Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til pålitelig familiebil?


-R-

Anbefalte innlegg

Hei! Har en bolle i ovnen som kommer i slutten av sommeren og jeg må derfor ha en "ny" bil og trenger litt tips til hva som anbefales. Har tidligere hatt noen biler som stadig har hatt problemer, ting som ryker, utbytte av dyre slitedeler og generell dyr drift. Er nå dritt lei dette og på utkikk etter noe som er pålitelig, starter og går, og normalt sett ikke byr på så store problemer hele tiden. Vi har nylig kjøpt større leilighet mm. så vi har mye utgifter fra før og trenger noe som ikke regelmessig tømmer en månedslønn helt plutselig. Utenom det har jeg noen ønskepunkter som kommer her.

Krav:
-Stasjonsvogn eller SUV da vi må ha bra med plass ettersom vi får både barnesete og barnevogn. 
-Helst isofix
-Budsjett helst 50-60k, maks 100k for rette bilen. Jo billigere jo bedre da vi har mye andre kostnader etterhvert. 
-Pålitelig 

Gjerne:
-Automatgir
-Bakhjulstrekk

Hadde vært kjekt med noe med litt premiumfølelse også, noe som er kos å kjøre langtur med og ikke bare er den billigste kjipe elementære bilen på markedet liksom. Fint om den har litt utstyr også; PDC, skinnseter, regnsensor etc. Dog åpen for å se meg rundt etter det meste som fyller kriteriene over her da jeg ikke har prøvd så mye forskjellige merker opp gjennom.

Noen som har noe tips, forslag og/eller erfaringer? Alt tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ford S-max?

Spoiler

Krav:
-Stasjonsvogn eller SUV da vi må ha bra med plass ettersom vi får både barnesete og barnevogn. 
-Helst isofix
-Budsjett helst 50-60k, maks 100k for rette bilen. Jo billigere jo bedre da vi har mye andre kostnader etterhvert. 
-Pålitelig 

  • Godt med plass. Høyere men ca. samme fotavtrykk som Mondeo.
  • Isofix på hele andre seterad
  • Ser det er biler på finn i den prisklassen, men kjørelengden ser ut til å ligge rundt 200.000 km. Kan kanskje ikke forvente annet. Mer å velge i om du ikke trenger automat.
  • Vært strålende fornøyd med vår***. ;) Samme 2.0 TDCi som div. Volvo, Peugeot og Citroen.

***Mulig jeg har vært heldig men har ikke vært noen nevneverdige problemer med vår. Bikket nylig 200k km etter ca 11 & 1/2 år og har ikke vært nødvendig å skifte stort mer enn forutsigbare ting som bremseklosser/skiver, batteri og reg reim.

Vår er en 2010 modell (facelift) titanium og har blant annet Automat (Powershift), 2.0 TDCi på 140hk, 7 seter, delskin, hengerfeste, cruise control, webasto motorvarmer (et must i Norge?).

Som sagt er vi strålende fornøyd.

bruktbiltest på klikk.no.

Lenke til kommentar

Eg var i same situasjonen som du for eit år siden. Eg endte opp med Volvo V70, 2010 modell.
Har prøvd ein del andre biler. Den eg likte best (komfort/kjørefølelsen) var Volvo og Skoda Superb. Men pga pris/utstyr/stand av biler som var på markedet då, gjekk eg for Volvo. Vil anbefale å holde unna SUV. Eg får inn Stokke Xplory i lengda i Volvo. F.eks i BMW X2 (de nyeste) må eg legge ned baksete og så vidt for inn same barnevogn. Dvs, du må kjøpe nokså stor SUV før du får same plass i bagasjerommet som i V70. Då snakker vi om X5, men det er helt anne prisklasse (og reparasjoner). 
Igjen, b.a. pga bagasjerommet så vil eg anbefale å ikkje gå for mindre stasjonsvogn (Skoda octavia, Saab 9.5 f.eks).

Biler som er verdt å vurdere:
Volvo V70, Skoda Superb, Ford Mondeo. Den finst mange andre biler i denne klassen, men pga pris/vedlikehold/problem med de/utstyr, så ville eg holdt meg til de tre.
Volvo er vel også best på sikkerhet, noe eg ble mer opptatt av etter å ha fått ungen :)

Lenke til kommentar

Som aomt nevner kan du jo sjekke ut V70. Den 5-sylindrete dieselmotoren skal være bra, man bør styre unna 1,6-literen, i alle fall de fra før 2012, iflg. svigerbror som er Volvo-mekaniker. Men pålitelig bil, du vil aldri kunne være sikker på at det ikke dukker opp noe på en bil i den prisklassen. Her har historikken og hvordan bilen er tatt vare på minst like mye å si som merke/modell. Da gjelder det heller å velge en litt enkel bil uten for mye elektronikk, så hjelper det selvsagt at det ikke er en motor med mange svakheter. 

Men vil du ha en bil som er morsom å kjøre så er nok ikke en V70 førstevalget, men det er ikke så ille service- og delepriser på de, samtidig som du får en ganske solid bil om du velger riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...