Gå til innhold

"Underskudd til framføring senere år kr 316 566"


Anbefalte innlegg

Hei,


I 2020 solgte jeg bolig med tap. Og skrev dette på årets skatteoppgjør. Fikk beskjed i dag om at det var godkjent (til og med en slant med penger på kontoen allerede).

Men så står det nederst "Underskudd til framføring senere år kr 316 566" - hva betyr dette egentlig? Prøvde å google, men får bare generell info, som jeg ikke klarer å sette over på min situasjon. Er for dårlig på økonomi osv.

Er det slik at staten skylder meg 316 566 kr? Sorry om dette hørtes teit ut, men igjen, forstår ikke en dritt!

Kan noen gi meg en grei forklaring på hva det betyr nøyaktig for meg? 

 

Takker for deres oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite forbehold i mitt svar da jeg hovedsakelig kan bedriftsskatt og ikke privat, men dette er "underskudd" du tar med deg til neste år. Du kan ikke gå med "underskudd" og få betalt av staten for det, du må trekke det fra "overskuddet"(altså lønnen din).

Eksempelvis, tjente du 400 000 og betalte 150 000 i skatt, men så solgte du bolig med 1 000 000 i tap og (hvis jeg ikke tar feil) får du da 220 000 fradrag. Siden du kun har betalt 150 000 i skatt, må overskytende føres over til neste år, altså da tar du med deg underskudd til fremføring på 318 000 og 70 000 fradrag året etterpå.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Nimrad said:

Et lite forbehold i mitt svar da jeg hovedsakelig kan bedriftsskatt og ikke privat, men dette er "underskudd" du tar med deg til neste år. Du kan ikke gå med "underskudd" og få betalt av staten for det, du må trekke det fra "overskuddet"(altså lønnen din).

Eksempelvis, tjente du 400 000 og betalte 150 000 i skatt, men så solgte du bolig med 1 000 000 i tap og (hvis jeg ikke tar feil) får du da 220 000 fradrag. Siden du kun har betalt 150 000 i skatt, må overskytende føres over til neste år, altså da tar du med deg underskudd til fremføring på 318 000 og 70 000 fradrag året etterpå.

Så hvis jeg forstår det riktig, så kan jeg "umulig" få restskatt neste år?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Boris Yeltsin skrev (2 minutter siden):

Så hvis jeg forstår det riktig, så kan jeg "umulig" få restskatt neste år?

Takker for svar!

Restskatt er egentlig bare noe du får om du/skatteetaten regner feil. Hvis du i skattekortet ditt i år har lagt inn dette underskuddet til fremføring og betaler mindre hver måned i skatt så er det fint mulig å ende opp med restskatt(om du da har lagt inn andre feil), men om du ikke har lagt dette inn betaler du for mye hver måned og får igjen disse pengene til neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...