Gå til innhold

Ny lov i Danmark: Kan inndra og selge bilen til råkjørere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her må straffen stå i forhold til overtredelsen.

85 km/t I en 40 sone er jeg enig i at er vanvittig og kanskje bør kvalifisere. 200 km/t I en 130 sone I DK kan ikke på noen måte kalles vanvidd.

Jeg synes måten vi har det på i Norge er grei, når man har forsøkt i de andre straffemetodene, så går man over på å begrense personens tilgang til kjøretøy. 

Men å ta fra 3dje part bilen vil kun gi mening dersom man gir mulighet for 3djepart å sjekke historikken til vedkommende man leier ut bilen til. Hvis ikke så ville det være vanskelig å tilby prøvekjøring av biler for bilforhandlere, utleie av biler for leiebilselskaper, og ikke minst helt umulig med bildelingstjenester.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvor fort de kjørte når straffen er malplassert og står i sterk interessekonflikt med staten selv. I tillegg til at den krenker eiendomsretten man har i de fleste oppegående demokratiske samfunn.

Dette minner meg om Civil Forfeiture de har i USA der politiavdelinger budsjetterer for beslagleggelser de skal gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
27 minutes ago, Gavekort said:

Spiller ingen rolle hvor fort de kjørte når straffen er malplassert og står i sterk interessekonflikt med staten selv. I tillegg til at den krenker eiendomsretten man har i de fleste oppegående demokratiske samfunn.

Dette minner meg om Civil Forfeiture de har i USA der politiavdelinger budsjetterer for beslagleggelser de skal gjøre.

Akkurat det siste kan vel løses ved at bøter og liknende ikke går til politiet, men til statskassen. Altså har ikke politiet noe incentiv for å ta inn bøter.

Ellers tror jeg ikke dette er en lov som monner. Jeg er mer fan av modellen i Sveits hvor bøtene avhenger av inntekt og formue. Er du rik nok bryr du deg nada om du mister en bil til 500 000 kr, f.eks.

 

I Norge vil en vel uansett miste førerkortet og få fengselsstraff for de scenarioer en mister bilen for i Danmark?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Spiller ingen rolle hvor fort de kjørte når straffen er malplassert og står i sterk interessekonflikt med staten selv. I tillegg til at den krenker eiendomsretten man har i de fleste oppegående demokratiske samfunn.

Dersom jeg låner bilden din og krasjer den med vilje så krenker *jeg* eiendomsretten din. Dersom jeg råkjører med den og bilen blir konfiskert, så mener jeg at det er samme greia moralskt sett. Det er da *jeg* som krenker - ikke politiet.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 minutter siden):

Dersom jeg låner bilden din og krasjer den med vilje så krenker *jeg* eiendomsretten din. Dersom jeg råkjører med den og bilen blir konfiskert, så mener jeg at det er samme greia moralskt sett. Det er da *jeg* som krenker - ikke politiet.

Jeg tror du misforstår. Hvis jeg kolliderer bilen din så har jeg ikke gjort krav på din eiendom, jeg har ødelagt din eiendom og du har et erstatningskrav. Førstnevnte ville vært tyveri.

Lenke til kommentar
On 4/13/2021 at 4:29 PM, Gavekort said:

Jeg tror du misforstår. Hvis jeg kolliderer bilen din så har jeg ikke gjort krav på din eiendom, jeg har ødelagt din eiendom og du har et erstatningskrav. Førstnevnte ville vært tyveri.

Feil. Å krasje den fordi det er morsomt kan også sees på som tyveri - og følgene er sammenlignbare for meg. Jeg mister bilen min. Ingen grunn til å kategorisere mer detaljert. 

Dersom jeg risikerte at politiet tar beslag i bilen min ved privat utleie av den, så kan jeg jo forsikre mot råkjøring på samme måte som en forsikrer mot at den ender opp som vrak. Jeg ser ikke prinsippielle problemer her. Dersom jeg lånte ut bilen til deg og du råkjørte med den slik at den ble konfiskert, så vil du vel ende opp med en sak med forsikrings-selskapet. Jeg ville bare få en ny bil (eller få kjøpt tilbake min gamle).

Faktisk ville vel bil-forsikring bli billigere dersom en risikerte konfiskering ved råkjøring. Færre alvorlige ulykker burde gi billigere forsikringer.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Og hva med de som havner i en ulykke og livet til noen går tapt?

Jo kjappere man kjører jo mindre sannsynlig blir det at noen overlever, sånn sett mener jeg at man mister sin egen rett til å eie noe om man kjører såpass fort at sitt eget liv/ eller andres settes på fare på grunn av villkjøringen sin.

Merk noe er det objektet som man bruker når man kjører såpass farlig ( og trenger ikke å være en bil ). 

Og tillater man at noen låner noe har man ansvar over det også, men kan nok kreve erstatning fra vedkommende om hun / han kjørte på en måte som ikke var avtalt.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 4/13/2021 at 4:17 PM, lada1 said:

Danskene er dumme? Dette er et spørsmål som det går ann å finne ut av rent konkret.

Hva om de reduserer råkjøringen vesentlig?

For de tilfellene de foreslår mister en uansett lappen i Norge og har stor, stor sannsynlighet for å få fengselsstraff. Jeg ville tro det har større avskrekkende effekt enn å miste bilen. For meg virker dette mer som et publisitetsstunt.

Jeg er prinsipielt imot bøter som ikke bestemmes av inntekten og formuen til personen. Om Rimi Hagen mister bilen sin er det ganske ubetydelig for ham, men hvis kassamannen Per med to barn gjør det samme er det betydelig verre. Med konstante botsatser blir bøter kun en avgift for de rike. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
20 hours ago, PingEnt said:

For de tilfellene de foreslår mister en uansett lappen i Norge og har stor, stor sannsynlighet for å få fengselsstraff. Jeg ville tro det har større avskrekkende effekt enn å miste bilen. For meg virker dette mer som et publisitetsstunt.

Jeg er prinsipielt imot bøter som ikke bestemmes av inntekten og formuen til personen. Om Rimi Hagen mister bilen sin er det ganske ubetydelig for ham, men hvis kassamannen Per med to barn gjør det samme er det betydelig verre. Med konstante botsatser blir bøter kun en avgift for de rike. 

For å gjenta:  det er mulig å finne ut av om (automatisk) konfiskering av kjøretøy ved råkjøring vesentlig reduserer slik kjøring og så sette to streker under svaret. Så kan en avslutte diskusjonen når en vet svaret. Før en vet svaret kan en spekulere. Jeg tror at folk som Rimi Hagen ikke driver mye med råkjøring. De som driver råkjøring er vel helst unge gutter og harry folk som digger bil. For dem ville det være en skikkelig trussel å bli fratatt kjøretøyet. Nesten som å bli kastrert. En rask bil er jo nesten som en penis-forlenger for de værste råkjørerne 🙂 Å vifte med en kastrerings-kniv kunne derfor gjøre susen 🙂

Så det *kan* hende at automstisk konfiskering av kjøretøyet ved råkjøring er det mest effektive tiltaket en kan tenke seg - kanskje bortsett fra teknologiske muligheter der det er teknisk umulig å kjøre fortere enn lovlig.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

For å gjenta:  det er mulig å finne ut av om (automatisk) konfiskering av kjøretøy ved råkjøring vesentlig reduserer slik kjøring og så sette to streker under svaret. Så kan en avslutte diskusjonen når en vet svaret. Før en vet svaret kan en spekulere. Jeg tror at folk som Rimi Hagen ikke driver mye med råkjøring. De som driver råkjøring er vel helst unge gutter og harry folk som digger bil. For dem ville det være en skikkelig trussel å bli fratatt kjøretøyet. Nesten som å bli kastrert. En rask bil er jo nesten som en penis-forlenger for de værste råkjørerne 🙂 Å vifte med en kastrerings-kniv kunne derfor gjøre susen 🙂

Så det *kan* hende at automstisk konfiskering av kjøretøyet ved råkjøring er det mest effektive tiltaket en kan tenke seg - kanskje bortsett fra teknologiske muligheter der det er teknisk umulig å kjøre fortere enn lovlig.

Det er også mulig at konfiskering av bosted, barn, indre organer og alle andre eiendeler i tillegg til kjøretøy vil virke avskrekkende på kriminalitet, og det er jo bare å kalle det noe sånt som "ufrivillig donasjon" til staten, og så er jo saken grei. Men det er like fullt en krenkelse av eiendomsretten. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, lada1 said:

For å gjenta:  det er mulig å finne ut av om (automatisk) konfiskering av kjøretøy ved råkjøring vesentlig reduserer slik kjøring og så sette to streker under svaret. Så kan en avslutte diskusjonen når en vet svaret. Før en vet svaret kan en spekulere.

Hvordan vil du måle dette? Se før og etter? Hva hvis det fantes andre lovverk (f.eks. det vi har i Norge) som ville gjøre samme nytten?

 

 

2 hours ago, lada1 said:

Jeg tror at folk som Rimi Hagen ikke driver mye med råkjøring. De som driver råkjøring er vel helst unge gutter og harry folk som digger bil.

Northug er også ganske rik og drev altså med råkjøring flere ganger. Bill Gates ble tatt for råkjøring. En god del rike driver med slike ting. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, PingEnt said:

Hvordan vil du måle dette? Se før og etter? Hva hvis det fantes andre lovverk (f.eks. det vi har i Norge) som ville gjøre samme nytten?
 

Jeg mener at det burde gå ann å finne ut av dette selv om en må godta noe usikkerhet.  Prøveordning?  Data fra Danmark?  Forskning på individ-nivå? 

Bedre enn rå og biased synsning 🙂

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, lada1 said:

Jeg mener at det burde gå ann å finne ut av dette selv om en må godta noe usikkerhet.  Prøveordning?  Data fra Danmark?  Forskning på individ-nivå? 

Bedre enn rå og biased synsning 🙂

Vi får se igjen om tre år. Husk at vi må ta hensyn til eventuelle andre lovendringer Danmark har gjort i samme tidsrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...