Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Brannsikkert skap til alle husets li-ion batterier?


Anbefalte innlegg

Er det andre enn meg som bekymrer seg for mulig brannfare med alle mulige li-ion-batterier liggende i huset? Telefoner, nettbrett, bærbare PC-er, tannbørster og barbermaskiner, lommelykter, vertøy, hagemaskiner og sikkert noen andre kategorier batteridrevne dingser jeg ikke kommer på i farten. Det liksom nok at én slik dings har et defekt batteri som tar fyr.

Ikke at jeg ligger våken om natten av bekymring, men jeg lurer på om det er litt naïvt å ha alle disse batteriene liggende i skuffer og skap og stående fremme på benker og diverse andre steder rundt om i hele huset. Jeg kan jo ikke kvitte meg med dem, heller, for alt er i bruk et par ganger i året eller oftere.

Er dette noe man egentlig burde ta grep for å begrense faren ved? F.eks. skaffe et brannsikkert skap og lagre mest mulig der når det ikke er i bruk? Noen andre som har gjort seg noen tanker om dette? Er faren såpass liten at selv med mange dusin slike batterier liggende i all overskuelig fremtid (til mindre brannfarlig batteriteknologi overtar) så er risikoen liten nok til at det ikke er verdt å bry seg? Føler det er vanskelig å få en omtrentlig størrelse på risikoen ved dette.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bergenseren faren ved å ha de ca 50% oppladet.

De fleste branner starter vel med at batteriet har vært helt tomt i lang tid og man da prøver å lade det. Eller at det har fysiske skader.

Fulladet batteri er heller ikke bra i lengden.

Esit: bergenseren 😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Faren er liten og jeg ville ikke gjort særlig tiltak på dette. De aller aller fleste branner har andre årsaker enn batterier, selv om ca alle har store mengder batterier.

Det er viktigere å ha god brannvarsling, altså f.eks seriekoblede brannvarslere, brannalarm tilkoblet alarmselskap eller kanskje brannvarsler med app, slik at man får alarm på telefonen. Og om jeg skulle bruke noen tusenlapper på mer brannsikring så ville jeg heller brukt pengene på f.eks:

- Husbrannslange eller ekstra brannslukkningsapparat.

- Komfyrvakt.

- Bytte tørketrommel oftere.

- Få elektriker til å gå over elanlegget og foreslå forbedringer.

- Bytte ut gamle skjøteledninger (eller f.eks få byttet ut dobbel stikkontakt med firedobbel stikkontakt der det er behov).

- Bli kvitt alle gamle glødepærer. LED gir mye mindre varme.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Liten sjanse for at produkter med litiumbatterier som er kjøpt i Norge på en velkjent butikk tar fyr. Er ikke spesielt bra for bussiness at produktene tar fyr så produsenter ønsker som oftest å sikre seg godt mot slikt for å beskytte merkevaren sin. 

Om det frarøver deg nattesøvnen din så kan du alltids kjøpe lipo-safe ladeposer som er laget for beskytte mot batterier som tar fyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ein risiko, men sett opp mot kor mange slike batteri som finnes i ei vanleg husholdning så er den samla risikoen lav.

Har du muligheit må du gjerne bruker brannsikkert skap, men det er nok både litt overkill i forhold til risikoen, og trur også at løysinga er sårbar fordi du ikkje kjem til å orke å legge alle slike ting tilbake i skapet etter bruk. Då må du i så fall ha eit skap på badet til elektrisk tannkost, eit på stova til mobil og PC, eit i garasjen til drillen, osv. Skal du bruke det brannsikre skapet til å oppbevare slike dingsar når du er bortreist så kan det være litt meir aktuelt, men for dagleg bruk så trur eg det blir for tungvindt.
Det er heller ikkje nokon fordel å ha alle dingsane 

Heilt konkret så vil du nok få størst sikkerheit for liten kostnad og arbeid ved å:

- Invester i brannvarsling, helst seriekopla detektor på alle rom, tidleg varsel gir gode muligheiter for å gripe inn og sjølvsag evakuere ut om nødvendig.

- Reduser talet på batteri i huset. Det er kanskje ikkje nødvendig å ha ei skuff full med gamle mobiltelefonar og laptoppar som du ikkje bruker meir. Vanlege brukte batteri bør du avlevere som e-avfall så snart som råd, unngå å samle alle brukte batteria på ein plass der det kan oppstå kortslutning. Om nødvendig tape over polane på batteriet for å unngå kortslutting om det ligg laust saman med andre batteri eller metalldelar.

- Tenk på kvar du har dingsane dine, særleg under lading. Som hovudregel bør du prøve å legge frå deg dingsane på harde flater, helst ubrennbare. Særleg under lading. Stort sett så er det slik at når det blir varmgang og røykutvikling i batteriet så er det ikkje nok energi til at sjølve dingsen tek fyr. Ofte vil den "berre" smelte. Ligg laptoppen på ei bordflate utan duk så skal det mykje varme til før bordplata eller himlinga tek fyr, ligg imidlertid nettbrettet i sofaen eller i vinduskarmen så skal det mindre til før at ein eventuell brann får spreie seg til sofaen eller gardinene.

 

Så du vil kunne redusere faren mykje om du unngår å bruke elektroniske dingsar i sofaen eller senga, at den elektriske tannkosten får stå å lade på benkeplata, og at drillen ikkje står til lading heilt inntil dunken med spylarvæske i garasja. Med tidleg varsel frå brannalarmanlegget vil du i dei fleste tilfeller kunne avverge brannspredning ved å plugge frå straumen eller kaste dingsen ut av huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...