Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bærebjelke skadet av vannlekkasje, hvem må betale


Kajac

Anbefalte innlegg

Hei. Lang historie kort. Jeg bor i et rekkehus med to boenheter; jeg bor nede, og naboen bor oppe. For noen uker siden oppdaget jeg en lekkasje i et rom, som kom fra naboens badesluk. Lekkasjen har nok pågått lenge (over flere år) da det er oppstått råteskader i treverket rundt sluken og i en bjelke. Pga. fuktsperre har det ikke vært tegn til lekkasje nede hos meg før nå. Badet til naboen har aldri vært pusset opp, og er originalt fra da huset ble bygget på 70-tallet.

I følge skadefirmaet dekker ikke forsikringen til BOB skader på bærende konstruksjoner. Det vil si at i utgangspunktet så må reparasjon av bjelken dekkes privat.

Mens takstmannen mente det var en kostnad naboen må ta selv (da hans sluk har forårsaket skaden), var han også åpen på at det måtte avtales mellom naboen og meg. Kan jeg risikere at naboen nekter å betale for å få utbedret bjelken, eller krever at jeg er med på å betale? Eller rett og slett ikke har råd?

Jeg ønsker jo å få min leilighet ferdig så snart som mulig, men pga. bjelken så kan ikke taket i dette rommet repareres/ferdigstilles før de er ferdig i leiligheten over. 

 

Edit: Det er snakk om et hus i et borettslag, ikke sameie.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> I følge skadefirmaet dekker ikke forsikringen til BOB skader på bærende konstruksjoner.

BOB er et boligbyggelag og er en helt annen organisasjon enn borettslaget. Det er som er relevant er hvilken forsikring borettslaget har. (Kan være et forvirrende element for noen her at skader i borettslaget kanskje meldes til BOB, men det er bare deler av saksbehandlingen som er satt ut av styret i borettslaget til BOB).

Alle borettslag har en bygningsforsikring (det ville vært helt eksepsjonelt hvis de ikke har det). Denne dekker åpenbart skader på bærende konstruksjoner, f.eks. ved brann. Skader etter innvendige lekkasjer mener jeg normalt vil være dekket også. Det kan man lese av vilkårene. Når takstmannen fra forsikringsselskapet her befart skaden vil man også få en skaderapport og en begrunnelse for hvorfor skaden eventuelt ikke er dekket.

> Det vil si at i utgangspunktet så må reparasjon av bjelken dekkes privat.

Dekkes privat? Hva vil det si, av naboene? Denne takstmannen ville jeg ikke stolt mye, eventuelt har det takstmann sagt blitt misforstått. Er dette en takstmann tilkalt en av naboenes innboforsikring kanskje?

> Mens takstmannen mente det var en kostnad naboen må ta selv (da hans sluk har forårsaket skaden), var han også åpen på at det måtte avtales mellom naboen og meg. Kan jeg risikere at naboen nekter å betale for å få utbedret bjelken, eller krever at jeg er med på å betale? Eller rett og slett ikke har råd?

Vanskelig å vite hva takstmannen mente her, men du skal selvfølgelig ikke dekke noen kostnader som følge av naboens manglende vedlikehold og kostnader som har blitt påført deg. Hvis naboen nekter å utbedre så må borettslaget gjøre det, og borettslaget kan holde naboen økonomisk ansvarlig for dette. Hvis naboen ikke betaler, kan borettslaget gå til tvangssalg.

Dette er samtidig en sak som kan ta veldig lang tid å løse, hvis naboen er vrang og tror at du nå skal betale for dette.

Men det første du kan starte med å rydde opp i er å finne ut hvem som egentlig har sendt ut takstmannen. Hvis han ikke er fra bygningsforsikringen til borettslaget, så meld dette inn som en skade til styret. Hvis takstmannen var fra bygningsforsikrignen, be styret om å se skaderapporten. I det hele tatt, ha god dialog med styret. Det er påfallende at du ikke har nevnt styret enda . Styret må hjelp deg med å følge opp naboen og sørge for at naboen tar det ansvaret som er nødvendig.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...