Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Loft selv ventilasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et luftet loftsrom skal ha lufteventil i toppen av gavl. Kaldloft som ikke er luftet skal  ikke ha slik ventilasjon. 

Når det er sagt så har du nå åpnet for gjennomstrømming av kaldluft på loftet før du har egentlig kartlagt behovet for dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KVTL skrev (8 timer siden):

Et luftet loftsrom skal ha lufteventil i toppen av gavl. Kaldloft som ikke er luftet skal  ikke ha slik ventilasjon. 

Når det er sagt så har du nå åpnet for gjennomstrømming av kaldluft på loftet før du har egentlig kartlagt behovet for dette.

Det er da ikke mulig for meg å ha lufteventil toppen av gavl, der ligger både strøm kabel og ett takstol. Så gjorde jeg slik da luften kommer både Høyre og Venstre.

Taket har aldri ble luftet, da dannes koden og våt/lekkaskje. Det jeg skal gjøre nå er installere nye insolasjon på gulvet. Og venter og ser.  
 

så kan det hende at det blir seriøst kaldt i veinter? Hva med å lukke halv og åpne halv på begge?

Lenke til kommentar

Hullet burte nok vært der jeg satt det røde merket vil jeg tro.

Har selv en slik på mitt loft, ca 50 cm ned fra topp av taket hvis jeg ikke husker feil. og aldri noe problem med kondens og slikt. Tilluften kommer fra sidene på taket hele veien på begge sider, så den i midten er nok der kun for å få ut den varmeste luften om sommeren som stiger opp.

8B608EEA-3147-4E08-92A0-B83B3A99D924.thumb.jpeg.8b1723dbddeb65b6eb9838f33bc1b9e5.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Du må ha like mye på andre siden også så det blir gjennomtrekk. Poenget er luft i bevegelse som tar med seg fukt og man unngår kondens og mugg.

Ja jeg har sammen på den andre siden. Sammen høyde også. Så håper på at det går greit.  Også skal jeg legge insolasjon, kanskje det hjelper. 
 

taket har blitt fuktskadet etter vinter som var. 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Hullet burte nok vært der jeg satt det røde merket vil jeg tro.

Har selv en slik på mitt loft, ca 50 cm ned fra topp av taket hvis jeg ikke husker feil. og aldri noe problem med kondens og slikt. Tilluften kommer fra sidene på taket hele veien på begge sider, så den i midten er nok der kun for å få ut den varmeste luften om sommeren som stiger opp.

8B608EEA-3147-4E08-92A0-B83B3A99D924.thumb.jpeg.8b1723dbddeb65b6eb9838f33bc1b9e5.jpeg

Takk for info. Men taket er så høyt at jeg ikke kan installer på der du pekte. 
 

så eneste jeg har sjansen er den jeg lade luft ventilen. Håper det går. 

Lenke til kommentar

Har ikke greie på det, men tenker at det er godt hjelp i for få ut fuktighet. Størrelsen må vel være såpass om det bare disse 4 ventiler på loftet. Ellers så er det et poeng at til mindre luft og fukt som kommer opp fra oppvarmet etasje under til bedre er det.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...