Gå til innhold

Ny søkemotor lar deg søke på nett uten sporing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvstendigsaas skrev (17 timer siden):

Problemet med disse tjenestene er at uten sporing tilbyr de ikke like god funksjonalitet fordi søkeresultatet er ikke optimalisert utifra din profil.

Det hørtes jo strengt talt ut som et deg problem og ikke et dem problem. Fordi du er for dårlig til å formulere søkene dine til at du må skjeføs fordi en multi-nasjonal bedrift er i stand til å tolke deg bedre enn du selv klarer.

Hadde veldig lik mentalitet som deg tidligere. Men etter 2 år er jeg antageligvis like effektiv på duckduckgo som jeg var på google.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (21 timer siden):

Problemet med disse tjenestene er at uten sporing tilbyr de ikke like god funksjonalitet fordi søkeresultatet er ikke optimalisert utifra din profil.

Mmh. Det kan godt være du har spesielle behov, men ‘Søkeresultat optimalisert ut i fra egen profil’ høres jo nettopp ut som noe man bør unngå. Bruker DuckDuckGo, og det er sjelden jeg bruker lang tid på å finne det jeg er ute etter. -At jeg aldri finner noe har ikke skjedd siden Yahoo, Altavista, Askjeeves (og Bing).

😅

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Selvstendigsaas said:

Problemet med disse tjenestene er at uten sporing tilbyr de ikke like god funksjonalitet fordi søkeresultatet er ikke optimalisert utifra din profil.

Det er jo akkurat det som er en stor fordel!

Når man bruker Google, vil Google tilpasse resultatet av søket ut fra hva du har søkt og klikket på tidligere. Det betyr at hvis du søker etter konspirasjonsteorier og leser slike artikler, vil Google fremme enda flere konspirasjonsteorier når du søker. Etter hvert vil søkeresultatet undertrykke svar du ønsker, og du går glipp av viktig informasjon.
At tilpasset søk ut fra egen rofil er bra, er svært ofte slettes ikke bra!
Tåper som begynner å tro på flat jord-vanviddet vil etterhvert bli overbevist fordi søkeresultatet er full av slike artikler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (På 5.3.2021 den 17.16):

Det er jo akkurat det som er en stor fordel!

Når man bruker Google, vil Google tilpasse resultatet av søket ut fra hva du har søkt og klikket på tidligere. Det betyr at hvis du søker etter konspirasjonsteorier og leser slike artikler, vil Google fremme enda flere konspirasjonsteorier når du søker. Etter hvert vil søkeresultatet undertrykke svar du ønsker, og du går glipp av viktig informasjon.
At tilpasset søk ut fra egen rofil er bra, er svært ofte slettes ikke bra!
Tåper som begynner å tro på flat jord-vanviddet vil etterhvert bli overbevist fordi søkeresultatet er full av slike artikler.

Ja, og der tror jeg vi blir lurt, for vi venner oss til å tro at vi blir "forstått" når vi søker.

Dette blir selvforsterkende, uansett hvor uheldig det er får vi det bekreftet, og vi får et skjevt inntrykk av virkeligheten.

Vi blir egentlig "jattet med" av søkemotoren. 

Det kan jo virke polariserende i verste fall.

For de som ser andre veier opplever akkurat det samme...

Dette er vel først og fremst et problem når søkene handler om politikk, livssyn, og temaer som er i berøring med disse.

M.a.o. typiske konflikttemaer, hvor toleransen blir satt på prøve...

 

Endret av KjeRogJør
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...