Gå til innhold

Alternativer til lærerjobb?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har jobbet som lærer i rundt 10 år nå. Kjenner at jeg er begynt å bli ganske så lei, og kunne godt tenkt meg å prøve meg i et annet yrke. Jeg vet at statistisk sett så er læreryrket et yrke som har flest av de som jobber med andre yrker enn det de er utdannet som. Synes likevel det er litt vanskelig å vite hvilke type jobber jeg bør se etter og hvilke jobber som har behov for min kompetanse. Det mest åpenbare er kanskje administrasjonsstillinger eller rådgiver-stillinger, men litt usikker på om dette er noe jeg har lyst til. Høres muligens enda mer kjedelig ut. I mine år som lærer har jeg bestandig hatt IKT-ansvar og har hatt mye kursing og opplæring av andre ansatte i bruk av digitale hjelpemidler. Synes dette er noe jeg får bra til egentlig. Har derfor sett litt på om det er jobber innen IT som kan være aktuelt, som ikke nødvendigvis krever at du er koder eller systemadministrator o.l. Har funnet noen stillinger som er interessant (går på opplæring, kursing, rådgivning o.l innenfor IT), og venter på om jeg kan være aktuell. Men stiller nok sikkert ikke først i køen. Lurer på om noen har tips om hvilke typer stillinger jeg kan være aktuell for, eller hva jeg bør se etter?

Er adjunkt, og lønnen er jo helt ok, men hadde slettes ikke hatt noe i mot å få et lite lønnshopp dersom det er mulig. Jeg vet om tidligere lærere som f.eks. jobber i administrasjon i offshore og lignende, men disse har hatt kontakter som har gjort det mulig. Svært trangt nåløye. Har også lekt litt med tanken på å jobbe på norsk skole utenlands, for å få opplevd en ny kultur som kanskje gir meg litt mer motivasjon for læreryrket. Er dog ikke så veldig mange norske skoler utenlands lengre, og her er også nåløyet ganske trangt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oddeh skrev (4 minutter siden):

Ønsker du en IT-jobb som betaler bedre eller like bra som adjunkt så må du nok minimum ha bachelor innen IT.

Ja, som sagt så regner jeg ikke med å være først i køen på slike stillinger. Men til tider dukker det opp IT-relaterte stillinger som ikke nødvendigvis krever mye teknisk kompetanse, og enkelte har ikke krav om spesifikk utdanning innenfor IT. Rådgiverstillinger, opplæring etc. For eksempel så har ATEA en egen skoleavdeling der de tidligere har etterlyst folk med pedagogisk erfaring fra bruk av IKT i skole til rådgiverstillinger. Virker som rådgivere har et lite hakk høyere lønn enn hva en adjunkt har, etter det jeg leser, så er vel ikke helt umulig at man kan være heldig å lande en jobb som gir et lite lønnshopp..?

Lenke til kommentar

Hva er ditt spesialområde innen pedagogikk og hva føler du at du kan eller behersker innen IT? Hva med underviser på høyskole/universitet innen IT? Flere av mine undervisere på universitetet var av mange bakgrunner og ulike nivå. 
update: vi hadde en rådgiver/avdelingsleder som delvis underviste. Det høres ut som noe for deg.

Endret av oddeh
Lenke til kommentar
oddeh skrev (43 minutter siden):

Hva er ditt spesialområde innen pedagogikk og hva føler du at du kan eller behersker innen IT? Hva med underviser på høyskole/universitet innen IT? Flere av mine undervisere på universitetet var av mange bakgrunner og ulike nivå. 
update: vi hadde en rådgiver/avdelingsleder som delvis underviste. Det høres ut som noe for deg.

Interessant. Er i utgangspunktet engelsklærer, med noen flere fag i bakhånd. Siden jeg har vært IKT-admin så behersker jeg ganske godt Office365, Teams, Onedrive, Sharepoint, og flere skoleadministrasjonssystemer. Underviser elever med ipad så har god peiling på administrering av disse og hvilke apper som er bra osv. Vært på kurs i ganske basic bruk av koding i klasserommet.

Trodde dersom man skulle undervise innen IT på såpass høyt nivå så burde man ha noen form for IT-utdanning i tillegg til pedagogikken?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
1 hour ago, shomesx said:

Hei,

Har jobbet som lærer i rundt 10 år nå. Kjenner at jeg er begynt å bli ganske så lei, og kunne godt tenkt meg å prøve meg i et annet yrke. Jeg vet at statistisk sett så er læreryrket et yrke som har flest av de som jobber med andre yrker enn det de er utdannet som. Synes likevel det er litt vanskelig å vite hvilke type jobber jeg bør se etter og hvilke jobber som har behov for min kompetanse. Det mest åpenbare er kanskje administrasjonsstillinger eller rådgiver-stillinger, men litt usikker på om dette er noe jeg har lyst til. Høres muligens enda mer kjedelig ut. I mine år som lærer har jeg bestandig hatt IKT-ansvar og har hatt mye kursing og opplæring av andre ansatte i bruk av digitale hjelpemidler. Synes dette er noe jeg får bra til egentlig. Har derfor sett litt på om det er jobber innen IT som kan være aktuelt, som ikke nødvendigvis krever at du er koder eller systemadministrator o.l. Har funnet noen stillinger som er interessant (går på opplæring, kursing, rådgivning o.l innenfor IT), og venter på om jeg kan være aktuell. Men stiller nok sikkert ikke først i køen. Lurer på om noen har tips om hvilke typer stillinger jeg kan være aktuell for, eller hva jeg bør se etter?

Er adjunkt, og lønnen er jo helt ok, men hadde slettes ikke hatt noe i mot å få et lite lønnshopp dersom det er mulig. Jeg vet om tidligere lærere som f.eks. jobber i administrasjon i offshore og lignende, men disse har hatt kontakter som har gjort det mulig. Svært trangt nåløye. Har også lekt litt med tanken på å jobbe på norsk skole utenlands, for å få opplevd en ny kultur som kanskje gir meg litt mer motivasjon for læreryrket. Er dog ikke så veldig mange norske skoler utenlands lengre, og her er også nåløyet ganske trangt..

Jeg er i en ganske lignende situasjon som deg.. minus at jeg har jobbet 3 år fremfor dine 10. Den harde sannheten er at enten så må du belage deg på å studere, ta et lønnstap, eller være meget heldig gjennom kontakter slik du beskriver.. Jeg tenker uansett at det viktigste er å kartlegge hvilke type jobber du faktisk kunne tenke deg. Lønnsforskjellene i Norge er uansett såpass små i Norge at med mindre du lever økonomisk helt på grensa nå så tenker jeg at din trivsel og at du finner noe du virkelig liker er bedre enn å bare hoppe på første og beste. Jeg for min del har søkt meg jobber på alt fra fritidsklubber til rådgivningstillinger.. fått et par intervjuer og det er tydelig at lærerkompetansene er verdt noe - men de søker ofte folk med andre spesifikke utdannelser, selvom lærerutdannelsen kan være relevant.

Lykke til.

Lenke til kommentar
justus skrev (39 minutter siden):

Jeg er i en ganske lignende situasjon som deg.. minus at jeg har jobbet 3 år fremfor dine 10. Den harde sannheten er at enten så må du belage deg på å studere, ta et lønnstap, eller være meget heldig gjennom kontakter slik du beskriver.. Jeg tenker uansett at det viktigste er å kartlegge hvilke type jobber du faktisk kunne tenke deg. Lønnsforskjellene i Norge er uansett såpass små i Norge at med mindre du lever økonomisk helt på grensa nå så tenker jeg at din trivsel og at du finner noe du virkelig liker er bedre enn å bare hoppe på første og beste. Jeg for min del har søkt meg jobber på alt fra fritidsklubber til rådgivningstillinger.. fått et par intervjuer og det er tydelig at lærerkompetansene er verdt noe - men de søker ofte folk med andre spesifikke utdannelser, selvom lærerutdannelsen kan være relevant.

Lykke til.

Hyggelig med synspunkter fra en annen lærer. Vurderer du selv å studere noe annet? Har vært innom tanken før, men må innrømme at det er nesten ikke et bein i kroppen som har lyst å sette seg ned med studier igjen. Hele livet mitt så langt har vært skole, enten å bli lært, eller å lære bort, så helst kunne jeg tenkt meg å prøve noe vekk fra skolesystemet. Det trygge med lærerjobben er jo at du er sikret deg jobb så og si hvor enn du vil i landet, så det er liten risiko ved å prøve "noe nytt". Du kan alltids gå tilbake til lærerjobben om du vil det.

Det kjipe er at du stort sett ikke har noe rom for å bli "forfremmet". Du kan være en enormt dyktig lærer men du vil fortsatt være på samme plass, med mindre du får lyst til å bli rektor eller lignende. Jeg kjenner noen lærere som gjør en helt sinnsyk jobb, mye mer enn det jeg gjør, og jeg tenker alltid hvor synd det er at de ikke tjener mer for den jobben de gjør. Det er nok ofte dette som gjør at mange blir lei etter hvert og ser etter andre yrker med høyere lønn og større muligheter. Enig i det siste du sier, lærerkompetanse er absolutt verdt noe. Det gjelder bare å finne mulighetene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
31 minutes ago, shomesx said:

Vurderer du selv å studere noe annet? Har vært innom tanken før, men må innrømme at det er nesten ikke et bein i kroppen som har lyst å sette seg ned med studier igjen. 

 

Enig med deg her, føles på mange måter som to skritt tilbake å studere igjen...Har søkt litt ymse studier nå når firsten gikk ut 15. April, alt fra programmering til rådgivning og årstudium psykologi.. Om jeg kommer til å begynne på en av dem om jeg får tilbudet, det gjenstår å se, men jeg er der at jeg helst vil rett inn i jobb, selvom det betyr å gå ned vesentlig i lønn og starte på gulvet og jobbe meg opp.

31 minutes ago, shomesx said:

Det kjipe er at du stort sett ikke har noe rom for å bli "forfremmet". Du kan være en enormt dyktig lærer men du vil fortsatt være på samme plass, med mindre du får lyst til å bli rektor eller lignende. Jeg kjenner noen lærere som gjør en helt sinnsyk jobb, mye mer enn det jeg gjør, og jeg tenker alltid hvor synd det er at de ikke tjener mer for den jobben de gjør. Det er nok ofte dette som gjør at mange blir lei etter hvert og ser etter andre yrker med høyere lønn og større muligheter. 

Læreryrket er en dårlig deal hvis man er karriæremenneske. Det er også en dårlig deal hvis du legger inn en ekstra innsats, fordi det eneste du "får igjen for det det" er at elevene/studentene gjør det bedre/får det bedre fordi du er en god lærer. Dette handler både om skolenes dårlige økonomi men også kultur... Det er rett og slett ikke kultur for å gi lærere bonuser, overtidsbetalt, ekstra for ditt, ekstra for datt. Det nærmeste man kommer, og egentlig en av de få tingene jeg har hørt om, er eksempelvis i Bærum Kommune får man mer i lønn som lærer hvis man har så og så mange studiepoeng i spesifikke fag de ønsker seg, eksempelvis naturfag og matte, noe som jeg syns er ganske dølt da jeg har møtt folk med både 180 og 60 studiepoeng i matte, hvor det er ikke opplagt at h*n med 180 alltid er den beste læreren av de. Min personlig mening er at skoleverket i Norge er alt for mye "alle med" - det jeg mener er; alt skal være likt, i alle paraleller, alle skal være med, alltid - for enhver pris. Nå bruker jeg meg selv som eksempel her, men jeg har blitt bedt om å lage så enkle opplegg, at alle får de til og at en assistent kan gjennomføre de like bra som meg i både samfunnsfag og kroppsøving. Dette var for "å sikre at undervisningen er HELT like i 9A,B,C,D" .. og greit nok, jeg kan helt fint snekre gode opplegg for kolleger - men jeg ble ikke lærer for å lage skuddsikre enkle opplegg som er så lette at hvem som helst kan levere undervisningen samt at alle elevene klarer det på første forsøk.  Det dette gjør med lidenskapelige og kreative lærere er at det går på psyken løs fordi de får ofte ikke drive deg jeg kaller utforskende læring. Det er kjipt å si det, men trenden jeg ser er at "de gode" og kreative lærerne er ofte de som gir seg fordi de ikke får nok spillerom i dagens skoleverk. Igjen sitter du med en gjeng bitre damer i 40-50 åra, som gjør alt "etter boka"  og aldri finner på noe nytt og bare "snur bunken" på undervisnings oppleggene sine og gjør det samme om og om igjen (unnskyldning generalisering, men mange er der). Liten digresjon det der, mye jeg satt inne med gitt :rofl:

Jeg personlig kunne godt tenkt meg å jobbe med IT, gjerne på lavt nivå, gjerne kundebehandling, rådgivning, help desk etc.. men for utenom studiene jeg har søkt og en og annen jobb på Finn som jeg søker på uten anelse om jeg får napp syns jeg det er vanskelig. Takk for at du skrev denne posten, hjelper meg å stadig vekk åpne øya for nye muligheter og ikke bare tenke at det er en vei til rom.

Endret av Slettet-grkpmGQW
Lenke til kommentar
justus skrev (3 minutter siden):

Det dette gjør med lidenskapelige og kreative lærere er at det går på psyken løs fordi de får ofte ikke drive deg jeg kaller utforskende læring. Det er kjipt å si det, men trenden jeg ser er at "de gode" og kreative lærerne er ofte de som gir seg fordi de ikke får nok spillerom i dagens skoleverk. Igjen sitter du med en gjeng bitre damer i 40-50 åra, som gjør alt "etter boka"  og aldri finner på noe nytt og bare "snur bunken" på undervisnings oppleggene sine og gjør det samme om og om igjen (unnskyldning generalisering, men mange er der). Liten digresjon det der, mye jeg satt inne med gitt :rofl:

Hah, her treffer du virkelig spikeren på hodet. Ser ut som du har svært mange av de samme erfaringene som jeg har. Et annet aspekt er det totale arbeidet man gjør som lærer. Jeg føler jeg så vidt har tid til å faktisk sette meg ned for å lage gode, kreative undervisningsopplegg som virkelig motiverer. Jeg er som oftest begravd i alt annet. Møter, rapporter, telefonsamtaler med foreldre, fylle ut skjema osv. osv.. Lærere får ikke nok tid til å faktisk være kreative. Jeg samarbeider for så vidt godt med de jeg jobber med, men alt for ofte møter jeg motstand når jeg ønsker å gjøre noe nytt og spennende. Har mange erfaringer med disse 40-50 åringene som alltid skal følge planer til punkt og prikke og eier ingen evne til å være spontan og kreativ. Men når uventede ting skjer, som ved fravær og lignende, da er de helt hjelpeløse. Da ser de alltid til meg som ikke har noen problemer med å legge opp til mer løsslupne opplegg. Ganske morsomt.

justus skrev (11 minutter siden):

Jeg personlig kunne godt tenkt meg å jobbe med IT, gjerne på lavt nivå, gjerne kundebehandling, rådgivning, help desk etc.. men for utenom studiene jeg har søkt og en og annen jobb på Finn som jeg søker på uten anelse om jeg får napp syns jeg det er vanskelig.

Har du vurdert å prøve å få deg en IKT-stilling innen skole? Kombinere det med andre fag? I år har jeg flere timer nedsatt tid til å være IKT-veileder på skolen min, og synes det er veldig givende arbeid. Man samarbeider da ofte tett opp mot de som jobber i IT i kommunen, og kan på den måten kanskje få seg noen gode "connections". Gode muligheter for å få lov å dra på kursing og opplæring. Fint å ha på CV'en. Du kan jo også vurdere å søke deg på videreutdanning på skolen din? Altså at du får betalt for å studere noe ekstra. Da kan du f.eks. studere noe IT-relatert i skolen. 

Jeg ser stadig mer og mer at lærerutlysninger har krav om gode digitale kunnskaper og fokus på bruken av IKT i klasserommet. Jeg håper fortsatt at mine erfaringer som jeg stadig opparbeider meg kan føre til at jeg får napp på en stilling innen IT. Husk, svært mange som jobber innen IT er veldig flinke i sitt felt, men ikke like flinke til å lære det videre. Jeg får ofte skryt hos mine kolleger på at jeg "forklarer det på en så enkel og forståelig måte". Det er en kunstart å lære opp 50 år gamle damer i data :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW
23 minutes ago, shomesx said:

Har du vurdert å prøve å få deg en IKT-stilling innen skole? Kombinere det med andre fag? I år har jeg flere timer nedsatt tid til å være IKT-veileder på skolen min, og synes det er veldig givende arbeid. Man samarbeider da ofte tett opp mot de som jobber i IT i kommunen, og kan på den måten kanskje få seg noen gode "connections". Gode muligheter for å få lov å dra på kursing og opplæring. Fint å ha på CV'en. Du kan jo også vurdere å søke deg på videreutdanning på skolen din? Altså at du får betalt for å studere noe ekstra. Da kan du f.eks. studere noe IT-relatert i skolen. 

Takk for kjempebra tips, jeg har alltid vært han fyren som "kan en del IT" - men har aldri faktisk vært IT ansvarlig selvom jeg har hjulpet folk med alt fra apple-id til å forstå seg på enkle apper på ipad, office 365 på PC osv... Så dette er defintivit noe å vurdere. Takk skal du ha. Forøvrig artig at du bekrefter de erfaringene jeg har hatt. 

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at mange med lærarutdanning har andre stillingar enn lærar er fordi lærarutdanninga er særdeles allsidig. Dette gjer at du kvalifiserer til svært mange stillingar. I stillingar som berre har krav om høgare utdanning stiller du i tillegg sterkare enn søkarar med bachelorgrad ettersom du har eit ekstra år med høgare utdanning som adjunkt.

I tillegg til reine kontorjobbar innafor administrasjon og rådgiving så er det nok mest aktuelt å søke på jobbar innafor kursing, opplæring og informasjonsarbeid der du får bruke pedagogikken din.

Alle bedrifter som selger produkt der kunden treng opplæring vil ha behov for ein kursholder som kan gi denne opplæringa. Det du mangler i teknisk kompetanse (ein kompetanse du vil få som internopplæring) gjer du opp for med at du kan pedagogikk og formidling. Her snakkar vi alt frå selgarar av kontorstolar der kunden skal få informasjon om innstillingane til leverandørar av personleg verneutstyr der kunden skal gis opplæring i bruk av klatresele. Slike bedrifter vil typisk ha meir enn nok fagfolk som kan både dei tekniske aspekta ved produktet samt dyktige selgarar, men dei manglar ofte kompetanse om korleis ein på best mulig opplyse om produktet.

Andre typiske jobbar for tidlegare lærarar er informasjonsarbeid, typisk då i det offentlege enten det er informasjonsavdelinga i ei kommune, eit av dei mange opplysningsråda, eller som informasjonsrådgiver. Informasjonsrådgivere har ofte mediabakgrunn men også lærarutdanna har slike stillingar, det kan være aktuelt med slike stillingar i alle store bedrifter som må gi uttale seg offentleg enten det er i det private eller offentlege. 
Tilsvarande informasjonsstillingar finner ein også i det private som til dømes innfor reklame enten det er i eit reklamefirma som lager reklame eller i eit større firma som kjøper reklame for sine produkt.
Rågivningsstillingar fell også inn under denne kategorien enten det er som studieveileder på ein skule, karriereveileder hos NAV, eller liknande.

Skaffer du deg tilleggskompetanse vil du ha enda fleire muligheiter.

Lenke til kommentar

Interessant å høre fra en kollega som føler det slik. Jeg har noe kortere fartstid i yrket, men kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Jeg skal ikke legge ut om klisjeene om hvor fantastisk det er å få møte ungdom hver dag og gjøre en forskjell osv. De tingene er du klar over.

For meg virker det at løsningen må bli å påta seg nye ansvarsoppgaver på skolen eller forsøkt å bytte skole i første omgang. Er du på ungdomsskole nå, så forsøk deg i VGS. Eller motsatt. Nye utfordringer og nye muligheter for å ta nye roller.

Selv har jeg alltid hatt arbeidsoppgaver utover undervisning i form sosiale komiteer, fagutviklerrolle, digital rådgivning eller tatt del i internasjonale prosjekter. Siste par åra har jeg også vært tillitsvalgt, som jeg opplever som veldig meningsfullt og spennende. På den måten føler jeg hele tiden at jeg utvikler meg videre og får bruke store deler av arbeidsdagen på kurs, møter og reiser. Jeg møter enormt mange kompetente, hyggelige og spennende folk, også utenfor skoleverket. 

Let litt etter nye muligheter innenfor den plassen du er. Selv om skolen din kanskje ikke er den mest ambisiøse når det gjelder prosjekter og ressurser knytta til utviklingsarbeid, så er det ting du som lærer kan søke på uten å blande inn ledelsen. NDLA legger hvert semester ut læreravtaler, som er korte prosjekter som er relativt godt betalt. Jeg har i våres forsket på dataspill i klasserommet for dem som var veldig gøy. 

 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hvis du har erfaring med spesialundervisning og er litt handy, kan en jobb som veileder i en bedrift med varig tilrettelagt arbeid være noe for deg. NAV øker kravene og bedriftene trenger folk med kjennskap til utdanningssystemet. Jeg er en adjunkt med opprykk med 16-års ansenitet som tok et lønnskutt for å komme inn i bransjen, men fra nå av forhandler jeg min egen lønn og kan gjøre meg lekker for andre arbeidsgivere. Det var litt skummelt å ta steget, men stemplingsur, fleksitid og soleklar stillingsinstruks er deilig. Ledelsen blander seg ikke inn så lenge jeg gjør jobben min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...