Gå til innhold

Sony: – PlayStation 5-mangelen fortsetter inn i 2022


Anbefalte innlegg

Spartapus skrev (13 timer siden):

Har lurt på dette selv. Det gir ikke så mye mening å pøse millioner inn i store spillprosjekter som bruker siste hardware hvis det bare er en brøkdel av målgruppen har en PS5. Per i dag er det omtrent hundre millioner flere som eier en PS4 enn en PS5. Da gir det mer mening å utvikle til PS4, og så kan de med PS5 spille det med bakoverkompatibilitet. Men det er jo ikke spesielt positivt for utviklingen av spill totalt sett.

Det er ikke så mye å lure på egentlig, er bare å se på hva som skjedde med de andre generasjonene. Hvorfor skulle det vært noe annerledes denne gangen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos utvikling av nye spill: Det er en ting som har endret seg siden sist, og det er at PS5 er bakoverkompatibel med forrige generasjon. Det betyr at det ikke er noe teknisk som forhindrer at man lager forskjellige oppsett for hver konsoll(Ps4, ps4pro og ps5).

Så hvis tilgangen på PS5 maskiner forblir helt håpløs, skulle det ikke overraske meg om Sony tillater at studioene "PCifisere" spillene sine. Det spørs hvor mye press det blir fra spillere og utviklere eventuelt, og hvor hardt man setter seg på bakbeina på Sony HQ.

De har jo allerede gjort det med å lage PS5 versjoner av spill som ble lansert på PS4, som sagt: Ingen tekniske begrensninger.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (På 10.5.2021 den 18.28):

Sony har solgt nesten 8 millioner konsoller. Microsoft henger langt etter med "bare" nesten 5 millioner. Men det er ein win for MS?

I Norge. Her kan du få en series X etter rundt 1 måneds ventetid. Mens PS5 må du regne med å vente på i ett år eller lenger. Sier seg selv at mange som opprinnelig tenkte å gå for PS5, da heller går og kjøper seg en Xbox.

Etterspørselen i verden er større for PS5 åpenbart. Men Sony har nedprioritert Norge som marked. Kanskje fordi de har en så sterk posisjon her uansett, og regner med å beholde den nokså intakt selv med sviktende leveranser. Sony prioriterer nok marked med mer konkurranse hvor det er viktigere med gode leveranser. Xbox derimot ser ut til å prioritere Norge som marked. Sikkert av motsatt grunn, de ser en god mulighet til å ta markedsandeler fra Sony her på berget.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (3 timer siden):

I Norge. Her kan du få en series X etter rundt 1 måneds ventetid. Mens PS5 må du regne med å vente på i ett år eller lenger. Sier seg selv at mange som opprinnelig tenkte å gå for PS5, da heller går og kjøper seg en Xbox.

Etterspørselen i verden er større for PS5 åpenbart. Men Sony har nedprioritert Norge som marked. Kanskje fordi de har en så sterk posisjon her uansett, og regner med å beholde den nokså intakt selv med sviktende leveranser. Sony prioriterer nok marked med mer konkurranse hvor det er viktigere med gode leveranser. Xbox derimot ser ut til å prioritere Norge som marked. Sikkert av motsatt grunn, de ser en god mulighet til å ta markedsandeler fra Sony her på berget.

Men det er jo nettopp derfor PS er vanskeligere å få tak i. Fordi det er fleire som kjemper om samme bein.. Det at Xbox har mindre etterspørsel, men til tross, også sliter med leveranse, og ikkje minst, selger mindre konsoller enn PS, kan ikkje nedskrives som ein "win" for Microsoft.

 

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (23 minutter siden):

Men det er jo nettopp derfor PS er vanskeligere å få tak i. Fordi det er fleire som kjemper om samme bein.. Det at Xbox har mindre etterspørsel, men til tross, også sliter med leveranse, og ikkje minst, selger mindre konsoller enn PS, kan ikkje nedskrives som ein "win" for Microsoft.

 

Etterspørsel er en bit av puslespillet. Hvor Sony prioriterer å dekke etterspørselen er en annen.

Om Xbox Norge oppnår er høyere markedsandel på grunn av at Xbox er mer tilgjengelig enn PS5, er jo det selvfølgelig en «win» for Xbox i det norske markedet 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (4 minutter siden):

Hvor Sony prioriterer å dekke etterspørselen er en annen.

Det er ikkje eit bevisst valg å ikkje imøtekomme etterspørselen.  Både Sony og Microsoft er i høggir for å etterkomme etterspørselen. Derimot det som er sikkert, er at Sony lager fleire og selger fleire konsoller enn MS. Dette er ikkje ein win for Microsoft. 

 

Kron skrev (8 minutter siden):

Om Xbox Norge oppnår er høyere markedsandel på grunn av at Xbox er mer tilgjengelig enn PS5, er jo det selvfølgelig en «win» for Xbox i det norske markedet 

Det er ikkje ein "win" at Xbox ser seg nøgd med å være det triste alternativet, fordi etterspørselen til førstevalget er for stort i forhold til tilgjengeligheiten. Ja, det kan godt hende det er eit fåtall som velger Xbox siden det er litt lettere å få tak i. (Litt lettere, fortsatt ganske umulig for normal forbruker) Men at det skal ha nåke stort utslag på salgstallene, eller markedsandelen ser eg ikkje for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke en bevisst strategi bak hvor Sony sender produksjonen sin? Tror du virkelig på det? Det er helt åpenbart at Sony har en lanseringsstrategi for å maksimere de mål de har satt seg. Og forskjellige marked blir prioritert annerledes, ikke bare avhengig av etterspørsel. Blir en håpløs diskusjon å ha med deg om du ikke forstår deg på helt grunnleggende konsepter i å drive ett selskap, som markedsstrategi og analyse.

Fint at du har konkludert da på vegne av Xbox at økte markedsandeler i Norge ikke er en «win». Tror nok Xbox Norge vil være sterkt uenig med deg der. Og at en ventetid på 1 måned kontra ett år eller lenger ikke vil ha særlig betydning for mersalg fordel Xbox har jeg vanskelig for å se. Jeg vil tro at Xbox gjør noe veldig smart ved å maksimere utnyttelsen av at Sony nedprioriterer PlayStation bastionen Norge, for å få en større markedsandel her.

Ellers går bare diskusjonen i ring her. Med mindre du responderer med noe interessant, så setter jeg nok en strek for min deltakelse i «debatten» her. 

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):

Det er ikke en bevisst strategi bak hvor Sony sender produksjonen sin?

Selvfølgelig. Men eg har vel aldri påstått nåke annet? Det eg skreiv var at det ikkje var ein bevisst strategi å ikkje imøtekomme etterspørselen. Om du skal misrepresentere det eg skriver blir det ein håpløs diskusjon å ha med deg. Grunnleggende, etc etc, Konsepter. etc etc.

Og du har da vitterlig ikkje vist til nåke økt markedsandel for Xbox i Norge på bakgrunn av "ventetider på å bestille". Kor kan du sette deg i kø for å vente på ein Xbox, og få den innen ein månad?

Ellers må du gjerne finne kor mange PS5 Sony har solgt i norge kontra MS og Xbox.. Venter i spenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig. Men eg har vel aldri påstått nåke annet? Det eg skreiv var at det ikkje var ein bevisst strategi å ikkje imøtekomme etterspørselen. Om du skal misrepresentere det eg skriver blir det ein håpløs diskusjon å ha med deg. Grunnleggende, etc etc, Konsepter. etc etc.

Og du har da vitterlig ikkje vist til nåke økt markedsandel for Xbox i Norge på bakgrunn av "ventetider på å bestille". Kor kan du sette deg i kø for å vente på ein Xbox, og få den innen ein månad?

Ellers må du gjerne finne kor mange PS5 Sony har solgt i norge kontra MS og Xbox.. Venter i spenning.

Du skrev at det ikke var en bevisst strategi å ikke imøtekomme etterspørselen(i Norge). Men det er jo nettopp hva det er. Sony nedprioriterer Norge, og etterspørselen her for å fokusere på andre marked først. Selvfølgelig i tråd med sine vedtatte strategier og mål. Og når du skriver det så kan du ikke samtidig mene at Sony har en bevisst strategi for hvor de sender produksjonen sin. Dette er to sider av samme mynt. Du kan ikke ha det ene uten det andre. Så jeg har ikke misrepresentert deg, da har du i så fall gjort det selv.

Tall for salg av konsollene i Norge er ikke åpent tilgjengelig. Det vet du helt sikkert. Så man kan ikke gjøre annet enn å spekulere. Men det er logisk at den store forskjellen i ventetid fører til en betydelig forskyvning av markedsandeler i retning Xbox. Mange ønsker en neste generasjons konsoll nå, og er ikke villige til å vente over ett år, kanskje lenger på en PS5, når de kan får en Xbox etter en måned. Selv om man ellers ville foretrukket PS5 om den var tilgjengelig. Hvor jeg får det fra at man kan få en Xbox etter en måneds tid fra bestilling? Elkjøp. Jeg bestilte min Xbox tidlig i april, og fikk den utlevert tidlig mai under 1 måned senere. De som bestiller i mai fra Elkjøp vil få konsollen i løpet av juni. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):

Du skrev at det ikke var en bevisst strategi å ikke imøtekomme etterspørselen(i Norge). Men det er jo nettopp hva det er.

Skreiv ingenting om prioritering i henhold til Norge. Mulig det var ein klønete kommentar. Men det var meir meint som ein generell kommentar på at Sony driver ikkje å bevisst holder tilbake konsoller/produserer for lite, for å skape ein enorm etterspørsel som då ikkje blir nådd. Altså, at det ikkje er ein bevisst strategi fra Sony å ikkje imøtekomme etterspørselen. At Norge blir nedprioritert er nåke heilt annet. Men for meg blir det kun spekulasjoner fra din side. For meg virker det som Sony jobber på høggir for å mette markeder rundt om i verden. Norge er neppe langt nede på prioriteringslista, mtp vår kjøpskraft.

Og nei, Xbox er ikkje den skinnende knekten som kjem inn og redder etterspørselen i Norge. Begge konsoller sliter med å imøtekomme etterspørselen. Men om Elkjøp har 1 måneds ventetid på XSX, er det jo bedre enn PS5. Uten at nåken av oss kan annet enn å spekulere i kor lang tid det tar å skaffe seg ein PS5. For meg tok det akkurat 1 måned. 3 månader på neste og 5 på den eg bestillte først. (avbestilte dei som tok lengst tid)

Kron skrev (1 time siden):

Så man kan ikke gjøre annet enn å spekulere.

Bingo. 

 

Kron skrev (1 time siden):

Men det er logisk at den store forskjellen i ventetid fører til en betydelig forskyvning av markedsandeler i retning Xbox.

Du var jo nettopp inne på nåke lurt. At det er kun spekulering. For så å insinuere at du sitter på fasiten rett etterpå. Nei det er ingenting som tyder på at det lille markedet i Norge, og forskjellen på ventetid på konsollen vil ha ein betydelig forskyvning i markedsandelen i favør Xbox.

At det finnes folk som sitter på gjerdet i henhold til kva konsoll dei har tenkt seg, og vil naturlig falle på Xbox siden, mtp tilgjengeligheit, er mulig. Men det antallet tror eg du blåser ut av proposjoner. Bare ta deg ein titt på PS5 bestilling, levering tråden, og sjå kor mange som faktisk klarer å skaffe seg ein konsoll på dagen, til tross for "1 år leveringstid" som du påstår.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (På 13.5.2021 den 16.55):

Men det er logisk at den store forskjellen i ventetid fører til en betydelig forskyvning av markedsandeler i retning Xbox. 

Er det ikke like logisk å tro at ventetiden på konsollene representerer etterspørselen?

Om du bare må vente 1 måned på Xbox, som vi vet Microsoft har produsert mindre av, så tyder jo det sterkt på at det er færre som kjøper denne.

Altså blir det en mindre markedsandel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Iki skrev (På 15.5.2021 den 15.01):

Er det ikke like logisk å tro at ventetiden på konsollene representerer etterspørselen?

Om du bare må vente 1 måned på Xbox, som vi vet Microsoft har produsert mindre av, så tyder jo det sterkt på at det er færre som kjøper denne.

Altså blir det en mindre markedsandel.

Nei, det er ikke logisk. For du likestiller på denne måten alle de forskjellige markedene Xbox selges i, og du forutsetter at Microsofts salgsstrategi er helt lik over alle marked de selger konsoller i. Som igjen er ulogisk.

Men du tar ikke helt feil heller. Ventetid er en indikator på etterspørselen. Men det representerer ikke hele etterspørselen. Det må ses i sammenheng. Og alle tall for å danne ett fullt bilde av dette er neppe tilgjengelig. 

F.eks. Vi har 2 marked. Marked A hvor 100 personer har satt seg på venteliste. Og marked B hvor 10 personer har satt seg på venteliste. Microsoft leverer 100 konsoller til Marked A og dekker inn alle som sto på venteliste, slik at det gjenstår 0 personer på ventelisten. Til Marked B leverer Microsoft bare 5 konsoller, og dekker bare inn halvparten av ventelista. Hvor det da gjenstår 5 på ventelista i dette markedet.

Her har man altså lengre ventetid i Marked B, og med din logiske slutning ville du da ha konkludert med at Marked B hadde høyest etterspørsel. Men siden vi har alle tallene tilgjengelig her, kan vi enkelt peke på at Marked A har hatt høyest etterspørsel. Og så kan vi bytte ut personer med % av befolkningen for å f.eks få ett mål på hvor stor etterspørselen er i forhold til markedets totale antall mennesker. Slik kan man lettere sammenligne Norge med USA for eksempel. Og så kan du hive på flere titalls flere marked, og da skjønner du kanskje at dette blir veldig komplisert, og det ikke blir så lett å tyde etterspørselen i hvert enkelt marked likevel. I hvert fall når man mangler alle relevante data.

Alle disse tallene sitter Microsoft med og tallknuser. Og dette er noe som er med på å kontinuerlig forme salgstrategien de jobber etter. De er svært forsiktig med hva de offentliggjør, siden det alltid er en mulighet for at konkurrentene kan bruke det mot dem i sine egne salgsstrategier igjen. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...