får jeg en ny enheten i tilfelle det er feil i den vi fikk for noen uker siden.
Blir det ikke noe bedre, får jeg vurdere å slå av Wi-Fi på F@st 3890V3 og bruke en av de fire LAN-portene til et eget aksesspunkt.

Som jeg tidligere har nevnt i tråden så kjører jeg det. Modemet i bridge med Google Wifi som router. Har funket som fjell for meg i året jeg har brukt det :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt det modemet i flere år med en 100/10-linje hos Telia (Get) og det fungerte ikke veldig bra med wifi utenom når jeg var veldig nær ruteren, så jeg satte det i bridge-modus og har brukt mesh-løsning fra Netgear Orbi som ruter og det har vært dønn stabilt. Så jeg ville vurdert å sette Sagecom´en i bridge-modus og koble til en skikkelig wifi-ruter eller mesh-løsning

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som Teufelswerk og Hedonism skriver: Kjøp en orn'tlig trådløs router, kanskje med mesh-løsning for bedre dekning i leiligheten 🙂

Takk for å peke i den retningen!

Jeg antar med bridging så menes å bruke en av LAN-portene på F@st 3890V3 for å kable det opp mot en trådløs router? Og så er det omstilling i menyene som må gjøres? 

Jeg merker jeg heller mer og mer mot den løsningen, også fordi Sagecom-boksen tilsynelatende kun bruker TKIP kryptering og ikke AES på Wi-Fi nettene sine. Det hevdet ihvertfall IOS-dingser her i huset da jeg skulle få de inn på nettet. Jeg finner ikke noe sted i menyene til F@st 3890V3 hvor jeg kan endre det.

 Får se om ny HW fra Telia gir noe mer hastighet til 2.4 GHz nettet først..

Lenke til kommentar
ErlingR skrev (13 minutter siden):

 

Jeg antar med bridging så menes å bruke en av LAN-portene på F@st 3890V3 for å kable det opp mot en trådløs router? Og så er det omstilling i menyene som må gjøres? 

 

Bare følge guiden fra Telia her så settes den i bridge-modus:

https://www.telia.no/kundeservice/internett/nettverksinnstillinger-bredband/tradlost-modem/bridgemode/

Du kobler så til den nye trådløse ruteren din i port nummer 1 og da vil du komme på nett etter kort tid. Husk å slå av wifi i Sagecom-ruten. 🙂

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
13 hours ago, Hedonism said:

Bare følge guiden fra Telia her så settes den i bridge-modus:

https://www.telia.no/kundeservice/internett/nettverksinnstillinger-bredband/tradlost-modem/bridgemode/

Du kobler så til den nye trådløse ruteren din i port nummer 1 og da vil du komme på nett etter kort tid. Husk å slå av wifi i Sagecom-ruten. 🙂

Ville jo i utgangspunktet anta at når det settes i bridge mode, blir wifi også deaktivert....

Lenke til kommentar
NULL skrev (6 minutter siden):

OK. Betyr vel i praksis fortsatt egentlig ganske lite. Et wifi-nett uten trafikk gjør ikke så mye av seg...

Nei, men om alle enhetene dine husker dette wifi-netter så må du jo glemme det på dem eller så kobler de seg opp og ikke får noe forbindelse. Enklere å slå det av i ruteren da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...