Gå til innhold

Denne el-båten skal frakte turister inn i verdensarvfjordene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende prosjekt, og håper de lykkes.

Og interessant at "vingen" ser ut til å monteres som en fast del mellom skrogene, i motsetning til en hev/senkbar hydrofoil som man ser på andre båter, spesielt de som ikke er katamaraner.

Mulig det bare er jeg som ikke har sett dette før, men uansett, artig å lære og se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utviklingen innen foildesign er spennende. Hvor stor følsomheten for last er vet jeg ikke, men naturlovene vet alltid å ta seg betalt på en eller annen måte.

Denne båten har vel en slags fast rute, så batteribehovet kan planlegges ut fra dette, og med 13 ombord. (12pass. og båtfører, Ca.1000 kg. last).

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Det blir litt for pinglete i forhold til hva det finnes av bensindrevne utenbordsmotorer. Kanskje de kan konkurrere med bensin om 20-30 år.

De leverer noe helt annet - mindre forurensning, men ikke minst en annen opplevelse - fravær av motorstøy for å nyte det som er poenget med en sånn tur, naturopplevelsen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (14 timer siden):

Utviklingen innen foildesign er spennende. Hvor stor følsomheten for last er vet jeg ikke, men naturlovene vet alltid å ta seg betalt på en eller annen måte.

Denne båten har vel en slags fast rute, så batteribehovet kan planlegges ut fra dette, og med 13 ombord. (12pass. og båtfører, Ca.1000 kg. last).

 

Ut fra aritkkelen virker den som farten på båten blir 25 knop (takket være lav vekt på skroget, vinger og lite batteri). Høres veldig bra ut, spør du meg. Bildet ditt viser derimot et monster som representerer det verste ved båter, masse motstand og kvalmende energibruk ved høy fart. Takke meg til de første høyreiste og elegante hydrofoilene som gikk på Vestlandet på sekstitallet (riktig nok erstattet av flotte og mer robuste katamaraner senere)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skrives ingenting om rekkevidde og hastighet. 25 knop er for lite fart for å gi den ekstra opplevelsen som mange søker når de betaler for opplevelsen. Normal hastighet for disse 30 - 50 knop og flere av verstingene passerer 60 knop. Hastigheten på vannet er en opplevelse i seg selv, og da nytter det ikke tilby noe som daffer rundt i 25 knop.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (11 minutter siden):

Ut fra aritkkelen virker den som farten på båten blir 25 knop (takket være lav vekt på skroget, vinger og lite batteri). Høres veldig bra ut, spør du meg. Bildet ditt viser derimot et monster som representerer det verste ved båter, masse motstand og kvalmende energibruk ved høy fart. Takke meg til de første høyreiste og elegante hydrofoilene som gikk på Vestlandet på sekstitallet (riktig nok erstattet av flotte og mer robuste katamaraner senere)!

Jo takk, men hva var det som var så ille med det jeg skrev, alt er sant?

Fart og vekt koster alltid ekstra når en båt skal løfte seg opp av vannet, og bevege seg over skrogfart, uansett type fremdrift.

Båten på bildet har plass til 12 pass. og en styrepos.

Du må ha lest feil mellom linjene...

Lenke til kommentar
Kjetil12345 skrev (3 timer siden):

Det skrives ingenting om rekkevidde og hastighet. 25 knop er for lite fart for å gi den ekstra opplevelsen som mange søker når de betaler for opplevelsen. Normal hastighet for disse 30 - 50 knop og flere av verstingene passerer 60 knop. Hastigheten på vannet er en opplevelse i seg selv, og da nytter det ikke tilby noe som daffer rundt i 25 knop.

Hvis man vil oppleve høy fart, så er kanskje ikke det en ønsker i en idyllisk vestlandsfjord. Når det gjelder hastighet så står det i artikkelen at båten akselererte raskt til 25 knop.

 

KjeRogJør skrev (3 timer siden):

Jo takk, men hva var det som var så ille med det jeg skrev, alt er sant?

Jeg skrev ikke et ord om at det ikke er sant det du skrev!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 7.5.2021 den 17.05):

Hvis man vil oppleve høy fart, så er kanskje ikke det en ønsker i en idyllisk vestlandsfjord. Når det gjelder hastighet så står det i artikkelen at båten akselererte raskt til 25 knop.

 

Jeg skrev ikke et ord om at det ikke er sant det du skrev!

《Bildet ditt viser derimot et monster som representerer det verste ved båter, masse motstand og kvalmende energibruk ved høy fart.》

Skjønner bare ikke hvor du fant grunnlag for disse karakteristikkene...(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...