Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Etterisolering kjeller


Anbefalte innlegg

Har plukket ned huntonitplater, da der var "kjellerlukt". Det viste seg at der var saltutslag under vindu, ingen mugg/råte, jfr. selskap som ble kontaktet. Det er for meg uforståelig hvordan der kunne komme saltutslag opp på grunnmur, da den i sin helhet ligger over bakken, og består av ett lag sementstein, 5cm isopor og nytt lag med sementstein, med grovpuss/finpuss på utsiden.
Nå har jeg tenkt å legge på 5cm isolasjon innvendig, men er usiker på fremgangsmåte. Ser at Isola markedsfører(markedsførte?) en løsning med knasteplast innvendig, før utlekting. Da må jeg i såfall ta ned all utlekting, noe jeg håpte å slippe. Vurderte derfor å legge plast på utlekting, utfóring og 5cm isolasjon, og så (huntonit?)plater. Tenkte da at plasten ville forhindre fukt inn i isolasjon, samtidig som der vil bli såpass fri luftsirkulasjon mellom grunnmur og plast at utlekting ville "overleve" dette?
En dag det var "kaldt" etter vestlandsforhold, -6 grader, oppdaget jeg at rennen hvor man stikker inn vindusutforingen(markert med rødt på bildet), var full av kondens/vann. Årsak? Det var jo greit å tørke det bort, men om det samme skjer når den er innkledd er det vel ikke greit i det hele tatt! Takknemlig for svar.

 

vindu_kondens.jpg

Endret av corolla_visk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lest og tenkt, tenkt og lest, og begynt å lure på om saltutslaget kan komme av kapillært oppsug fra grunn? Som jeg skrev innledningsvis, skjønner jeg ikke hvordan fuktighet kan vandre gjennom den beskrevne kjellervegg. Mens bakre del av kjeller har støpt plate på grunn/grus, er det i denne del trebjelkelag fedstet til såle og midtdeler, og furubord i gulv. Noe usikker på hvordan det ser ut under gulvet(isolert), men antar det er noe varierende høyde, 30-60cm(?), og med 4 luftekanaler i sålen. Leser nå at lufting av en slik konstruksjon(inni sålen) vil forsterke kondens, om det skulle være problemet. Målte også fuktigheten i furugulvet flere steder, 12-14%, men da jeg fant 22% i ene hjørnet(hygrometer gikk ikke lengre) ble jeg alvorlig betenkt. For å finne ut om det er oppdemming av vann i det hjørnet, da er det vel bare å åpne gulvet? Og deretter finne en måte å lede bort dette vannet? Legge knasteplast/dampsperre oppå fyllmasse/grus/(vann), vil det hjelpe noe?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...