Jump to content
Redaksjonen.

Vurderer du el-sykkel med motor på navet? Da bør du tenke deg om, ifølge ekspert

Recommended Posts

Eg har reknet på det, linken under viser en forekomst som gir nok rustfritt og lett matriale til en sykkel til hvær av Jordens innebyggere.

Kommer selvsagt i tilleg til 6 000 på Nordskog som vi ikke greide/kunne sendes til afrika, selv om det vart dyrere å skrape.

Marinelyst tomten til ARK, litt av samme greia.

ref: https://www.tu.no/artikler/norge-kan-bli-titanlandet-i-europa-na-starter-arbeidet-med-den-omstridte-og-unike-gruva/484396

Problem løst.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Stefse skrev (5 timer siden):

Vanskelig å regenerere med en sentermotor...

Nåja, hvad med litt luft i håret.

Stimulere sentermotoren.

 

Eller er det blitt for dyrt å lade og kjøpe sykkel også.....nu da.

ref: https://www.nrk.no/video/humor/jeg-var-bukseforlovet-med-kong-olav_01cf42b7-c217-4130-9edc-9fa1aca18fd8

 

Vertfall 10 av produsentene av sentermotor / crankmotor tilbyr at sykklen også kan brukes som ergometersykkel, (trø som fan undabakka eller på flata og den lader) men det er Du muligens ikke informert om. Joda, 1/3 del av deise kan også brukes baklengs som ergometersykkel.

(fant ikke linkene, men søk på US made; cannondale, k2 ol)

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post

Jeg har forsøkt nav-motor både på forhjul og bakhjul. Anbefaler bakhjul! Festet fremme på en aluminiumsgaffel kan knekke om man har motoren fremme.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har hatt navmotor foran en gang og den feilet med resultat av fall da hjulet låste seg. Tenker det generelt er lurt å la forhjul alltid rulle fritt og ha trekk på bakhjul når en kun har to hjul.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+5132
10 hours ago, Stefse said:

Vanskelig å regenerere med en sentermotor...

Tja, du kunne sett for deg et system hvor bakhjulet ikke hadde frihjul/frinav, men at den mekanismen satt foran i sentermotoren. Nå begynner folk å lage sentergir også, det ville kunne gjøre bakhjulet veldig enkelt mekanisk.

Såvidt jeg vet støtter ingen av disse navmotorene regenering per dags dato uansett? 

Edited by Slettet+5132

Share this post


Link to post

Jeg vet om en med regenerering: Golden Motors sin navmotor Magic Pie. Den har direktedrift og blir derfor bra stor. Jeg vet ikke om den er er bra eller mye brukt. Jeg har aldri sett noen i bruk.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg har kjørt elsykkel siden 2010. Da var det ingen ferdige sykler i handelen, jeg måtte bygge om en vanlig sykkel. Det var bare navmotor for framhjul å få kjøpt. Siden har jeg bygd om mange sykler, alle med framhjulmotor. Slike motorer er spesielt bra om vinteren. Hvis hjulet kommer i løssnø og vil skli ut, trekker motoren det inn igjen.

Share this post


Link to post

Regerering har ikke så mye for seg på sykler, siden man har forholdsvis lite kinetisk og potensiell energi. Det meste av energien ved sykling går bort i flytting av luft, ikke i varme ved bremsing.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+5132
28 minutes ago, gammalerik said:

Får man tilstrekkelig veitrykk på forhjulet i veldig bratte bakker med forhjulstrekk? Vil det ikke bare spinne?

Du har jo fortsatt pedaltrekk på bakhjulet, så du kommer deg vel opp, og hvis du klarer å lene det nok over styret, vil du kunne få hjelp.

 

Klart, for bratte grusbakker og liknende er det ikke så ideelt, men så er det kanskje begrenset hvor ofte en møter på slike veier med en slik sykkel.

Share this post


Link to post

Du kan jo snu på det, med motor på fremnavet får du trekk på både for å bakhjul (gitt at du trår tilstrekkelig hardt). Men om en tenker å la elmotoren gjøre mesteparten av jobben er nok bakhjulsmontering å foretrekke. Både for komforten og grep

Share this post


Link to post
Guest Slettet+5132

Jeg synes et argument som er glemt er at hjul lett kan få skader. Blir et vanlig hjul (på en elsykkel med en sentermotor) ødelagt uten mulighet for reperasjon, kan en veldig lett kjøpe et nytt til en relativt lav pris.

Skjer det samme med en navmotor, må en enten bygge opp et nytt hjul rundt motoren (ikke helt enkelt, og kan fort bli dyrt hvis du får det gjort av profesjonelle), eller så må en bestille helt nytt hjul med motor, som egentlig er unødvendig. 

Personlig liker jeg å holde hjulet så enkelt som mulig, det er en av grunnene (men ikke eneste grunn) til at jeg skyr unna nav-gir, etter at jeg opplevde at det var billigere å kjøpe nytt hjul med nytt navgir, enn å reparere navgiret.

Share this post


Link to post

Mange biler som har framhjulsdrift?? Men, kjøpte damesykkel i 2008, og et framhjul

med en Kinesisk 700W motor med tilbehør som jeg skrudde på, og det var moro.

Slettene blei korte og oppoverbakkene ble bortoverbakker.. ;-)

Share this post


Link to post

Kommentarer fra bruker. Jeg har hatt elsykkler i 11 år.

Det finnes argumenter for nav motor og sentral motor.

Personlig foretrekker jeg sykkler med nav motor.

Argumentation er følgende:

Jeg får mer kraft fra motor- pga mindre friksjon ved overføring av kraft (ca 10-15%)

Mindre slitasje på kjede og tannhjul(måtte bytte drivverket på sykkler me sentralmotor)

Utviklet bedre elektronikk som gir tilnærmet lik komfort ved sykkling med begge motor varianter.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...