Gå til innhold

R5 5600X + NH-D15 temperatursvingingar


Anbefalte innlegg

Hei,

Ny PC etter 8 år og gjekk for ein slik combo som gir litt uvant resultat.

Er det normalt at den sprett opp i over 70C? Typisk på last som går over 1-3 cores, altså så lenge den går på 4,6Ghz boost.
HWiNFO visar peak CPU temp:
CPU (Tctl/Tdie) 83C
CPU Die (average) 83C
CPU CCD1 (Tdie) 84C

Asus ROG Strix B550-E Gaming kortet rapporterer vel omlag 10C lågare og set vifter til 100% ved 75C

Litt irriterande med temps som hoppar opp og ned mellom 40 og 70 grader og vifter som går bananas.
NH-D15 er ikkje akkurat stille nå begge viftene går opp mot maks.

Det rare er at med ein gong den går ned til 4,5GHz eller lågare som går temp ned med 10-15C og den ligg på omlag 55-60C
Idle temps med CPU vifter på 250rpm er under 40C.


Er ein nesten tvinga til å bruke vannkjøling for å få kontroll på temperatur i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gazer75 skrev (5 timer siden):

Er det normalt at den sprett opp i over 70C? Typisk på last som går over 1-3 cores, altså så lenge den går på 4,6Ghz boost.

Er ein nesten tvinga til å bruke vannkjøling for å få kontroll på temperatur i dag?

Ja, slike svingninger er normalt. Når det produseres 20W på en brøkdel av en 80mm^2 stor brikke blir det varmt.

Nei, vannkjøling fikser ikke problemet. Problemet er å få varmen vekk fra prosessoren over i kjøleribbene, vannkjøling hjelper primært med å øke overflatearealet til kjøleribbene.

ASUS har rett og slett ikke en spesielt god løsning for justering av viftehastighet

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg har selv en 5900x med samme kjøler, og temperaturen her hopper opp i over 70 grader ved innlogging til windows og sporadisk også ellers. I strømsparingsmodus ligger temperaturen på rundt 37 grader når pcn bare står og går uten at jeg gjør noe, mens den hopper og danser mellom 42-50 når jeg setter den i balansert strømmodus. Har byttet kjølepasta to ganger, uten at det har hatt noen effekt. Vet ikke om det er som det skal være eller om det er noe som er riv ruskende galt. 

Endret av jolieber
Lenke til kommentar

Har en Ryzen med medfølgende vifte. Jeg har stilt viftene noe slikt:

Under 55 grader: kjører på forholdsvis lydløs fart, men nok til at cpu vanligvis holder seg under 55 grader. Unngår med dette at viften justerer seg opp og ned så lenge temp er under 55.

Ramper opp til 65 grader med litt mer fart, og videre til 75 grader med enda mer fart.

Lenke til kommentar

Håper det er greit om jeg skriver i denne tråden i stedet for å opprette en egen tråd. Bare lurer på: er det vanlig med temperatur i "idle" på 42-50 grader i balansert strømmodus? Jeg ser andre steder at det skrives om en temperatur på 37 grader, men jeg får kun det i strømsparingsmodus..

Lenke til kommentar
jolieber skrev (4 minutter siden):

Håper det er greit om jeg skriver i denne tråden i stedet for å opprette en egen tråd. Bare lurer på: er det vanlig med temperatur i "idle" på 42-50 grader i balansert strømmodus? Jeg ser andre steder at det skrives om en temperatur på 37 grader, men jeg får kun det i strømsparingsmodus..

Helt vanlig og helt greit.

Lenke til kommentar

Husk på at om du får deg eit moderne skjermkort med slik blow through så blir det varmt for ein D15 også.
Min 5600X temp hoppa opp med nesten 10C når eg hadde eit Asus 3080Ti ROG Strix ei stund. Og det var med temp limit for GPU sett til 65C.
Utan limit så var CPU lett opp i 75-80C i eit Define 7 XL med 5x140mm (4 inn 1 ut bak). Alle på rundt 1000-1200rpm.
Dette er også med ein Curve optimizer på -10 som var det beste eg har klart utan BSOD.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...