Gå til innhold

Vind i seilene: Nå er gammel teknologi på vei tilbake [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Etter økt forespørsel om uavhengig vurdering, har DNV GL også utviklet en standard for sertifisering av vindassisterte framdriftssystemer."

Det er mye fokus på vinden som fremdriftssystem, men hvorfor ikke mer fokus på bølgene?

Energien i bølgene er mer konsentrert, og ikke avhengig av en gunstig vindretning.

Patent 344901, "Foilbasert fremdriftssystem" ble meddelt meg 22.06.2020.

Foilene legges inn i skutesiden når skipet skal til kai.

Bølgefoiler kombinert med seil kan være en optimal løsning for å spare drivstoff, men skal vinden og bølgene brukes som energikilde kan ikke tidsfaktoren være like bestemmende som nå.

Når de autonome skipene kommer, og mannskapsutgiftene er minimale, vil seil og bølgefoiler bli mer og mer aktuelt.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
32 minutes ago, aanundo said:

 

Energien i bølgene er mer konsentrert, og ikke avhengig av en gunstig vindretning.

Har du data som viser hvor stort bidrag en kan regne med fra bølger i forskjellige havområder/årstider?  Mitt inntrykk er at det er store områder hvor det kan være bra vind, men lite bølger.  Et skip som ruller vil forresten kunne utnytte en del av bølgeenergien med seilene.  Jeg har selv erfart at lettere seilbåter kan ha fremdrift på havet i null vind. Det forutsetter at seilene stiller seg inn slik at de får en slags positiv propellbladeffekt i begge halvperioder. Noe et vanlig storseil og en vingmast kan gjøre, mens det kanskje er noe verre å få til med en Magnus-sylinder, da rotasjonsretningen må endres i takt med rullingen.. 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (37 minutter siden):

Har du data som viser hvor stort bidrag en kan regne med fra bølger i forskjellige havområder/årstider?  Mitt inntrykk er at det er store områder hvor det kan være bra vind, men lite bølger.  Et skip som ruller vil forresten kunne utnytte en del av bølgeenergien med seilene.  Jeg har selv erfart at lettere seilbåter kan ha fremdrift på havet i null vind. Det forutsetter at seilene stiller seg inn slik at de får en slags positiv propellbladeffekt i begge halvperioder. Noe et vanlig storseil og en vingmast kan gjøre, mens det kanskje er noe verre å få til med en Magnus-sylinder, da rotasjonsretningen må endres i takt med rullingen.. 

Nei, har ikke drevet forskning på effekten, men kom så langt at jeg tegnet en foil til bruk på min egen båt for å måle effekten ved å bruke en vekt. Da dette er et modulbasert system, hvor foilene ligger langs skutesiden i ønsket antall, var tanken å multiplisere effekten fra en enkel foil for å finne bidraget fra f. eks. 100 foiler.

Min erfaring fra den tiden jeg var "sjømann"(50 mnd.) er at det som regel er dønning, selv om det ikke er vind.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (4 timer siden):

"Etter økt forespørsel om uavhengig vurdering, har DNV GL også utviklet en standard for sertifisering av vindassisterte framdriftssystemer."

Patent 344901, "Foilbasert fremdriftssystem" ble meddelt meg 22.06.2020.

Har du en prototype som fungerer?

Og i så fall, hva er testresultatene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...