Gå til innhold

Mye data, hva er alternativene?


Anbefalte innlegg

I tiden fremover så blir jeg en del vekkreist, trenger derfor en del mer mobildata tilgjengelig til bruk på nettbrett og laptop i tillegg til mobilen.

Er det noe problem med å velge er nytt abonnement til mobilen for så å bruke denne til å dele data til nettbrett/laptop på kvelden?

Om det er en grei løsning, hvilke abonnement er da anbefalt?

Aner ikke hvor mye jeg trenger. Klarer meg fint med 6 GB i dag, men da har jeg jo Wi-Fi hjemme osv.

Nå blir det jo gjerne en episode eller to med en serie på kveldene, en fotballkamp i uken og på sikt en del forelesninger jeg må ta igjen på kveldene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor Next: starter på 550 kr/mnd for 100 GB/mnd og evig 3 mbit etter det.

Telia X: starter på 385kr/mnd (1 år binding), 100GB/mnd og 3 mbit
^begge disse har mulighet for en haug med ekstra datasim for bruk i modem eller deling med andre.


Ice Data frihet: starter på 400kr/mnd, 10 mbit med 1 TB grense.*


* Ice er ikke å anbefale til storforbrukere på farten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan se en del video med disse fri bruk abonnementene, men bare vær nøye på kvaliteten du velger på videoene. Går de på maks, flyr dataen fort. Jeg bruker fort 350-800 GB/mnd hjemme med mitt ice abonnement med sim låst til ice+ og fri data via egen trådløs router. Jeg hadde samme mengden hos Telia x, men da låst til 3 Mbit. Det hakket litt inniblant, men ikke hos ice da jeg har 10 Mbit hele veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

1. Forsøk ICE 8 GB for da kan du aktivere Fri Data - totalt kr. 400,-. Du kan bestille ekstra sim-kort om du trenger. Med bindig havner du på kr. 350,-

2. Telia X med ett års binding havner på kr. 385,-

Hos ICE vil det nok lønne seg å kjøpe mobiltelefon eller annet med binding fremfor å kun binde abonnementet. Hos Telia spiller det mindre rolle da netto besparelse blir kr. 1968,- mot ICE sine kr. 600,-

Om du skal bruke mobil som modem bør den støtte 4G+ og ikke bare 4G (egen erfaring).

Jeg regner ofte 2 GB pr. time TV. Men bruker du ikke TV er det enkelt å justere ned kvaliteten for halvere databruken.

Du skriver en periode fremover, og da vil det kanskje ikke lønne seg med binding og heller gå for det rimeligste uten binding da du enkelt kan justere abonnement etter hvor man er og databruk.

Lenke til kommentar

Har prøvd å se hvor mye data jeg vil trenge. Med tanke på at jeg til vanlig klarer meg fint med mellom 4 og 6 GB på mobilen og tv/video tar rundt 2 GB pr time så vil jeg nok ikke overstige 30 GB i mnd.

Da har jeg tatt høyde for at jeg ser 3 timer med serier/tv/fotball hver kveld de 3 kveldene jeg er borte.

Så tror jeg klarer meg rikelig med rundt 30gb tilgjengelig hver mnd. Spørsmålet blir da om jeg skal integrere det i mobilen eller ha eget kort for å gi Wi-Fi til nettbrett/PC på den måten.

Angående 4g+ så aner jeg ikke hva jeg har på min s20. Vet bare at jeg ikke har 5g på mobilen. 

Ser at Telia har 30% ved 12 mnd binding nå, men redd Telia ikke er helt optimalt ute i alle små kroker av landet vårt (vestlandet)

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ProphetSe7en skrev (5 timer siden):

Har prøvd å se hvor mye data jeg vil trenge. Med tanke på at jeg til vanlig klarer meg fint med mellom 4 og 6 GB på mobilen og tv/video tar rundt 2 GB pr time så vil jeg nok ikke overstige 30 GB i mnd.

Da har jeg tatt høyde for at jeg ser 3 timer med serier/tv/fotball hver kveld de 3 kveldene jeg er borte.

Så tror jeg klarer meg rikelig med rundt 30gb tilgjengelig hver mnd. Spørsmålet blir da om jeg skal integrere det i mobilen eller ha eget kort for å gi Wi-Fi til nettbrett/PC på den måten.

Angående 4g+ så aner jeg ikke hva jeg har på min s20. Vet bare at jeg ikke har 5g på mobilen. 

Ser at Telia har 30% ved 12 mnd binding nå, men redd Telia ikke er helt optimalt ute i alle små kroker av landet vårt (vestlandet)

S20 støtter 4G+

Hva med å ta prøveabonnement hos ICE eller "pengene tilbake om man ikke er fornøyd" hos Telia/Telenor? Man bør ikke binde seg til noe før det er testet ut over tid.

Jeg ville integrert databruk i mobilabonnement og du kan evt. skaffe et eget sim-kort til ruter. Det er enklere og billigere å administrere på denne måten fremfor et separat mobilt bredbåndsabonnement. Du kan også bruke laptop som ruter istedet for mobilen om du koster på deg ekstra sim.

Du skriver ikke noe om nåværende operatør, men de fleste har abonnement opptil 30GB. Det fungerer stort sett sømløst og bytte operatør.

Hva med å kutte ut din faste nettlinje hjemme og kun kjøre mobilt nett? Det er ofte lønnsomt når man summerer fakturaene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ProphetSe7en skrev (4 minutter siden):

Internett hjemme er inkludert i fellesutgiftene så det er ikke mye å spare på det.

Har forøvrig Fjordkraft i dag på mobil

Du ligger i et leie hvor det spiller liten rolle hvem du bruker. For samme pris som 30GB hos noen operatører får du fritt bruk hos andre. Ca kr. 400 må det dog påregnes. Således blir nettet du har inkludert i fellesutgiftene bortkastet siden du likevel må ha mobilabonnement.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Bor 5 andre hjemme når jeg er vekke på jobb så er avhengig av nett hjemme uansett.

Tror jeg undersøker mulighet for datasim og dedikert router. Enkelt å benytte denne til PC og nettbrett på ettermiddagene. Da slipper jeg også å låse fast mobilen til den type bruk.

Alternativt kan du bruke pc/nettbrett som ruter og på den måten frigjøre mobilen og spare penger på slippe å kjøpe ruter ;)
Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ProphetSe7en skrev (9 minutter siden):

Må vel ha laptop med støtte for simkort da? Tror ikke jeg har det på hverken nettbrett eller pc

Da hadde jeg brukt mobilen de få timene det er snakk om, alternativt en gammel mobil med ekstra datasim/tvillingsim.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Nidar2 skrev (På 12.3.2021 den 13.37):

Hva med å kutte ut din faste nettlinje hjemme og kun kjøre mobilt nett? Det er ofte lønnsomt når man summerer fakturaene.

Tja hvis 100 GB i månden er det man får før man får 3\10 mbit skal man ikke har mye nedlastinger før det blir brukt opp. Særlig hvis man har konsoll\pc større harddisker på 20 TB. Men hvis man bruker bare mobil kan det nok fungere. men man vil hate 3\10 mbit prøvd det er så urespnsiv på 5g mobil at det tar 10 minutter å lese større pdf fil eller lese flere nyhetsartikler.

Så håper ganske snart man får 25 mbit som minimum etter 600 GB eller noe slik  i måneden.

Da kanskje man kan vurdere det på hytta. Husk at 5g har kort rekkevidde på hytter hvis man ikke bruker 700 mhz er få mobiler og basestasjoner som har det ennå.

Tror chilimobil og Happybytes har billig pris en kort periode, vil sikkert øke prisene på grunn av 5g utbygging blir nok kostbart.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
LMH1 skrev (13 timer siden):

Tja hvis 100 GB i månden er det man får før man får 3\10 mbit skal man ikke har mye nedlastinger før det blir brukt opp. Særlig hvis man har konsoll\pc større harddisker på 20 TB. Men hvis man bruker bare mobil kan det nok fungere. men man vil hate 3\10 mbit prøvd det er så urespnsiv på 5g mobil at det tar 10 minutter å lese større pdf fil eller lese flere nyhetsartikler.

Så håper ganske snart man får 25 mbit som minimum etter 600 GB eller noe slik  i måneden.

Da kanskje man kan vurdere det på hytta. Husk at 5g har kort rekkevidde på hytter hvis man ikke bruker 700 mhz er få mobiler og basestasjoner som har det ennå.

Tror chilimobil og Happybytes har billig pris en kort periode, vil sikkert øke prisene på grunn av 5g utbygging blir nok kostbart.

Synes det fungerer perfekt jeg, selv til streaming. Er selvsagt enig i at 100GB ikke er all verden, så 1000GB hos ICE er nok et bedre valg for mange. Er ellers glad jeg ikke har de behovene du har for både mengde og hastighet.

Lenke til kommentar

tja syns vel man kan være misfornøyd med mellom 10-25 eller 50 mbit i bestet tilfeller med ice husk det er ikke mye kapasitet på deling på antall brukere, har man bare 4g+ skal ikke mange brukere å bruke opp ytelsen. Håper ice får opp farten på 5g ellers ender det med kapasitetproblemer garantert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...