Gå til innhold

Spare i fond???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du har et langsiktig perspektiv (flere år), en viss risikotoleranse, og ikke kan/vil bruke mye tid på egeninnsats, dvs at du ikke vil bruke pengene som egenkapital for kjøp av en utleiebolig og deretter ha jobben med å leie ut og vedlikeholde denne, så er et aksjefond det naturlige valget ja.

Om du derimot sover dårlig hvis fondet har en dårlig periode og går i minus et år, eller ser for deg at du kanskje skal bruke pengene allerede om noen måneder, så er aksjefond ikke for deg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Globale indeksfond er veien å gå om du har et langsiktig perspektiv med relativt lav risikotoleranse - og ønsker å sitte i aksjer/på børs.

Historikken tilsier at pengene dine vil øke med 7-8% annualisert* om du følger den brede verdensøkonomien. Hører du på litt konservative økonomer, så opererer de gjerne med 4-5% avkastning, men jeg tror selv om man tar høyde for inflasjon (ca 2% årlig), så vil antakelig pengene vokse noe mer enn dette. Det er likevel greit å være litt konservativ, man vet aldri hvordan fremtiden blir. 

Pluss
- God risk/reward
- Du er "likvid". Fond kan selges og pengene kommer på konto innen et par dager
- Historisk sett god avkastning (over tid)
- Billig. Forvaltningsgebyr rundt 0,2% 
- Renters rente!

Minuser
- Verdensøkonomien kan gå inn i varige resesjoner, som betyr at pengene dine i perioder kan være mindre verdt enn innskuddet eller ha en solid demper på urealisert avkastning. 
- Langsiktig perspektiv, jf over.
- Disiplin? Man går ikke inn og ut av markedet med svingninger, man investerer/sparer og "glemmer". Dette er likevel positivt, for om man sparer faste beløp får man fondsandeler på "salg" i nedgangstider.

* Med annualisert menes en snittavkastning årlig når man ser over tid. Det er sjelden et år blir likt og man kan gå flere år med oppturer, nedturer eller sideveis. 

Om du går for en slik løsning, går det selvsagt an å fordele investeringen i litt forskjellige fond. Enkelte bransjer og segmenter "går bedre" enn andre i perioder. Eksempelvis grønne aksjer og teknologi. Vær derimot forsiktig med å satse store mengder der hvor det virkelig går unna i en periode. Det er sjelden bærekraftig. Selv ligger jeg på ca 80-85% i trøtte, kjedelige, globale fond og sper på med litt forskjellig. 

Har du alt under fem og kanskje ti års perspektiv, er det kanskje ikke fond som er tingen. MEN: Du får nok forskjellig svar avhengig av hvem du spør. Det er både det dumme og det artige med investeringer!

Endret av Revie
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (På 11.3.2021 den 19.00):

Globale indeksfond er veien å gå om du har et langsiktig perspektiv med relativt lav risikotoleranse - og ønsker å sitte i aksjer/på børs.

Historikken tilsier at pengene dine vil øke med 7-8% annualisert* om du følger den brede verdensøkonomien. Hører du på litt konservative økonomer, så opererer de gjerne med 4-5% avkastning, men jeg tror selv om man tar høyde for inflasjon (ca 2% årlig), så vil antakelig pengene vokse noe mer enn dette. Det er likevel greit å være litt konservativ, man vet aldri hvordan fremtiden blir. 

Pluss
- God risk/reward
- Du er "likvid". Fond kan selges og pengene kommer på konto innen et par dager
- Historisk sett god avkastning (over tid)
- Billig. Forvaltningsgebyr rundt 0,2% 
- Renters rente!

Minuser
- Verdensøkonomien kan gå inn i varige resesjoner, som betyr at pengene dine i perioder kan være mindre verdt enn innskuddet eller ha en solid demper på urealisert avkastning. 
- Langsiktig perspektiv, jf over.
- Disiplin? Man går ikke inn og ut av markedet med svingninger, man investerer/sparer og "glemmer". Dette er likevel positivt, for om man sparer faste beløp får man fondsandeler på "salg" i nedgangstider.

* Med annualisert menes en snittavkastning årlig når man ser over tid. Det er sjelden et år blir likt og man kan gå flere år med oppturer, nedturer eller sideveis. 

Om du går for en slik løsning, går det selvsagt an å fordele investeringen i litt forskjellige fond. Enkelte bransjer og segmenter "går bedre" enn andre i perioder. Eksempelvis grønne aksjer og teknologi. Vær derimot forsiktig med å satse store mengder der hvor det virkelig går unna i en periode. Det er sjelden bærekraftig. Selv ligger jeg på ca 80-85% i trøtte, kjedelige, globale fond og sper på med litt forskjellig. 

Har du alt under fem og kanskje ti års perspektiv, er det kanskje ikke fond som er tingen. MEN: Du får nok forskjellig svar avhengig av hvem du spør. Det er både det dumme og det artige med investeringer!

Dersom jeg vil da spare i fond, hvordan vet jeg hvilket fond jeg skal spare i og hvem kontakter jeg for å hjelpe til med dette? 

Lenke til kommentar
xrays skrev (1 minutt siden):

Dersom jeg vil da spare i fond, hvordan vet jeg hvilket fond jeg skal spare i og hvem kontakter jeg for å hjelpe til med dette? 

Hvilken bank har du i dag? De fleste banker har muligheter for å spare/investere i en rekke ulike fond, det er vel bare å satse på noen ulike, gjerne noen som har gjort det bra over tid historisk .

Jeg har en del fond i sparebanken vest som er min hovedbank, i tillegg har jeg flyttet all pensjonssparing med spareavtale til nordnet bank, og har en liten portefølje av enkeltaksjer der.. Pensjonssparingen funker slik at det er satt opp en fordeling med 15-20-25-50% i ulike fond, og dersom man overfører f.eks 5000kr, fordeles automatisk denne summen i de valgte fondene.

For sparing er det lurt med innkjøp over tid, for å spre risiko ved innkjøp, man kjøper da litt når det er høyt, litt når det er lavt, og litt i midten. 

Lenke til kommentar

Det er generelt vanskelig å spå, spesielt om fremtiden, sier et kjent sitat. Det stemmer så absolutt for aksjemarkedet.

Dermed et fond som har gjort det bra er absolutt IKKE en sikring for at det kommer til å gjøre det bra i fremtiden.

Så svaret blir da for globale indeksfond evt indeksfond som er litt smalere (Europa, fremvoksende markeder, teknologi osv. ) så er generelt det viktigste gå for det med laveste utgifter/avgifter.

Rent personlig i en 10års horisont er jeg bekymret for alt som har med svart økonomi å gjøre, altså CO2 intensive selskaper som oljeselskaper, så jeg prøver å finne de globale fondene som har liten eller ingen eksponering mot olje og gass og denslags.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...