Gå til innhold

i9-10850K Prosessor, rtx 3080


Anbefalte innlegg

 Jeg bygger pc for første gang, og lurer på om jeg trenger å bruke kjølepasta på i9-10850K Prosessor? Noen sier ja, noen sier nei, og blir ikke så mye klokere av googling føler jeg. Jeg har også tenkt å kjøpe Cooler Master ML240L V2 RGB. Vil den fungere bra til prosessoren? 
Har også tenkt å skaffe rtx 3080 gpu, vil viften fungere bra til denne også? Blir nok en eller 2 doble vifter og en enkel. Blir å kjøpe inn ettersom jeg ser hvor de må sitte. Som sagt, helt ny på dette 😅

Takk for alle svar på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepasta må du naturligvis ha, men dette sitter på alle ferdige kjølere i dag og ikke nødvendig å skifte ut til annen type.
Billig kjøler, men funker sikkert helt ok om du ikke skal overklokke.

RTX 3080 levers ferdig med kjøler og utover det kan det være lurt å ha noen ekstra vifter i kabinettet om det ikke følger med.

F.eks 2x140mm i front som trekker inn frisk luft og 1x140mm som blåser varm luft ut bak.

 

Lenke til kommentar

Ser mange klager på at den kjøleren bråker. Tror jeg heller hadde gått for en stor Noctua luftkjøler. Evt. lagt i mer og fått en skikkelig vannkjøler.

Det skal alltid kjølepasta mellom CPU og kjøler men som nevnt følger dette som regel med kjølerne. Enten i egen tube eller ferdig på blokka.

Skal du ha vannkjøling på skjermkort må du enten kjøpe skjermkort med ferdigmontert vannkjøling, kjøpe et konverterings-kit (finnes ikke til alle skjermkort) eller bygge "custom loop" med egen kjøleblokk (finnes heller ikke til alle skjermkort).

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Det skal alltid kjølepasta mellom CPU og kjøler men som nevnt følger dette som regel med kjølerne. Enten i egen tube eller ferdig på blokka.

Skal jeg da gå ut ifra at den sitter ferdig påsmurt? Jeg fikk ikke med noe kjølepasta til den, noe som også var grunnen til at jeg ble usikker på om den trengte det. 

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (13 timer siden):

Kjølepasta må du naturligvis ha, men dette sitter på alle ferdige kjølere i dag og ikke nødvendig å skifte ut til annen type.
Billig kjøler, men funker sikkert helt ok om du ikke skal overklokke.

 

Har ingen planer om å overklokke. 
Mener du sitter ferdig på kjøleren/vifta eller cpu'n som jeg spurte om? 😅 Hvis du mente siste, skal jeg da gå ut ifra at den er ferdig påsatt på cpu'n? 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (9 minutter siden):

Du ser lett visst det er ferdig påsmurt kjølepasta. Du har en litt lysers sirkel på vannpumpa.

0a0fd362-162d-4e9e-ba3d-9666da1cca58.thumb.png.0be9a8fef19442a3adfd32f0715e5677.png

Så kjølepasta kommer enten ferdig påsmurt på den delen av vifta, eller en tube som jeg ordner selv? 
Har ikke ått vifta enda, venter enda på den fra komplett, så da er det kanskje ikke rart jeg ikke helt henger med 🥴
Ble fortalt at pastaen skulle følge med prosessoren og skulle direkte på den, men da forstår jeg det slik at pastaen skal på den delen av vifta/er allerede smurt på den delen av vifta? 

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som akkurat Cooler Master ML240L V2 RGB kommer med ferdig påsmurt kjølepasta.

Jeg vil anta det følger med noe i en pose eller tube hvis det er en mer påkostet kjøler (akkurat dette blir ikke nenvt i videoen det jeg kan høre), men god praksis vil være å ha en tube kjølepasta liggende uansett. F.eks. denne.
https://www.dustinhome.no/product/5010333824/nt-h1-35g

OBS: er det allerede kjølepasta på kjøleren er det ikke nødvendig å ha på mer.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...