Gå til innhold

Valg av brukt elbil


Dolg_313

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dolg_313 skrev (7 minutter siden):

Jeg har tenkt å sette meg ned på finn og se etter elbiler, budsjett er på rundt 200k, har dere noen formening om merker som gir mer "value for money/range" enn andre?

Hva trenger du? Det et så enorm variasjon på ting i elbiler, så det er viktig å sette noen punkt den må oppfylle. Som rekkevidde, bagasje plass osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det er budsjett tenkte jeg at jeg har lite å forvente av punktene over, prioritet en er jo rekkevidde, der vil jeg ha så langt som mulig, men antok at å håpe på 400+km er å be om for mye, håper jeg tar feil såklart. hengerfeste hadde vært ett flott pluss, men har hørt det er sjelden vare på elbiler,  så får bagasjeplass komme som tredje ønske. Det er ikke noe "det må være minst X km rellevidde og minst Y kubikk med plass"

 

Edit: kan også nevne at bilmekking er ikke min sterke side, men jeg vet å bruken youtube ved behov

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar

Etter litt refleksjon så vil nok 300km faktisk være nok i rekkevidde. Kjører sjeldent mer enn 100km på en dag, og det er bedre og kjøpe etter forbruket enn "hvor mye jeg kan grave til meg". Leaf er ett alternativ da, men vet ikke hvorrdan de er mtp service og verkstedkostnader?

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar

Ja, nei jeg kjører egentlig ganske lite når jeg tenker over det. lengste "regelmessige" jeg kjører er 60km en vei om jeg skal besøke familien, og jeg bor i Kristiansand, og lading langs veien mot Oslo løser seg selv rekkevidde messig. Bor 2 mil unna jobben, så 400km pluss er nok å kaste bort både penger og verdifulle batterimaterialer.

Har ikke egen ladestasjon per nå, men jeg kommer til og bestille elektriker og få det montert når bil blir kjøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dolg_313 skrev (32 minutter siden):

Etter litt refleksjon så vil nok 300km faktisk være nok i rekkevidde. Kjører sjeldent mer enn 100km på en dag, og det er bedre og kjøpe etter forbruket enn "hvor mye jeg kan grave til meg". Leaf er ett alternativ da, men vet ikke hvorrdan de er mtp service og verkstedkostnader?

Mor har leaf og har ikke vært noen store kostnader der. Men hun kjører lite da. Men 300km og 200 000 er kanskje ikke så lett? Går jo ned en del vinterstid. Beregner 40 mil vinter for min bil og 50 sommer. Den er "ratet" til 50.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En pent brukt Hyundai Ioniq er innenfor budsjett på 200k. Men mener rekkevidde er 230 km for de bilene man får kjøpt til den prisen.

Når du ikke har veldig stort behov for å kunne kjøre langt ville jeg prioritert andre aspekter først.

Skal man lengre enn omkring 200 km kan effektiv hurtiglading veie opp for litt lavere rekkevidde. Og Ioniq lader ganske bra.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Og Ioniq lader ganske bra.

Førstegenerasjons Ioniq vel og merke. Andregenerasjons-modellen (2020) lader elendig, selv om den har drøyt 100 km lenger rekkevidde. Når Teslabjørn testet de på "1000-km challenge", kom den eldste modellen litt bedre ut. Måtte lade oftere, men ladingen gikk såpass mye raskere at totaltiden ble kortere likevel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dolg_313 skrev (19 timer siden):

Takk for svar. Noen årsmodeller som man bør styre unna eller er kjent for å være ekstra gode?

Alle før 2020 er like, men det er noen små forskjeller i farge på noen plastdeler.

Jeg har en som er registrert okt 2016 og er kjempefornøyd. Kort ladetid og kostnad på lengre reiser og helt uproblematisk i daglig drift.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...