Gå til innhold

Hva skjer med feriepenger når jeg sluttet i mai?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du jobbet i 2020 får du nok utbetalt som vanlig nå i juni eller sammen med siste lønning. Feriepengene du har tjent opp de 5 første i 2021 får du enten samtidig som siste lønning eller neste år. Det tror jeg varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Jeg fikk velge når jeg byttet. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, NoPain74 said:

Det du jobbet i 2020 får du nok utbetalt som vanlig nå i juni eller sammen med siste lønning. Feriepengene du har tjent opp de 5 første i 2021 får du enten samtidig som siste lønning eller neste år. Det tror jeg varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Jeg fikk velge når jeg byttet. 

Aha. Skjedde det ikke en endring fra i fjor eller noe om at bedrifter måtte sette feriepengene til side? I så fall har vel ikke bedriften noe å vinne på å ruge på pengene til neste sommer? Eller stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke.

Det firma jeg jobbet var et såpass stort firma at det spilte ikke mye rolle for de øknomisk, bare hva som var mest/minst administrasjon. De ville helst betale det ut med en gang fordi det var enklere for de, men jeg ba om å få det i juni neste år så jeg ikke skulle få mindre neste år da jeg aldri hadde klart å spare de så lenge selv 🙂

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (10 timer siden):

Aha. Skjedde det ikke en endring fra i fjor eller noe om at bedrifter måtte sette feriepengene til side? I så fall har vel ikke bedriften noe å vinne på å ruge på pengene til neste sommer? Eller stemmer ikke det?

Nei, feriepenger behandles ikke spesielt. Det er kun forskuddstrekket, dvs de pengene bedriften trekker i skatt av lønna di, som settes på egen konto og som ikke kan brukes til andre ting.

Du har rett til å få alle feriepengene, både for 2020 og 2021, når du avslutter arbeidsforholdet. Mange arbeidstakere synes riktignok det er mer praktisk å få feriepenger av årets inntekt neste år og avtaler det med gammel arbeidsgiver, det er opp til dere om dere heller vil det.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar
32 minutes ago, nVIDIAsucks said:

Ferieloven § 11 (3):

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

Dette skjer vanligvis første lønnskjøring etter avsluttet arbeidsforhold. 

Lenke til kommentar
Anti LFC skrev (5 minutter siden):

må man i slike tilfeller skatte av feriepengene man får utbetalt inneværende år, som vanlig inntekt? Vil det ikke være veldig gunstig å isåfall spørre (ex) arbeidsgiver om å holde igjen feriepengeutbetalingen til 2022? 

Ja, men nei. Man skatter alltid av feriepenger. Men man trekkes litt ekstra skatt resten av året for å kunne få feriepengene uten skattetrekk i forbindelse med ferie. Den eneste situasjonen hvor det er mer skattemessig gunstig å få feriepenger utbetalt neste år er om du forventer at skattesatsen din neste år blir lavere. 

Lenke til kommentar
-Siberian- skrev (21 timer siden):

Aha. Skjedde det ikke en endring fra i fjor eller noe om at bedrifter måtte sette feriepengene til side? I så fall har vel ikke bedriften noe å vinne på å ruge på pengene til neste sommer? Eller stemmer ikke det?

Det har vært foreslått av enkelte politikere. Det forslaget har p.t. ikke blitt noe av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Den eneste situasjonen hvor det er mer skattemessig gunstig å få feriepenger utbetalt neste år er om du forventer at skattesatsen din neste år blir lavere. 

Nja, er det det? Ta følgende eksempel: Du har en årslønn på ca 650K i år og så bytter jobb til en like godt betalt jobb i desember. Dersom feriepengene blir utbetalt sammen med siste lønn tjener du totalt 720K i år og 580K neste år.

Effekten av det mot å få feriepengene neste år blir da:

  • Ca 70K havner på 3. trinn i trinnskatten og beskattes med 9% ekstra skatt, dvs ca 6300
  • Neste år er lønnen en god del under 6G og du får lavere opptjening i folketrygden - nøyaktiv verdi er vanskelig å estimere. Siden årets lønn er vesentlig over 6G allerede kompenseres ikke tapet på noen måte.

Nå er jo dette et nøye utvalgt scenario, men det skal ikke så mye til for at det er ugunstig å få feriepenger utbetalt samme år som man slutter. Det gjelder mange som tjener rundt et av trinnnene i trinnskatten eller rundt 6G mtp folketrygden. Det eneste store unntaket jeg kommer på er om man vet man får en dramatisk lønnsøkning neste år, da er det ofte gunstig å få utbetalt feriepengene med en gang.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...