Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verkstedet mener glødepluggene er fastgrodde


Anbefalte innlegg

Bernhard02 skrev (2 timer siden):

image.png.f8e85820b87c220c707fa24a18866a76.png

Jeg hadde bilen hos møller, de fikk til bare å bytte 2 av 4 fire gløde plugger, siden 3-4 var svært fastsittende. De regnet ut prisen på hva det ville koste vis de knakk, og det ble nærmere 30000 kr. De anbefalte meg heller ikke gjøre dette. De henviste meg til sylinder verkstedet cylmo som ligger i Trondheim. De har spesialverktøy, for å ta ut knekte glødeplugger. Jeg skal la de prøve seg med å skifte de to siste glødepluggene.

 

Fikk inn en bil forrige uke, glødeplugg satt dønn fast. Fikk den ikke ut med glødepluggverktøyet heller. Sprayet rundt glødeplugg med Wurth Injektor-EX, kunde kjørte en uke, fikk inn bilen igjen denne uka her, glødepluggen løsnet med en gang. Jeg kjørte motor varm før jeg prøvde å løsne.

Dette er noe også NGK anbefaler;

 

Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
FiveInline skrev (På 14.4.2021 den 20.39):

Fikk inn en bil forrige uke, glødeplugg satt dønn fast. Fikk den ikke ut med glødepluggverktøyet heller. Sprayet rundt glødeplugg med Wurth Injektor-EX, kunde kjørte en uke, fikk inn bilen igjen denne uka her, glødepluggen løsnet med en gang. Jeg kjørte motor varm før jeg prøvde å løsne.

Dette er noe også NGK anbefaler;

 

Sendt pm til deg :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt bilen min hos cylmo (scanparts) de fikk i oppdrag med å skifte de to siste glødepluggene, som møller mente var svært fastsittende. Resultatet ble at de klarte å skifte de uten å knekke de. Mekanikeren mente det var fordi at de kjørte den varm og brukte tålmodighet. Dette kostet meg 4700 kr noe som var nesten dobbelt så dyrt, som møller. Nå er jeg lettet over å slippe å tenkte på dette mer. Takk for gode svar i diskusjonen. Men i dag oppdaget jeg noe spesielt på bilen når jeg kjørte så sank bare clutchen bakover og jeg fikk den ikke ut. Dette skjedde på motorveien så dette var ubehagelig. Jeg klarte heldigvis å trekke den ut med handen mens jeg kjørte. Noen som har vært borti noe slik?

Lenke til kommentar

Om clutchen har kabel, og denne er selv-justerende, kan det være et problem med selvjusteringsmekanismen. Har selv opplevd dette (i fart) på en Peugeot Partner jeg lånte. Ganske ubehagelig. Også der måtte jeg stoppe (kvele bilen) og trekke ut clutchpedalen for hånd. Etterpå virket den fint.

Om det er hydraulisk clutch er det trolig slavesylinderen som lekker, enten internt eller eksternt. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
FiveInline skrev (På 21.3.2021 den 22.52):

Det finnes eget luftverktøy til nettopp glødeplugger, vi gikk til innkjøp av dette hos oss (Møller) sammen med en spray fra Wurth (Injector-EX). Har selv stått med glødeplugger jeg trodde skulle knekke, og glødeplugg-luftverktøyet har tatt de med en gang. En som jobbet hos oss før, kom fra Ford hvor dette var et mye større problem med glødeplugger som satt fast, og de hadde gått til innkjøp av samme type luft-verktøy.

 

FiveInline skrev (På 14.4.2021 den 20.39):

Fikk inn en bil forrige uke, glødeplugg satt dønn fast. Fikk den ikke ut med glødepluggverktøyet heller. Sprayet rundt glødeplugg med Wurth Injektor-EX, kunde kjørte en uke, fikk inn bilen igjen denne uka her, glødepluggen løsnet med en gang. Jeg kjørte motor varm før jeg prøvde å løsne.

Hvilket glødepluggverktøy dreier det seg om her?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...