Gå til innhold

Bankens eller uavhengig megler verditakst?


Gjest 08352...bb8

Anbefalte innlegg

Gjest 08352...bb8

Hei!

Vi har tenkt å ha en ny verdivurdering av boligen for å evt kunne få ned belåningsgraden. Banken ville tilby seg å sende en megler fra deres eiendomsmeglerselskap, men jeg er i tvil om det er bedre å få en megler som ikke har noen interesser i banken til å ta vurderingen? Begge meglere tar 2-3000kr for vurderingen.

Noen synspunkter på dette?

Anonymous poster hash: 08352...bb8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bedre å få inn en takstmann, de er uavhengige? Min opplevelse av meglertjenester er at de bruker omtrent 2 min på å plotte inn noen data og så er verdien beregnet, men er en stund siden sist jeg fikk vurderinger på noe, så kan hende det har endret seg. 

Det du kan vurdere er jo å få en second-opinion hvis du er uenige med det første megler sier, men det koster jo litt. Kan likevel hende det lønner seg dersom du får bedre vilkår. 2-3000 er ikke mye penger i det lange løp hvis det feks får ned renta 

Lenke til kommentar

Du og banken har til dels felles interesser her da.

Generelt lavere belåningsgrad gir banken høyere sikkerhet og om hele porteføljen har høy sikkerhet vil de få mildere kapitalkrav fra finanstilsynet, og derav høyere egenkapitalavkastning til tross litt lavere utlånsrente.

Banken taper fort mer enn de tjener om de presser sin egen sikkerhet nedover.

Lenke til kommentar

Takstmenn gir en teknisk takst mens meglere gir en verdivurdering på hva dem realistisk sett mener boligen blir solgt for. 

Hvis det er to forskjellige meglere så vil banken primært stole eller legge mer vekt på intern meglers verdivurdering.

Uansett så vil dem i banken kunne laste ned en utvidet rapport fra e-taksten som dem må gå igjennom og godkjenne verdien. Her vil det komme opp varsler hvis ting er helt ute på jordet.

Selv om det er en megler fra samme bank så opperere dem uavhengig av hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg brukte min banks meglerforetak for verdivurdering, og har ikke falt meg inn at det skulle være ugunstig for meg. Fikk økt verdivurderingen tilstrekkelig i forhold til det jeg ønsket mtp. refinansiering uten problem.

Men som andre sier, så er egentlig denne meglervurderingen basert på en kjapp gjennomgang av boligens standard vs. gjennomsnittlit kvadratmeterpris i området basert på salg den siste tiden. Det er relativt "enkelt" og vi fikk dette utført gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...