Gå til innhold

Tesla utvider med flere nye ladestasjoner


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (På 18.4.2021 den 10.52):

Den mest solgte elbilen i Europa i 2020 var Renault Zoe og Renault har klart det uten å ha  en luksus-elbil i porteføljen. Teorien din mangler logikk og støttes ikke av fakta om elbilsalget.

Gir man mest støtte til rimelige elbiler så er det rimelige elbiler folk kjøper og som produsentene vil strekke seg til å være konkurransedyktige på. Bra for lommeboka og bra for miijøet fordi man får flest mulig utslippsfrie kilometer per subsidiekrone.

Igjen. TØI har regnet ut at momsstøtte over 600 000 er å kaste penger ut av vinduet.

Zoe har jo hatt ræva rekkevidde, og Renault er allerede en etablert produsent så de kan ta litt tap for å fylle "kvotene" sine og slippe bøter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (12 timer siden):

Zoe har jo hatt ræva rekkevidde, og Renault er allerede en etablert produsent så de kan ta litt tap for å fylle "kvotene" sine og slippe bøter.

For å summere opp. Din påstand var at fortsatt støtte til dyre elbiler( >600 000) var lurt fordi det da ville finansiere masse billige elbiler. Den er nå debunket på tre måter.

Teorien mangler logikk. Man kunne tenke seg at man bare ga støtte til biler over 600 000. Det er da åpenbart at bilprodusentene ikke hadde hatt noe incitament for å lage billige utgaver. 

Teorien mangler empirisk støtte. Det er flust med elbiler under 600 000 fra produsenter som ikke har begynt med luksus(Renault, koeranerne, Ford), mange av dem med lang rekkevidde og god plass.

Ditt eksempel med Tesla stemmer ikke. De har ikke tjent ett øre på sine luksus-biler og gått med dundrende underskudd i alle år inntil i fjor. Deres introduksjon av den rimeligere Model 3 skyldes innhenting av penger fra finansmarkedene, ikke at de har spart opp noen penger fra sitt salg av Model S/X.

Det er null poeng med støtte til elbiler over 600 000 med mindre man bare er opptatt av elbiler og ikke så veldig mye å få mest mulig utslipppsreduksjoner per støttekrone.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, uname -i said:

Ditt eksempel med Tesla stemmer ikke. De har ikke tjent ett øre på sine luksus-biler og gått med dundrende underskudd i alle år inntil i fjor. Deres introduksjon av den rimeligere Model 3 skyldes innhenting av penger fra finansmarkedene, ikke at de har spart opp noen penger fra sitt salg av Model S/X.

Om det ikke var for at Tesla hadde bruttomargin på 15-30% på Model S/X i alle år hadde de vært konk for lenge siden. Det ville ikke vært mulig for Tesla å hente inn penger uten at de kunne vise at de tjente penger på Model S/X, og det var bare et spørsmål om skala før de kunne gå med overskudd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Om det ikke var for at Tesla hadde bruttomargin på 15-30% på Model S/X i alle år hadde de vært konk for lenge siden. Det ville ikke vært mulig for Tesla å hente inn penger uten at de kunne vise at de tjente penger på Model S/X, og det var bare et spørsmål om skala før de kunne gå med overskudd.

Teslas beregning av bruttomargin kan ikke sammenlignes med noen andre i bransjen. Hel haug de ikke putter inn i COGS. Men uansett så finansierte de ikke noen ting med salget av S/X. At finansmarkedene går på ville fantasier er en annen diskusjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Teslas beregning av bruttomargin kan ikke sammenlignes med noen andre i bransjen. Hel haug de ikke putter inn i COGS. Men uansett så finansierte de ikke noen ting med salget av S/X. At finansmarkedene går på ville fantasier er en annen diskusjon.

Tesla kan sammenlignes med alle andre som følger GAAP. Altså f.eks Ford og de andre amerikanske bilprodusentene.

Det de tjente på S/X gikk så klart til å finansiere vekst, i tillegg til drift. Det var kanskje 300k biler solgt frem til Model 3 kom på markedet og omkring $25k per bil i bruttomargin. Det er sånn ca $7,5 mrd som gikk til å finansiere drift og vekst. Men dette er så klart bare en bit av totalen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Tesla kan sammenlignes med alle andre som følger GAAP. Altså f.eks Ford og de andre amerikanske bilprodusentene.

Bruttomargin er et tall man lovlig kan manipulere så i likhet med alle andre tall Tesla kommer med så blir strikken tøyet til bristepunktet

De tar ikke med salgskostnader, R&D og snyter på garantireserven. Teslas bruttomargin ville vært på linje med resten av bransjen om de regnet på samme måte.

Bransjens høyeste bruttomargin kombinert med bransjens laveste nettomargin. Bare hos Tesla det går an uten av tilhengerne setter et bittelite spørsmålstegn bak.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Bruttomargin er et tall man lovlig kan manipulere så i likhet med alle andre tall Tesla kommer med så blir strikken tøyet til bristepunktet

De tar ikke med salgskostnader, R&D og snyter på garantireserven. Teslas bruttomargin ville vært på linje med resten av bransjen om de regnet på samme måte.

De tar ikke med salgskostnader og R&D, fordi det er i all hovedsak kostnader som er rettet mot vekst.

1. I mange år hadde de et globalt salgs- og serviceapparat som var kraftig overdimensjonert. Dette var fordi de trengte å dekke store geografiske områder, og antallet biler per butikk/servicesenter ble ganske lavt. Dette har riktignok bedret seg over tid, ettersom Model 3 har rullet ut i stor skala. Om det ikke var for vekstambisjonene ville de måtte gjøre ting på en helt annen måte. Trolig ville de måtte gått for forhandler-modellen.

2. R&D for andre bilprodusenter går stort sett på å finne måter å beholde kundene, slik at f.eks 2021 Focus selger minst like bra som 2020 Focus. R&D for Tesla går stort sett på å lage neste bil, som skal selge i enda større volum. Roadster solgte omkring 400/år, Model S solgte til å begynne med rundt 20k/år, Model X økte salget av S/X til rundt 100k/år, Model 3 er på omkring 400k/år, med Model Y vil totalsalget trolig krysse 1 mill/år i 2021. Snart kommer kraftig forbedret Model Y til Europa, og Cybertruck står i kulissene. 1,5 mill i 2022 bør fint være oppnåelig.

3. Det er ingenting feil med garantireservene. De reduseres over tid ettersom man utbedrer designsvakheter. Altså forventede garantikostnader faller over tid.

Just now, uname -i said:

Bransjens høyeste bruttomargin kombinert med bransjens laveste nettomargin. Bare hos Tesla det går an uten av tilhengerne setter et bittelite spørsmålstegn bak.

Vekst er dyrt. Tesla vokser med 50% per år, konkurrentene vokser med kanskje 5% per år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Det kan hende. Og det ville kanskje være ganske feil, ettersom de kostnadene de da tar ut ikke er relaterte til vekst.

Hæ?

Teslas salgs og service-apparat er på bristepunktet så at de har bygget for vekst er det reneste visvas. De har ikke en gang noen til å ta telefonen eller vanlige reservedeler liggende på lager.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
46 minutes ago, uname -i said:

Hæ?

Teslas salgs og service-apparat er på bristepunktet så at de har bygget for vekst er det reneste visvas. De har ikke en gang noen til å ta telefonen eller vanlige reservedeler liggende på lager.

Norge og California er litt spesielle, med svært høyt salg i relativt små områder. Besøkte man et servicesenter i Tyskland for to år siden var situasjonen en helt annen. (Mulig de fortsatt har overkapasitet, men som sagt tidligere, Model 3 har hjulpet på å få opp aktiviteten på de mindre travle servicesentrene.)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 23.4.2021 den 10.12):

For å summere opp. Din påstand var at fortsatt støtte til dyre elbiler( >600 000) var lurt fordi det da ville finansiere masse billige elbiler. Den er nå debunket på tre måter.

Teorien mangler logikk. Man kunne tenke seg at man bare ga støtte til biler over 600 000. Det er da åpenbart at bilprodusentene ikke hadde hatt noe incitament for å lage billige utgaver. 

Teorien mangler empirisk støtte. Det er flust med elbiler under 600 000 fra produsenter som ikke har begynt med luksus(Renault, koeranerne, Ford), mange av dem med lang rekkevidde og god plass.

Ditt eksempel med Tesla stemmer ikke. De har ikke tjent ett øre på sine luksus-biler og gått med dundrende underskudd i alle år inntil i fjor. Deres introduksjon av den rimeligere Model 3 skyldes innhenting av penger fra finansmarkedene, ikke at de har spart opp noen penger fra sitt salg av Model S/X.

Det er null poeng med støtte til elbiler over 600 000 med mindre man bare er opptatt av elbiler og ikke så veldig mye å få mest mulig utslipppsreduksjoner per støttekrone.

Nei, for å summere opp så er det nødvendig å få ned kostnadene som er spesielle for elbiler, i første omgang batteriene. Det må masseproduksjon til for å presse prisene ned. For at elbiler skal kunne erstatte fossilbiler så må man ha gode elbiler med god rekkevidde, og det har man ikke klart før Tesla kom på banen og satte i gang.

De har nå presset prisene nedover, og fulgt planen sin om å starte med dyrere biler for å skaffe midler til å presse prisene nedover og produsere stadig billigere biler.

Det er et stort poeng med støtte til alle elbiler, også de dyre, fordi de finansierer utviklingen av billigere elbiler så elbiler i større grad kan dekke folks behov.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Det er et stort poeng med støtte til alle elbiler, også de dyre, fordi de finansierer utviklingen av billigere elbiler så elbiler i større grad kan dekke folks behov.

Det er tilbakevist med kombinasjonen av noe som kalles fakta og noe som kalles argumentasjon. Prøv det en gang fremfor å holde deg for ørene og bare si det samme hele tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
hekomo skrev (På 18.4.2021 den 1.23):

Nei, så enkelt er det faktisk ikke.

Men du mener vel at familier må tvinges over på enten fossilbiler eller knøttsmå elbiler med ræva rekkevidde. Fantastisk.

ja, stakkars alle familier som må tvinges over fra Tesla X til VW ID4 eller Skoda Enyaq fordi det blir moms over 600k. Jammen bra det finnes sympati for de trengende her i verden :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 23.4.2021 den 11.49):

Hæ?

Teslas salgs og service-apparat er på bristepunktet så at de har bygget for vekst er det reneste visvas. De har ikke en gang noen til å ta telefonen eller vanlige reservedeler liggende på lager.

Jaha? Når var du sist i kontakt med ett service senter for å bytte 'vanlige' deler? Her lugger ventetiden på 1-2 uker for timer. Både i april og nå. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://dinside.dagbladet.no/motor/prisras-pa-elbiler-de-neste-arene/73758711

Om dette skjer er det jo fanrastisk. Men spørs om det vil treffe før det legges på moms. 

For de som ikke helt forstår veien ting har gått og tesla sin påvirkning av markedet kan den raskt oppsummeres slik: 

Tesla lanserte model S og X. Dyre biler som folk ville eie og som finansierte utviklingen av model 3. Jeg nekter å tro at feks Etron hadde blitt utviklet dersom model X ikke hadde eksistert. 

Det blir som all annen ny teknologi. Det er dyrt i starten, før det drypper ned på billigere modeller. Vil man være først, koster det. 

Å strupe salg av dyre biler blir å ignorere utvikle de samme bilene har ført med seg. Og om man først skal legge på moms, er 600.000 altfor lavt. Man får ikke mye bil for det dersom man har en familie. 

Endret av OscarMike1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 25.4.2021 den 20.08):

Det er tilbakevist med kombinasjonen av noe som kalles fakta og noe som kalles argumentasjon. Prøv det en gang fremfor å holde deg for ørene og bare si det samme hele tiden.

Jasså? Hvorfor tror du feks Nissan sin billige Leaf har 360 ryggekamera? Dette er jo en teknologi som Nissan utviklet for luksusbilene sine for 20 år siden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...